Wat is er nieuw

Te hoge GH in 60 liter aquarium

Sijmpie

Member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
9
Leeftijd
33
Locatie
dijk en waard
Hallo,
Ik ben jesse en heb sinds kort ene aquarium van 60L
Deze draait nu 3 weken waarvan 2 weken met planten erin.
Alleen ik krijg de GH van het water niet naar beneden.
Als ik deze test met mij columbus 6 in 1 test blijf ik op een GH van boven de 21 uitkomen.
Ik heb er
al 5L gekookt water (afgekoeld) erbij gedaan dit maakte geen verschil.
Later heb ik ook nog 10L water vervangen door osmose water maar dit maakt tot nu toe ook geen verschil.
De planten die erin staan zijn de,
Rosaefolia
Novae zelandiae
Bacopa
petit
Gras
en een snel groeier waar ik de naam van kwijt ben.

Alle atributen die erin staan heb ik afgestpoeld met gekookt water.
En het grind is ook helemaal uitgespoeld.

Heeft iemand nog tips voor mij?

Het aquarium van mijn zoontjes was binnen no time goed kwa hardheid (30L) met de zelfde procedures en start middelen.
 
Testen met een teststrip geeft afwijkende waardes. Beter is een druppeltest te gebruiken.

Andere vraag; waarom wil je de GH verlagen?

Gr. Ed
 
volgens de winkel waar ik de vissen haal is deze nu veel te hoog.
Kom met testen op 4 paarse blokjes uit terwijl er minimaal 2 groen moeten zijn.
Ik ben nog nieuw in deze wereld.

En volgens hem kunnen de vissen daar niet tegen en moet dat dus naar beneden.
De rest van de waarde zijn wel goed.
 
Persoonlijk denk ik dat je water zachter is dan die strip aangeeft. Wil je meer zekerheid zou ik een druppeltest kopen. Beter nog een testkoffer van Colombo. Dan kan je alle belangrijke waardes meten.

Wat je ook kan doen is de waterwaardes van je water leverancier bekijken/opvragen. Dan weet je ook vrijwel zeker wat er bij jou uit de kraan komt.

Gr. Ed
 
Oké ga ik eens kijken wat de wat zoon koffer of druppeltest kost.
Ik weet dat de DH uit de kraan hier 8a9 is. Heb dat vaak moeten testen met me werk.
Dus vind het zelf al raar dat ik zo hoog zit.
 
ik heb net de hardheid uit de kraan gemeten.
Dan meet ik hem met de meetstrip gewoon goed.
Waarom kan het dan zijn dat ik in het aquarium zo anders meet?
 
De stenen (en overige attributen) in het aquarium kunnen ook na het koken ervan invloed hebben op de water waardes van het aquarium.
 
oke.
Maar dit alles staat er al sinds het begin in.
ik zou dan nu toch wel een verschil moeten meten lijkt mij?
Helemaal met de waterwissel?
 
foto aquarium.jpeg


Hierbij een foto van het aquarium
 
Tenzij je water zuur is (pH onder 7), zullen de stenen en grind in je bak geen enkel effect hebben op de Generale Hardheid.

Wat voor bewoners wil je in je bak? 21 is voor sommige vissen, en veel schaaldieren, juist ideaal.

Op de website van je waterleverancier zijn alle waarden van je kraanwater gemakkelijk te zien. Begin daar eens mee! Dan weet je op zijn minst waar het euvel ligt.
 
Zo te zien komt alles uit een aquarium zaak?
Was het niet iets met azijn? Dat als je op een steen azijn gooit en het gaat bruisen dan heeft het invloed op het aquarium water?
Een steen van kalk die stopt niet na 3 weken met het oplossen in aquarium water.
 
De grotten constructie die zat bij het aquarium dat ik deze kocht.(aquarium is 2e hands en heb hem helemaal schoongemaakt)
Het bootje heb ik zelf gekocht en afgespoeld met heet water.
Het grind heb ik helemaal uitgespoeld onder de kraan.

Voor de vissen wil ik wat neon tetra.
Algen eters.
Misschien nog een koppel en wat anders wat erbij leuk bij past.
En dan misschien in de toekomst nog wat garnalen.
 
Zo te zien komt alles uit een aquarium zaak?
Was het niet iets met azijn? Dat als je op een steen azijn gooit en het gaat bruisen dan heeft het invloed op het aquarium water?
Een steen van kalk die stopt niet na 3 weken met het oplossen in aquarium water.
Dat klopt, maar dat bruisen gebeurt enkel omdat azijn zuur is. Is je water niet zuur, gaat de steen ook niet oplossen 😉
 
Ik zie niets bijzonders en zou toch eens een druppeltest kopen of vragen of de winkel wil testen met druppels.
In de regel zijn strips zonde van je geld.
 
gisteren bij een andere winkel geweest en die zei dat de GH niet extreem belangerijk is.
Zolang de nitraat en fosfaat met chlorine maar goed zijn.
Die zei ook dat het niet veel uit maakte of je nou druppels of strips heb.
 
gisteren bij een andere winkel geweest en die zei dat de GH niet extreem belangerijk is.
Zolang de nitraat en fosfaat met chlorine maar goed zijn.
Die zei ook dat het niet veel uit maakte of je nou druppels of strips heb.
druppels en strips zijn een verschil van dag en nacht. Zolang een strip geen rare dingen aangeeft is hij net zo goed als een druppeltest, maar zodra je je ergens zorgen over gaat maken is hij niet toereikend.
Verder heeft je LFS het bij het rechte eind. GH is voor de gemiddelde aquariaan niet uiterst belangrijk, maar zodra je bij de meer interessante vissen en schaaldieren gaat kijken zijn er veel soorten die écht niet tegen hard water kunnen.

Crystal Red/Black garnalen zijn bijvoorbeeld heel gevoelig voor onjuiste waterwaarden, en kunnen niet kweken in hard water, of gaan er zelfs in dood.

Discus moeten ook op zacht water... (Geloof ik? 😛)
 
Crystal Red/Black garnalen zijn bijvoorbeeld heel gevoelig voor onjuiste waterwaarden, en kunnen niet kweken in hard water, of gaan er zelfs in dood
Ja klopt maar toch zijn de lage gradaties prima op gewoon kraanwater te houden en zijn het meer de doorgekweekte hogere gradaties die slecht tegen een wat hogere kh/gh/ph kunnen.
 
Ah top.
Ik hou het gewoon goed in de gaten.
Alle waarde blijven goed. Alleen de GH blijft hoog en wil nog niet zakken.
Zit nu sinds donderdag vissen in en die doen het erg goed.
Ook de planten doen het goed
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan