Wat is er nieuw

Te hoge kh,dh en ph

  • Onderwerp starter Onderwerp starter tomesjan
  • Startdatum Startdatum
T

tomesjan

Guest
Hallo,

Ik heb een te hoge kh, dh en ph in mijn aquarium.
Mijn aquarium is 60x30x30 met een inhoud van 54 liter.
Op dit moment heb ik het volgende bestand:
- 2 diamant zalmen
- 6 kardinaal tetra's
- 5 japonica garnalen

Met de volgende waterwaardes:
- nitraat 45 Mg/l
- nitriet 0.41Mg/l
- dh 9
- kh 16
- ph 7.8
- chloor 0

Bijgevoegd ook een foto.

Nu weet ik dat mijn water te hard is en ook niet zuur genoeg voor de vissen. De vissen doen het wel goed en lijken allemaal gezond.
Ik heb geprobeerd de waardes aan te passen door afgekoeld kokend water toe te voegen maar dit heeft nauwelijks effect.
Kan er iets in mijn aquarium zitten dat deze waardes hoog houdt?
En hebben jullie tips hoe ik deze waardes het beste naar beneden kan krijgen?
Ik woon in Groningen, waar de waterwaardes van het kraanwater blijkbaar niet optimaal zijn.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Groet,
Tomesjan

IMG_2077.JPG
 
Heb je je leidingwater al eens getest? Je continutest is ook blauw en dat laat al zien dat er geen of weinig co2 aanwezig is. Ik woon ook in de stad maar hier is de kh rond de 7-8. Oosterhogebrug woon ik dan dus.
 
Btw, in een 60cm zit vrij weinig licht en dan is veel co2 ook niet echt nodig. Zelf heb ik er enkele staan en voeg alleen plantenvoeding toe eigenlijk. Je hebt ook niet echt moeilijke planten en dat scheelt ook wel weer.
 
Oke thanks.
Ik heb het gemeten met teststrips.
Niet de betrouwbaarste manier maar deze waardes krijg ik er de laatste weken wel altijd zo ongeveer uit.

Meting leidingwater:
Nitraat: 0
Nitriet: 0.11
Dh: 9
Kh: 12
Ph: 7.5
CI:0
 
Ja dat is niet zo erg betrouwbaar inderdaad en wellicht dat je waarden anders zijn dan hier maar dat weet ik dus niet. Als je weleens bij Frits Kuiper komt dan zou ik die eens vragen om te testen met druppels.
 
Ik zou niks doen totdat je zeker weet wat de waardes zijn.
 
Als je op de volgende site je postcode invoert dan kan je zien van welke productielocatie in Groningen je leidingwater afkomstig is: https://waterbedrijfgroningen.nl/over-drinkwater/kwaliteit/hoe-hard-uw-water/

En met deze link kan je alle waterwaarden van die productielocatie bekijken: https://waterbedrijfgroningen.nl/over-drinkwater/kwaliteit/de-eigenschappen-van-drinkwater/


Als dat de gh is klopt het niet hoor. Ik meet die op 12-13 en er staat 7.7.
 
Vreemd, bij mij komt het overeen met wat ik meet (9).
 
Die hardheid die ze noemen is toch de gh want ze hebben het over de calcium en magnesium namelijk.
 
Op de eerste link geven ze de hardheid in dh aan.
 
Ik meet altijd ph van 8 en kh 7 en gh 12-13. Dit geeft de site aan:

Waterhardheid binnen postcode 9731: °D 7,7
Binnen deze postcode wordt het water geleverd
door productielocatie: De Punt
 
Ik ben ook geen chemicus hoor. 😉
 
Ok dank.
Ik ga eerst de waardes met druppeltest s meten en dan kom ik er op terug.
 
Tomesjan, loop je tegen problemen aan? Ik zou me niet blindstaren op watertesten. Als je problemen ervaart helpen ze je soms een oorzaak te vinden, maar het is geen doel op zich.

Wat mij vooral opvalt is dat je nitriet meet. Dat is wel iets om mee op te passen. Ben je nog aan het opstarten?
 
Die testen zijn niet meer dan een indicatie inderdaad en kunnen flink worden beinvloed door diverse factoren.
 
De bak draait al meerdere jaren, soms meet ik een beetje nitriet maar vaak ook niet. Ik loop eigenlijk niet tegen problemen aan, de vissen, garnalen en planten doen het allemaal prima en heb weinig alg. Het is puur dat ik weet dat de vissen die ik heb liever zachter en zuurder water willen hebben.

Zojuist een paar druppeltests gedaan:
Ph: 7.8
Dh: 13
Kh: 11
No2: 0

Raden jullie het dan aan om deze waardes proberen lager te krijgen of is dat niet nodig omdat ik tegen geen problemen aanloop?
 
Stabiliteit van waarden is ook wat waard. Wildvang heeft sinds de vangst waarschijnlijk al op afwijkende waarden gezeten. Nakweek groeit op met de waarden van de kweker. Als ze het doen met jouw water, dan zou ik het zo laten.
 
Oke duidelijk, dankje.
De diamantzalmen zijn geboren in deze bak en de tetra's doen het al lange tijd goed, dus dan laat ik de waarden mooi zo.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan