Wat is er nieuw

Te hoge NO3 waarde, hoe verhelpen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Monique91
  • Startdatum Startdatum
M

Monique91

Guest
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de waterwaardes van mijn 25 liter Crystal Red bakje getest en helaas heb ik 50mg/l NO3 in de bak. Nu wil ik morgen 50% water gaan verversen, maar wat kan ik nu nog meer doen om die waarde goed te houden? (Hij zat de laatste tijd al de hele tijd wat hoog, rond de 25mg/l.) Ik las dat snelgroeiers een oplossing kan zijn, alleen die passen eerlijk gezegd niet bij de aquascape die ik gecre�erd heb (met alleen mossen). Ik las ook op internet over Nitrex/Nitratex, kan dat ook een oplossing zijn? Of is dat schadelijk voor de garnalen?

Hebben jullie ook enig idee wat de oorzaak van een te hoge nitraat waarde kan zijn (op basis van onderstaande info)?
- Ik ververs 20/25% water elke 2 weken.
- Er zitten ong 80 garnalen in de bak. (Is dat misschien teveel?)
- Ik voer meestal 1x per week, en ook niet teveel.
- Heb verder geen last van algen, de mossen groeien zeer goed en snel en voor zover ik kan zien zijn er geen rottende delen.
- Geen garnalensterfte.

De verdere waardes die ik gemeten heb:
PH: 8
GH: 4/5
KH: 6
NH3: 0
NH4: <0,03
NO2: 0
NO3: 50
Po4: 0,50

De PH is helaas ook erg hoog, vind ik ook erg vreemd aangezien er een PH verlagende bodem in zit van nog geen jaar oud. Ik woon in het noorden waar het kraanwater helaas wel een hoge PH waarde heeft.

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven!

Groetjes Monique
 
Je nitraat moet zeker naar beneden want zelfs 25mg is al hoog voor garnalen. Hier in de stad is de ph ook zo n 7.9-8.
Weet je de no3 waarde van je kraanwater? Raar dat de ph zo hoog is met die bodem want hier werkt de Enviroment bodem ook al een jaar en de ph is nog steeds 6.1.
De lage gradaties cr kunnen in de regel wel tegen een wat hogere ph. Welke cr gradatie heb je en waar zijn die op gekweekt?
Je baje is netto zo n 20 liter dus 80 is al best redelijk maar niet echt teveel. ik zou eens wekelijks 15=20% gaan verversen.
Zelf ververs ik ook wekelijks deze hoeveelheid.
 
Ja subiet verversen, en anders JBL nitrex gaat prima.

beste groet
Christa
 
jessicapilon zei:
Je nitraat moet zeker naar beneden want zelfs 25mg is al hoog voor garnalen.

Klopt helemaal..Garnalen zijn hele kwetsbare en delicate dieren, dus vooral de waterwaarden moet je goed in het oog houden.
 
Bedankt voor de reacties en tips!

@jessicapilon, we hebben de NO3 waarde van het kraanwater gemeten en dat was 10 mg/l. We hebben verschillende gradaties CR's en ze zijn gekweekt op kraanwater. Merk wel dat ze met een lagere Ph zich sneller voortplanten dan met een hoge Ph.

We hebben gisteren 50% ververst en zullen nu elke week 15/20% verversen. We gaan ook wat garnalen verkopen. Verder willen we ook weer met osmosewater gaan werken, we hebben dit in het verleden wel gedaan met een aquarium en de waardes waren daardoor veel beter. Hopelijk houden deze maatregelen het NO3 wat lager.
 
Hoe gaat het nu met de No3 waarde? Onder controle of nog steeds hoog oplopende?
 
Hallo Gozer,

Ik heb zonet nog even gemeten en de waarde was nu 10 mg/l.
Het water verversen heeft geholpen!
Bedankt voor het meedenken iedereen.

Groetjes Monique
 
Mocht je toch last houden van oplopen dan kan je een drijfplantje, Limnobium laevigatum, in het water hangen. Dit zijn echte nitraat opruimers is mijn ervaring.
 
Dat is niet hoog voor nitraat hoor. Boven de 25mg moet je je pas zorgen gaan maken.
 
O zo bedoelde ik het ook niet, TS komt van een NO3 van 50 af, daar wil je (de meeste althans) niet op zitten. Deze hogere NO3 komt door de belasting in het aquarium en daar is geen verandering in.

Nu is de waarde onder controle, verversen, minder voeren enz..enz..
Maar het toevoegen van nitraat vragende planten kan zorgen voor rust en een stabiele waterwaarde. Dan kan je de belasting (aantallen vis/garnalen/slaken enz) behouden en loop je minder risico op hoge NO3 waardes...
 
Bedankt voor de tip van het drijfplantje! Gisteren zijn er ook nog 60 garnalen uit de bak gegaan dus ik hoop dat de NO3 waarde ook daardoor wat stabiel blijft.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan