Wat is er nieuw

te hoog nitraat gehalte.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter matthijssie1994
  • Startdatum Startdatum
M

matthijssie1994

Guest
Hoi! ik heb nou 3 weken een aquarium en ik heb al wat topics geplaats met vragen. en jahoor ik heb er nou weer een! ik ben net terug van de winkel want ik heb 8 neon visjes gekocht en een algeneter voor mijn bakje.

Ik denk ik ga eerst even mijn water testen en wat blijkt mijn nitraat gehalte is 100mg/l! dat is wel erg veel en hier moet ik nou mijn visjes in gaan doen.

Ik heb vorige week en die week daarvoor mijn water getest en toen was het gewoon goed. Wel heb ik planten voeding all-in-one gekocht bij planted box en ik las op de verpakking dat daar ook nitraat inzit. ik ben bij de eerste keer dat ik dit gegeven heb wel een beetje uitgeschoten. zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Wat moet ik nu? 20% van mijn water verversen of wat? want die nieuwe visjes voelen zich natuurlijk niet lekker in een bak waar te veel nitraat in zit lijkt mij...

ik heb trouwens een 60L bakje. hoeveel ml moet/zal ik dan toedienen van die plantenvoeding?
rZlFGu4qtG81PiImqzq5zh40bgTtK9Cd.jpeg


4uut7izr3i2li.jpg
 
Drijplanten verbruiken veel nitraat, en gewone planten doen dat ook maar minder.
Test je met druppels?


Ps
In de all in one zit ook nitraat😉
 
Drijplanten verbruiken veel nitraat, en gewone planten doen dat ook maar minder.
Test je met druppels?


Ps
In de all in one zit ook nitraat😉


nee ik gebruik strips. maar vind het opvallen dat ik pas na het toedienen van de all-in-one vloeistof een hoog nitraat gehalte heb.
 
nee ik gebruik strips. maar vind het opvallen dat ik pas na het toedienen van de all-in-one vloeistof een hoog nitraat gehalte heb.
Dan kan kloppen, omdat er in de all in one ook nitraat zit.

Heb je direct na het toedienen gemeten?
 
Maar als je de aanbevolen hoeveelheid gebruikt dan kun je nooit zo n hoge no3 waarde hebben. Hoelang draait deze bak en kun je het laten testen bij de lfs met druppels?
 
Ligt eraan hoeveel je bent uitgeschoten en hoe groot je bak is.

Een paar ML op een bak van 60L kan al heel veel verschil maken.

Zou even 50% verversen.
 
Ja het is ook wel de bedoeling dat je zoiets afmeet en dan zal 1 ml geen grote afwijking in de no3 laten zien want zoveel voeg je niet toe met de AIO.

De TS heeft de bak 3 weken dus dit kan een gevolg zijn van de opstartfase en de wel bekende nitrietpiek😉
 
Dan kan kloppen, omdat er in de all in one ook nitraat zit.

Heb je direct na het toedienen gemeten?

Nee donderdag avond heb ik toegediend en ik heb vandaag gemeten.
 
Ligt eraan hoeveel je bent uitgeschoten en hoe groot je bak is.

Een paar ML op een bak van 60L kan al heel veel verschil maken.

Zou even 50% verversen.

ik denk dat ik 30 ml heb toegediend. als je veel planten hebt moet je dat ook toedienen in een aquarium staat op de achterkant. Maar in zo'n kleine bak is dat wel veel denk. ik heb een spuit aangeschaft zodat ik precies kan toedienen wat ik wil.
 
Ik neem aan dat je de gewone verlichting erin hebt van 15W? Dan heb je niet echt veel licht en geen co2 en dan heb je teveel toegediend inderdaad.

Hoeveel moet ik van All-in-One toevoegen?

Dat is afhankelijk van de verlichting en de beplanting die je hebt en of je al CO2 toevoegt of niet. Hieronder vind je een gemakkelijk overzicht van de dosering:

Weinig licht/planten – geen CO2: 10ml / 100l aquariumwater per week
Veel licht/planten – wel CO2: 30ml / 100l aquariumwater per week

Een dosering van 30ml op 100 liter aquariumwater geeft een waarde van 0,50ppm Fe, 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Ideaal voor al je planten!

Ik denk dat jij aan 5-10ml dan wel voldoende hebt aangezien je bak gemiddeld beplant is zonder co2. Uitgaande van de 30ml die je noemt zou je 30 mg nitraat hebben toegevoegd en dus lang geen 100mg. Ik denk dat het met de omzetting van no2 naar no3 te maken zal hebben.
 
Ik neem aan dat je de gewone verlichting erin hebt van 15W? Dan heb je niet echt veel licht en geen co2 en dan heb je teveel toegediend inderdaad.



Ik denk dat jij aan 5-10ml dan wel voldoende hebt aangezien je bak gemiddeld beplant is zonder co2. Uitgaande van de 30ml die je noemt zou je 30 mg nitraat hebben toegevoegd en dus lang geen 100mg. Ik denk dat het met de omzetting van no2 naar no3 te maken zal hebben.


oke.. dus ik moet afwachten en over een paar dagen testen of toch even mijn water verversen..

en dan nog een ander vraagje. om de hoeveel weken moet ik mijn koolfilter vervangen.?
 
Die kan je er het beste uithalen en enkel gebruiken na een medicijnkuur bv en er een gewone spons voor in de plek doen.
 
Die kan je er het beste uithalen en enkel gebruiken na een medicijnkuur bv en er een gewone spons voor in de plek doen.


oke, hij zat er gewoon bij inbegrepen dus ik heb er maar ingedaan. en wat bedoel je dan met een gewoon sponsje?
 
Een gewone blauwe spons die geen koolstof bevat. Ik zou als je nitraat inderdaad zo hoog is zeker de helft verversen. Als er bewoners inkomen dan mag dat niet boven de 50 zijn en dat is al erg hoog.

Wat voor filter gebruik je nu?
 
Ik weet al wat hier aan de hand is.

ik denk dat ik 30 ml heb toegediend. als je veel planten hebt moet je dat ook toedienen in een aquarium staat op de achterkant. Maar in zo'n kleine bak is dat wel veel denk. ik heb een spuit aangeschaft zodat ik precies kan toedienen wat ik wil.

De gebruiksaanwijzing zegt:
• Hoeveel moet ik van All-in-One toevoegen?

Dat is afhankelijk van de verlichting en de beplanting die je hebt en of je al CO2 toevoegt of niet. Hieronder vind je een gemakkelijk overzicht van de dosering:

Weinig licht/planten – geen CO2: 10ml / 100l aquariumwater per week
Veel licht/planten – wel CO2: 30ml / 100l aquariumwater per week

Een dosering van 30ml op 100 liter aquariumwater geeft een waarde van 0,50ppm Fe, 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Ideaal voor al je planten!

30ml per 100 liter voor veel planten met co2
.

Jij hebt netto 50 liter, dus je hebt het dubbele toegevoegd van de aanbevolen hoeveelheid voor een zwaar beplant aquarium. Je aquarium is aardig beplant, maar ook niet superzwaar. Ik zou dan gaan voor 20ml per 100 liter water, ertussenin. En beter kun je dan 2x per week de helft toevoegen ipv 1x per week.

Jouw bak is 50 liter, dus 10ml per week. Dan dus 2x per week 5 toevoegen. Even 50% water wisselen en iets rustiger gaan toevoegen vanaf nu😉
 
Overigens zou je met die dosering van 30ml 30ppm nitraat moet krijgen met die voeding, als het ervoor nul was. Ervanuitgaande dat er misschien wel al zoiets in zat omdat de bak vrij nieuw is, en teststrips alles behalve betrouwbaar zijn denk ik dat hier de oorzaak ligt.
 
Dat kan Bart maar dan zou het door de opstart al zo hoog zijn vermoed ik. Uitgaande van een redelijke weergave door de teststrips. 2x5ml lijkt me inderdaad meer dan genoeg😉
 
Ik weet al wat hier aan de hand is.



De gebruiksaanwijzing zegt:
• Hoeveel moet ik van All-in-One toevoegen?

Dat is afhankelijk van de verlichting en de beplanting die je hebt en of je al CO2 toevoegt of niet. Hieronder vind je een gemakkelijk overzicht van de dosering:

Weinig licht/planten – geen CO2: 10ml / 100l aquariumwater per week
Veel licht/planten – wel CO2: 30ml / 100l aquariumwater per week

Een dosering van 30ml op 100 liter aquariumwater geeft een waarde van 0,50ppm Fe, 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Ideaal voor al je planten!

30ml per 100 liter voor veel planten met co2
.

Jij hebt netto 50 liter, dus je hebt het dubbele toegevoegd van de aanbevolen hoeveelheid voor een zwaar beplant aquarium. Je aquarium is aardig beplant, maar ook niet superzwaar. Ik zou dan gaan voor 20ml per 100 liter water, ertussenin. En beter kun je dan 2x per week de helft toevoegen ipv 1x per week.

Jouw bak is 50 liter, dus 10ml per week. Dan dus 2x per week 5 toevoegen. Even 50% water wisselen en iets rustiger gaan toevoegen vanaf nu😉

oke helemaal super. ik heb er sinds vandaag vissen inzitten. dat is dan niet goed voor de vissen. ik had eerst de vissen gekocht en daarna pas getest. niet echt handig dus. ik ga nu dus wel even 50% water verversen en dan morgen opnieuw testen. Ik heb van de week wel een pompje gekocht met die luchtbelletjes. komt hier geen co2 uit ook?
 
Ik heb uit voorzorg maar meteen mijn bak 50% verschoont. Ik ga morgen middag even testen of er al verbetering is. en kan ik als tester maar beter vloeibaar spul gaan inslaan? & heeft iemand van jullie ervaring met aquasafe en haalt dat echt het chloor uit het water? ik gebruik het nu nog niet moet ik eerlijk zeggen.
 
druppeltesten zijn wel een stuk accurater en betrouwbaarder ja : )

in nederland komt er geen chloor meer in het kraanwater voor, dus daar is het niet voor nodig.
nu zijn er mensen die beweren dat alle organische stoffen in ons water eruit zijn gehaald en dat agressief reageert op de sluimhuid van een vis en met zo´n watervoorbereider (aquasafe bijvoorbeeld) breng je die stoffen alvast toe aan het ververs water (ipv wachten tot de organismen in de bak deze zelf weer aan het water afgeven)

maargoed zelf merk ik hier niks van en weet ook niet waar hun die kennis gebruik dit soort spul dan ook niet, vind het zonde van mn geld.
 
Laatst bewerkt:
Aquasafe heb je normaal in Nederland niet nodig . Een luchtpompje levert geen co2 in uw bak .
 
Ik heb uit voorzorg maar meteen mijn bak 50% verschoont. Ik ga morgen middag even testen of er al verbetering is. en kan ik als tester maar beter vloeibaar spul gaan inslaan? & heeft iemand van jullie ervaring met aquasafe en haalt dat echt het chloor uit het water? ik gebruik het nu nog niet moet ik eerlijk zeggen.

heb me altijd laten vertellen dat aqua safe eigenlijk vrij weinig doet met je water en dat je het beter gewoon niet kan gebruiken. maar even terugkomend op je vraag als het goed is zit er geen chloor in je leidingwater dus waarom zou er chloor in je aquarium zitten?
 
Aquasafe bindt zware metalen en neutraliseert chloor, beiden zitten niet noemenswaardig in ons leidingwater, dus totaal onnodig naar mijn mening.

Een luchtpompje verdrijft juist co2!

Druppeltesten is een goede investering, ik gebruik die van colombo test lab, goede prijs en zeer compleet.
 
oke helemaal super. ik heb er sinds vandaag vissen inzitten. dat is dan niet goed voor de vissen. ik had eerst de vissen gekocht en daarna pas getest. niet echt handig dus. ik ga nu dus wel even 50% water verversen en dan morgen opnieuw testen. Ik heb van de week wel een pompje gekocht met die luchtbelletjes. komt hier geen co2 uit ook?
Nee. Lucht bestaat nog niet eens voor 1 procent uit CO2. Met het luchtpompje vergroot je het oppervlak van het water, zodat er meer gasuitwisseling kan plaatsvinden. Hierdoor gaat de co2 dus juist makkelijker uit het water😉
 
dat aqua safe eigenlijk vrij weinig doet met je water en dat je het beter gewoon niet kan gebruiken


Er zijn ook leden die het wel gebruiken en het goed vinden om te doen maar daar verschillen de meningen dus over.
 
Aquasafe zal weinig nut hebben als er niets in je water zit wat dat zou oplossen.
Let wel, mochten er zware wegwerkzaamheden in je omgeving zijn worden er soms leidingen doorgespoeld waar wel chloor in zit, dit heeft een aantal maanden geleden hier in de buurt met de aanleg van de N23 wel problemen opgeleverd, dus wel raadzaam om dit in huis te hebben,
 
Een gewone blauwe spons die geen koolstof bevat. Ik zou als je nitraat inderdaad zo hoog is zeker de helft verversen. Als er bewoners inkomen dan mag dat niet boven de 50 zijn en dat is al erg hoog.

Wat voor filter gebruik je nu?

3mcz244apxuzo.jpg



De onderste spons en het bovenste bakje zaten er standaard bij. ik heb er zelf nog een koolfiltertje los in het bovenste deel toegevoegd. het bovenste deel is eigenlijk bedoeld om een bio bacterie bakje of stop alg bakje toe te voegen. maar is dat wel nodig? En moet ik me echt aan de dagen houden die worden aanbevolen in het boekje? en moet ik de spons eens per week uitspoelen of wat? of moet ik maar een blauwe spons gaan kopen! alle tips zijn welkom 🙂 groetjes.
 
nitraat gehalte is na 50% waterverversing van gister gezakt naar de 50. Maar wel weer getest met de teststrip.
 
Ik spoel de binnenfilters licht uit als de uitstroom zichtbaar minder wordt. Niet te goed schoonspoelen want dan gooi je alle bacterien weg en liefst met meerdere sponjes deze om de beurt doen. Strips zijn niet al te betrouwbaar en ik zou het over een paar dagen nog even meten anders of kijken of je het ergens met druppels kan laten testen. 50mg is vaak wel de max en dat moet eigenlijk ook niet blijvend zijn.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan