Wat is er nieuw

Te lage nitraat door matten in bioloog?

MischaC

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 april 2020
Berichten
258
Leeftijd
46
Dag,

Ik probeer mijn nitraat te verhogen middels plantenvoeding (Macro Planted Box) maar deze stijgt minimaal, zelfs bij hoge doseringen.

Bak 800 liter netto
4 vaks bioloog (inhoud volgt hieronder)
Temperatuur 25,5 C
Ph 7
Bodem is filterzand, flink wat hout.

Bewoners: 11 Redbacks, 11 keizer tetra’s, 9 Corydoras Sterbai, 7 dwergchicliden en 15 ottocinlus en een stuk of 5 appelsslakken.
Vissen krijgen meerdaags gevoerd, zowel granulaat als diepvries.
Planten voornamelijk echinodorus (kleikorrels)
Opbouw bioloog:

1ste vak twee matten en fleece
2 vak bewegend bed van Micro K1
3 vak Siporax en Biohome
4 vak pompvak.

Ik vermoed dat door de matten er een denitrificatie plaatsvindt. Zelfs met 35 ml stockoplossing per dag kom ik niet hoger dan 3 a 4 ppm nitraat.

Zou dit een juiste redenering kunnen zijn?
 
Denitrificatie op meetbare schaal gebeurt eigenlijk niet in een filter. Waar zoveel stromend water is, is zuurstof, en waar enige zuurstof is pakken ook de in theorie denitrificerende bacteriën in principe direct die zuurstof i.p.v. het van een nitraatmolecuul te halen. De stikstof moet op de een of andere manier vastgelegd raken in jouw systeem. In planten, in micro-organismen of je vissen. Dat kan direct zijn in de vorm van nitraat, of indirect in stoffen die daarvan afgeleid zijn. Misschien als test eens al je planten uit de bak trekken. :deal:
 
Laatst bewerkt:
Je zou eens een paar metingen op verschillende tijden op de dag kunnen doen. Informatie over wanneer het meeste opgenomen wordt zou uitsluitsel kunnen geven.
Voeg eens in de avond toe als het licht al uit of gedimd is en meet dan vrij kort daarna. Daarna de volgende ochtend vlak voordat het licht aan gaat weer meten. Als het dan ook verdwenen is dan kun je de planten uitsluiten.
 
Meet je stockoplossing eens na voor de zekerheid.
de meest logische verklaring is onjuiste testuitslagen.
Dit!!

Heb je al een geprobeert te doseren op een emmer water en dit na te meten?

En hoe oud is je druppeltest?
 
Doe je veel waterwissels ?
 
Hoe bemerk je het nitraatgebrek, zie je iets aan de planten?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan