Wat is er nieuw

te oud voor dit forum?

oude jet

Active member
Lid geworden
15 september 2025
Leeftijd
87
al lezende wat er op dit forum gezegd en geschreven wordt kom ik tot het inzicht niet meer bij de tijd te zijn. kan gewoon mijn nieuwe aquarium vullen met van alles maar op gebied van vis moet ik helaas nog veel leren. nu ik graag cichlide in mijn bak wil houden stoot ik steeds mijn neus omdat de vis die ik wil niet samen met andere door mij geliefde vissen kan houden.
Maar ik hoop dat een en ander mij toch duidelijk wordt

Misschien kun je wat info geven over de bak en wat je op het oog hebt en dat maakt advies geven wat makkelijker.
Daarbij maakt het niet uit hoe oud je bent voor dit forum hoor ;))

hay mijn bak is 120x40x60 met gebogen ruit. interne filter 2 led lampen.
ik heb een lichte zandbodem de achterwand is juwel zwart. .als planten heb ik
echinodorus bleheri eikenvaren aponogeton ulvaceus echinodorus radicans cordifolius anubias gracillis criptp moelmanni cripto wendtie brow anubias nana en wat fluitans oppervlakte plantjes
2 cups java mos als deco heb ik 2 stukken hout en kunstmatige rotsenachtige dingen.
als voorlopige bewoner een stenen kikker van 12 cm.
nu heb ik het plan er een harem borellii cichlide met 12 hyphesobrycon bentosi ormatus witfin in te zetten als het er tijd voor is. mede had ik 7 corydoras sterbai op mijn verlanglijst
water temperatuur op 25 graden
bak draaid nu een week doe dagelijks 1/2 theelepel droogvoer in de bak.

waar ik moeite mee heb zijn de corydoras visjes heb die in mijn lange aqua verleden met vuurkelen, maanvis, kunnen huisvesten zelfs jonge vis van gehad.

nog vergeten te melden dat er ook een grote groep vallisneria giganta voor het filterhuis staat.

Je bent niet te oud voor dit forum hoor. Je bent hoogstens, net als ik, 2 x de helft.😉🙂
Welkom!

Ik geloof dat je een Juwel vision hebt.

Welkom! Volgens mij is niemand te oud om te leren.

"wijsheid komt met de jaren, net als grijze haren"

We zijn gewoon goed gerijpt! Welkom op dit forum.

bedankt voor jullie woorden. maar feit blijft dat ik geen biet snap hoe ik hier mee kan draaien. b.v. hoe foto plaatsen

bedankt voor jullie woorden. maar feit blijft dat ik geen biet snap hoe ik hier mee kan draaien. b.v. hoe foto plaatsen
Links onder de balk waar je je tekst typed zit een knop "voeg bestand toe". Hiermee kun je foto's toevoegen.

ik heb de juwel 260 van 300 ltr. deze is 60 cm hoog maar met zand er in 55 cm.
voor mij wat lastig ik heb korte armen ga voor onderhoud, planten schikken en dergelijk op een keukentrapje staan.😉

morgen voor de 1e keer water verversen. ik zie wat aanslag op de voorruit
bij meting denk ik wat nitriet te zien.

Hoi @oude jet
Als je bak nog maar een week draait (zonder vissen) dan hoeft er nog geen waterwissel gedaan te worden. Gewoon je bak 4 weken in laten draaien zonder waterwissel.

bij meting denk ik wat nitriet te zien.
Dat is snel maar altijd goed want dat hoort bij het proces. Zoals Andre zegt ververs ik ook niet met indraaien want dan voer je weer afvalstoffen weg die bijdragen aan de bacteriecultuur.
Zelf verkruimel ik vaak 1-2x per week een beetje voer.

Welkom op dit forum. Een halve theelepel voer per dag toevoegen om het aquarium in te draaien lijkt mij overdreven. Waarom zoveel?

Hallo Jet, lekker bezig!

Corrydoras kun je beter niet combineren met Borelli's of andere Apistogramma soorten. Ze delen dezelfde laag in het aquarium en Corrydoras trekken zich niets van het territorium van andere vissen aan. Ik las ook dat je een halve theelepel voer per dag in je bak doet om in te draaien. Dat lijkt me teveel, alhoewel ikzelf nog nooit met visvoer heb ingedraaid.

Veel plezier met je aquarium en op het forum.

Hallo Jet, lekker bezig!

Corrydoras kun je beter niet combineren met Borelli's of andere Apistogramma soorten. Ze delen dezelfde laag in het aquarium en Corrydoras trekken zich niets van het territorium van andere vissen aan. Ik las ook dat je een halve theelepel voer per dag in je bak doet om in te draaien. Dat lijkt me teveel, alhoewel ikzelf nog nooit met visvoer heb ingedraaid.

Veel plezier met je aquarium en op het forum.
Heeft iedereen die ervaring dan van Apsito icm Corydors? Want ik heb die niet, al jaren gehad, in een meterbak, in een 150cm bak en nu in de Lido ook weer. Heb nooit problemen gehad dat ze elkaar de bak uitjoegen, ook niet als er eitjes of jongen waren. Heb ze zelfs gehad in de 159cm, 450 liter met 11 Redbacks, 8/10 Sterbai, en een harem Apistogramma. Als je zorgt voor genoeg schuilplekken en zichtbrekers.

verdraaid het lijkt op een spelletje welles-nietig uit te lopen wat betreft cichi contra corydoras sterbai. voel me nu heel onzeker

dus water verversen na 1 week niet nodig geweest ? ik heb een flacon plantenvoeding gehaald van floragrow pro .leuk dat er op da flacon staat gebruiksaanwijzing binnen op het etiket. jawel als je het etiket er maar af kon krijgen. dus geen idee hoeveel en hoe vaak je dat moet geven. het is een spuitflesje.

verdraaid het lijkt op een spelletje welles-nietig uit te lopen wat betreft cichi contra corydoras sterbai. voel me nu heel onzeker
De ervaringen verschillen inderdaad. Ik denk dat het scheelt dat je 1.20m hebt. In een 80cm aquarium zou ik het minder snel doen.

Ik heb zelf geen ervaring met Apistogramma's samen met Corrydoras maar mij werd het afgeraden vandaar mijn advies. Dat dit in een grote bak wel kan mits goed ingericht is waardevolle aanvullende info, goed om te weten.

Ik kijk zelf altijd op Google voor de gebruiksaanwijzing van een product. Minder last van kleine lettertjes.

niet meer volgen

dus water verversen na 1 week niet nodig geweest ? ik heb een flacon plantenvoeding gehaald van floragrow pro .leuk dat er op da flacon staat gebruiksaanwijzing binnen op het etiket. jawel als je het etiket er maar af kon krijgen. dus geen idee hoeveel en hoe vaak je dat moet geven. het is een spuitflesje.
Volgens de gebruiksaanwijzing moet je 1 x per week 1 spuitje per 5 liter water gebruiken. Schudden voor gebruik. Hou er wel rekening mee dat de "pro" voor aquariums is die sterk beplant zijn. Anders kan je beter de gewone floragrow gebruiken, daar zit geen nitraat en fosfaat in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan