Te sterke stroming?


D

DH026

Guest
Goedenavond!!


Ik heb een bak van 60cm met een betta. Hier heb ik een bioflow one filter inzitten met een uitstroom van 300l/u.
Hij heeft opzich plaatsen zat waar die uit de stroming is en ik zie hem Savonds ook gewoon slapen tussen de bodemplantjes.
Alleen overdag zie ik hem vaak in de stroming zwemmen.
Is dit goed voor hem want hij lijkt er best plezier in te hebben?
Ik ben ook van plan om hier 6 corydoras
pygmaeus bij te doen.
Is dit dan ook een goeie combinatie?
 
Zelf geen ervaring met ze maar heb hier vaker gelezen dat een Betta de stroming opzocht om heen en weer te zwemmen dus zal vast prima zijn.
Denk dat de visjes ook geen probleem zullen zijn maar zal vast nog wel iemand met zekerheid kunnen zeggen.
 
Betta's (zeker de langvinnige) kunnen last hebben van stroming, maar als ze het bewust gaan opzoeken zou ik me er geen zorgen over maken.

Betta + Cory is een prima combinatie.
 
Hallo,
Ik las net uw post toevallig.

Ik heb het even nagekeken voor u in het boek "Zoetwateraquarium ''van Dr. Jutta Etscheid, en er een paar foto's bijgedaan uit dit boek betreffende stroming voor Betta's. De Bettas komen in dichtgegroeid water voor met weinig of geen stroming, zoals u op de foto kunt zien. Een zware pomp is dus wellicht wat teveel van 300 l/u Vriendelijke groeten, Casper

101_2537.JPG


101_2538.JPG
 
In de regel is minder stroming beter denk ik en dan vooral bij de Betta s bijvoorbeeld met lange vinnen omdat die snel vermoeid kunnen worden door de stroming. Ik heb een SF Aquaflow 100 bij de Honinggourami s draaien en die hebben daar geen moeite mee.
 
Ik lees dat de betta van TS de stroming ook opzoekt (net als die van mij), lijkt mij dat als hij dit doet hij er geen last van heeft. Ze zijn slim genoeg om te weten waar wel en geen (minder) stroming is in de bak dus het lijkt mij vrijwillig lekker in de stroming spelen. Ik zou me dus geen zorgen maken.
 
Ondiep stilstaand zuurstofarm water is de natuurlijke omgeving van deze vissen, in stroming kunnen ze geen schuimnesten bouwen
 
Je kan de uitstroom ook iets minder sterk maken door heel veel drijfplanten met lange wortels in je aquarium te doen. Sowieso vinden Betta's dat meestal wel fijn
 
Hier zitten mijn tetra's soms massaal in de 700L/u uitstroom van mijn stromingspomp. Dat is flink roeien voor ze maar als ze bewust op die plek gaan hangen (en dat telkens blijven doen) dan hebben ze er blijkbaar lol in. Geen zorgen om maken dus!
 
Dat Tetra's het leuk vinden wil niet zeggen dat het zelfde geld voor een Betta ;)
 
Als hij er zelf in gaat hangen dan blijkbaar wel. Dat was mijn punt ;)
 

Terug
Bovenaan