Het is niet het wattage, maar de lumenstroom die de assimilatie van planten be�nvloedt. Daarnaast is het gewoon ook nog eens zo dat de LICHTKLEUR of Kelvingetal
een zeer sterke invloed heeft op de manier van groeien van planten.
Nog een 2 tal factoren die ook belangrijk zijn in dit verhaal, is de waterkolom, de lichtstroom ( = lumenstroom) neemt met het toenemen van de water( aqua) diepte relatief zeer snel af, en een aqua dieper dan 55 cm kun je eigenlijk al niet meer via T5 lampen van voldoende groeilicht op de bodem voorzien..
Goed, nu eens kijken naar een paar gegevens:
1) je bak heeft 256 liter inhoud. Neem daar dan 80 % van als waterinhoud.
dan zou je voor een optimale plantenbak tussen de 35 en 40 lumen per liter
moeten hebben gedurende minimaal 8 uren per dag. Totaal ong. 8.192 lumen nodig
2) De philips 865 genereert gedurende 1 tot 1,5 jaar ( 6000 branduren) 85.5 lumen ?
watt. In jouw geval dus 4 x 24 x 85,5 lumen = 8208 lumen stroom.
Daarna neemt de lumenstroom elk jaar met minstens 20% af.
3) Je hebt genoeg lumenstroom indien je lampen dus niet te oud zijn. Schakel je
lampen zo dat ze maximaal 9 uur per dag alle 4 aan zijn, aan de voor- en
achterkant van deze 9 uur kun je in een tijdbestek van 1 tot 1,5 uur de lampen
opschakelen van 1 naar 2 naar 3 naar 4 en weer terug.
4) Kleurtemperatuur van de Philps 865 is 6500 K. Dit is relatief er "wit "licht met
maar weinig rood in het spectrum. Daarom is het hierboven reeds aangehaalde
wisselen van de lampen voor minimaal 2 andere met een lagere ( lees rodere) zeer
aan te bevelen. Ik zou dan ook gaan voor de Arcadia Original Tropical Light met
een (algemeen) K getal van 4300. Dat zou er dan voor moeten zorgen dat de planten
meer gedrongen en zeker ook met gelkleurde toppen gaan groeien.
Dan de vraag naar voedingsstoffen. Er zijn heel veel methodes die in meer of mindere mate werken. Een beproefde methode is om voldoende ijzer in je bak te hebben, omdat dit vaak als "vervoermiddel" dient voor allerlei andere mineralen en stoffen die planten nodig hebben. Een uitstekend middel om altijd over een ijzerbuffer te beschikken is het toevoegen van LATERIET aan je bodem.
Daarnaast zijn er eigenlijk 2 soorten meststoffen die steeds aangevuld dienen te worden.
1) de langzaam en langdurige werkende meststoffen, deze voeg je toe bij afvullen en waterwisselen van je bak, ervaring leert dat de � van de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid ruim voldoende is. Meestal in tabletvorm
2) Vervolgens de meststoffen die in water niet lang stabiel blijven, maar juist uiteenvallen of met andere stoffen verbindingen aangaan welke door planten dan niet meer kunnen worden opgenomen. Dit is meestal een vloeibare meststof. Die dien je elke dag toe.
3) als kers op de taart bied je je planten dan nog CO2 aan, de C gebruiken ze voor de opbouw van hun eigen cellen en de O2 (zuurstof) geven ze als afval weer terug aan het water, daar zijn de visjes en andere dieren dan weer blij mee.
Bovenstaande summiere handleiding werkt, gebaseerd op meer dan 30 jaar ervaring, uitstekend en is m.i. nog steeds door niets te vervangen, hoewel de IE en RR methode wel een waardevolle toevoeging kunnen zijn. als de bak eenmaal goed is ingedraaid.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en het is gewoon een toelichting op het door jou opgeworpen vraagstuk, niets meer en niets minder.
Greetzz BigSmoke