te veel licht of te weinig?

D

D81

Guest
Ik heb een aquarium van 80�80en 40 cm waterhoogte en daar hangt boven een hanglamp met 4xt5 24 watt philips 865.
Ik hou de ei index al weken aan voeg co2 toe en nog heb ik last van algen vooral baardalg maar ook iets van bruinalg ofzo.
ook groeien sommmige planten nog niet best.
nu is men vraag is men verlichting nu te hoog zodat ik altijd te weinig voedingstoffen geef of heb ik verkeerde lampen?
 
Is redelijk veel licht op jouw aantal liters. Meestal wordt zo'n 0,5 watt per liter aanbevolen.
Maar is jouw bak 80 cm hoog?
 
Nee bak is 80 breed en 80 lang 45 cm hoog maar met aftrek van de bodem enzo zit ik op 40cm waterhoogte en 200 liter netto
 
Misschien andere kleurvarianten doen? 830 840 830 865 ofzo? Ik ben niet echt thuis in de Philips kleuren. Ik kan ze in mijn aquarium niet kwijt.
 
865 is daglicht. 830 840 is meer geel,en beter geschikt voor planten.
 
865 laat de kleuren beter uitkomen,idd.
 
Om welke reden zoek je het in het licht, D81?
 
Omdat ik al vanalles geprobeerd heb maar de groei van bepaalde voorgrondplanten is niet best staurogyne repens en sagittaria subulata en heb veel baardalg en een soort bruinige slijm tussen de plantjes die ik elke dag moet wegzuigen.
 
Ook men drijfplant HN geeft erg kleine bladeren terwijl die in men vorige bak grote bladeren had.
 
Je hebt zeker niet te weinig licht. Eerder teveel.

Vorige week voor het eerst een 865 in werking gezien in een aquariumzaak: mooi, fris licht.
Helaas past het bij niet in mijn aquarium.
Het schijnt de beste aquariumlamp voor planten te zijn.

Ik zou reflectoren verwijderen indien deze er zitten. Anders zou ik 1 of 2 lampen wisselen met een kleurenlamp. Deze geeft minder licht maar dit is geen probleem aangezien er genoeg licht boven hangt.
hierdoor is er minder voeding gebruik door de planten. Uiteraard zou ik iets van Profito toevoegen en fosfaat en nitraat in de gaten houden.

gr Peter
 
Reflectoren kunnen er niet uit heb de hanglamp nu hoger boven de bak gehangen en ga denk dan 2 lampen vervangen voor 830 lampen of een kleurlamp idd dit is erg veel vermoede ik al.
 
Ik zou dan eerder een kleurenlamp nemen aangezien de 830 ook veel licht geeft in verhouding tot een kleurenlamp. Een groluxje of i.d.

gr Peter
 
Ik zou ook denken teveel licht boven zo n bak. De meeste hebben iets van 2x24W dacht ik.
Weet je de waterwaarden want als je algen hebt dan denk ik dat je weleens voedingstekorten kan hebben in je bak waardoor de groei niet goed is.
Hoeveel mg doseer je van de nitraat en de fosfaat? De meest gebruikte 20/2mg/L??
Heb je voldoende co2?
 
Met zoveel licht erboven kom je al snel in de problemen qua alg. Inderdaad (veel) meer voeding nodig ...EItje John ;)
 
D81 zei:
Omdat ik al vanalles geprobeerd heb maar de groei van bepaalde voorgrondplanten is niet best staurogyne repens en sagittaria subulata en heb veel baardalg en een soort bruinige slijm tussen de plantjes die ik elke dag moet wegzuigen.
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat enkel licht het probleem is.
Vaak wordt onterecht naar 1 factor gekeken terwijl het altijd om een combinatie van factoren gaat die een bepaald gevolg heeft.
In dat van alles wat je hebt geprobeerd gaat het ook steeds om de combinatie van factoren.


Wat betreft het beste licht: een forumlid dat een PAR meter heeft en de 830 840 en 8u 5 ermee testte concludeerde dat her bar weinig uitmaakt. Opmerkingen dat het ene of het andere beter of het beste is neem je dus met een korreltje zout.

~ Ivo
 
Het licht zal niet de enige oorzaak, maar is vaak de aanjager in het systeem.
Bij 0,5 watt en meer per liter (vuitregeltje) hebben de planten nu eenmaal aardig wat voeding nodig.
Inderdaad geven de verschillende kleurnummers nagenoeg eenzelfde bar, maar geven ze verschillende "kleur" wat weer de vissen ed "mooier" weergeeft al naar gelang de keuze van de liefhebber.
 
Dus zou ik dan 2 lampen vervangen moeten voor colorlampen.ei index hou ik aan via aquariumbemesting.nl daar heb ik schema van de voeding vandaan voor 200 liter is dat 120ml micro en 120 makro.co2 deed ik geven tot indicator in de bak netjes heel lichtgroen aangaf maar dat blijkt er veel te zijn aangezien men 2 kilo fles in 2 maanden leeg is.
 
Lichtgroen is op zich prima hoor en hier is die in 1 bak zelfs limoengeel. dat is wel erg snel dan in 2 maanden. mijn bak is 190 liter en ik geef 140 bellen en doe er 4-5 maanden mee. Hoeveel bellen geef jij dan?
Ik neem aan dat je de voeding dus correct doseert echter zijn dat hoeveelheden voor een gemiddelde bak denk ik.
Je zou eens vlak voor de verversing de waarden moeten meten om te kijken of je voldoende over hebt in de bak.
 
Zoveel licht is het helemaal niet, het is maar 0,33W/l.
Voor de vissen is het gelijk maar de planten zullen het niet zo leuk vinden.
 
Ik weet niet precies hoeveel bellen het waren de fles was nieuw en weet dus niet of hij echt goed vol gezeten heeft laat hem morgen weer vullen en dan de verlichting weer aan met wat minder licht erop en nog eens proberen.
 
Tig zei:
Zoveel licht is het helemaal niet, het is maar 0,33W/l.
Voor de vissen is het gelijk maar de planten zullen het niet zo leuk vinden.
Allereerst: 80*80*40 waterhoogte delen door 4*24 watt is 0.375 w/L en dat is zomaar zo'n 13 procent meer.
Ten tweede: wel erg kort de bocht niet, dat planten dat niet leuk gaan vinden? Alsof alle planten dezelfde hoge lichtbehoefte hebben.
 
De bak precies opgemeten net en het is krap 200 liter binnenmaat is 78x78x43cm er zit 48liter akadama bodem in plus nog 2 grote stronken hout eraf en 96 watt aan verlichting.
kom ik al gauw op 0.5watt per liter.
 
Het is niet het wattage, maar de lumenstroom die de assimilatie van planten be�nvloedt. Daarnaast is het gewoon ook nog eens zo dat de LICHTKLEUR of Kelvingetal
een zeer sterke invloed heeft op de manier van groeien van planten.
Nog een 2 tal factoren die ook belangrijk zijn in dit verhaal, is de waterkolom, de lichtstroom ( = lumenstroom) neemt met het toenemen van de water( aqua) diepte relatief zeer snel af, en een aqua dieper dan 55 cm kun je eigenlijk al niet meer via T5 lampen van voldoende groeilicht op de bodem voorzien..

Goed, nu eens kijken naar een paar gegevens:

1) je bak heeft 256 liter inhoud. Neem daar dan 80 % van als waterinhoud.
dan zou je voor een optimale plantenbak tussen de 35 en 40 lumen per liter
moeten hebben gedurende minimaal 8 uren per dag. Totaal ong. 8.192 lumen nodig
2) De philips 865 genereert gedurende 1 tot 1,5 jaar ( 6000 branduren) 85.5 lumen ?
watt. In jouw geval dus 4 x 24 x 85,5 lumen = 8208 lumen stroom.
Daarna neemt de lumenstroom elk jaar met minstens 20% af.
3) Je hebt genoeg lumenstroom indien je lampen dus niet te oud zijn. Schakel je
lampen zo dat ze maximaal 9 uur per dag alle 4 aan zijn, aan de voor- en
achterkant van deze 9 uur kun je in een tijdbestek van 1 tot 1,5 uur de lampen
opschakelen van 1 naar 2 naar 3 naar 4 en weer terug.
4) Kleurtemperatuur van de Philps 865 is 6500 K. Dit is relatief er "wit "licht met
maar weinig rood in het spectrum. Daarom is het hierboven reeds aangehaalde
wisselen van de lampen voor minimaal 2 andere met een lagere ( lees rodere) zeer
aan te bevelen. Ik zou dan ook gaan voor de Arcadia Original Tropical Light met
een (algemeen) K getal van 4300. Dat zou er dan voor moeten zorgen dat de planten
meer gedrongen en zeker ook met gelkleurde toppen gaan groeien.

Dan de vraag naar voedingsstoffen. Er zijn heel veel methodes die in meer of mindere mate werken. Een beproefde methode is om voldoende ijzer in je bak te hebben, omdat dit vaak als "vervoermiddel" dient voor allerlei andere mineralen en stoffen die planten nodig hebben. Een uitstekend middel om altijd over een ijzerbuffer te beschikken is het toevoegen van LATERIET aan je bodem.
Daarnaast zijn er eigenlijk 2 soorten meststoffen die steeds aangevuld dienen te worden.
1) de langzaam en langdurige werkende meststoffen, deze voeg je toe bij afvullen en waterwisselen van je bak, ervaring leert dat de � van de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid ruim voldoende is. Meestal in tabletvorm
2) Vervolgens de meststoffen die in water niet lang stabiel blijven, maar juist uiteenvallen of met andere stoffen verbindingen aangaan welke door planten dan niet meer kunnen worden opgenomen. Dit is meestal een vloeibare meststof. Die dien je elke dag toe.
3) als kers op de taart bied je je planten dan nog CO2 aan, de C gebruiken ze voor de opbouw van hun eigen cellen en de O2 (zuurstof) geven ze als afval weer terug aan het water, daar zijn de visjes en andere dieren dan weer blij mee.

Bovenstaande summiere handleiding werkt, gebaseerd op meer dan 30 jaar ervaring, uitstekend en is m.i. nog steeds door niets te vervangen, hoewel de IE en RR methode wel een waardevolle toevoeging kunnen zijn. als de bak eenmaal goed is ingedraaid.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en het is gewoon een toelichting op het door jou opgeworpen vraagstuk, niets meer en niets minder.

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
Goed, nu eens kijken naar een paar gegevens:

1) je bak heeft 256 liter inhoud. Neem daar dan 80 % van als waterinhoud.
dan zou je voor een optimale plantenbak tussen de [color:#FF0000]35 en 40 lumen per liter
moeten hebben gedurende minimaal 8 uren per dag. Totaal ong. 8.192 lumen nodig[/color]
2) De philips 865 genereert gedurende 1 tot 1,5 jaar ( 6000 branduren) [color:#FF0000]85.5 lumen ?
watt. In jouw geval dus 4 x 24 x 85,5 lumen = 8208 lumen stroom.[/color]
Daarna neemt de lumenstroom elk jaar met minstens 20% af.
3) Je hebt genoeg lumenstroom indien je lampen dus niet te oud zijn. Schakel je
lampen zo dat ze maximaal 9 uur per dag alle 4 aan zijn, aan de voor- en
achterkant van deze 9 uur kun je in een tijdbestek van 1 tot 1,5 uur de lampen
opschakelen van 1 naar 2 naar 3 naar 4 en weer terug.
4) Kleurtemperatuur van de Philps 865 is 6500 K. Dit is relatief er "wit "licht met
maar weinig rood in het spectrum. Daarom is het hierboven reeds aangehaalde
wisselen van de lampen voor minimaal 2 andere met een lagere ( lees rodere) zeer
aan te bevelen. Ik zou dan ook gaan voor de Arcadia Original Tropical Light met
een (algemeen) K getal van 4300. Dat zou er dan voor moeten zorgen dat de planten
meer gedrongen en zeker ook met gelkleurde toppen gaan groeien.

Greetzz BigSmoke

Ik vind hem zeer leerzaam, maar zou je ook kunnen toelichten hoe je aan de door mij in rood aangemerkte waarden komt?

Alvast bedankt.
 
RonaldV zei:
Ik vind hem zeer leerzaam, maar zou je ook kunnen toelichten hoe je aan de door mij in rood aangemerkte waarden komt?

Alvast bedankt.
+1. Plus de vraag hoe zich dat verhoudt met de test met de PAR meter ooit uitgevoerd door HVA met conclusie dat het nauwelijks uitmaakt, verschillende lichtkleuren van drie Philips lampen (830 840 865).
 
Denk dat ondertussen iedereen deze grafieken al kent waarop duidelijk te zien is dat met de lampen die wij gebruiken de achteruitgang miniem is. En er dus niet elk jaar X% verloren gaat.
Light.LumenMaintenance.gif

309ecm03fig2.jpg


Welke PAR (en niet lumen, want dat is iets anders) planten nodig hebben scheelt van soort tot soort.
Voor Cabomba caroliniana is dat minimum 50 �M m-2 s-1 PAR
Voor Egeria najas is dat minimum 6-22 �M m-2 s-1 PAR
Voor mossen gaat dat richting 5-10 �M m-2 s-1 PAR
En met minimum bedoel ik het "light compensation point".
 
D81 zei:
Ik hou de ei index al weken aan voeg co2 toe en nog heb ik last van algen

Volgens 1 van je eerdere berichten draaid het aquarium pas 2 maanden.. Klopt dat ?
Want anders blijft het voor iedereen maar gissen.. Een foto zou beter kunnen helpen.
 
Ben het helemaal met bovenstaande eens.....Echter met de volgende kanttekeningen.

@Ronald V: Mijn kennis aangaande lumen heb ik letterlijk zeer lang opgedaan uit publicaties van Kaspar Horst, Horst E.Kipper, dr. J�rgen Clasen, dr. Eberhard Stengel.
Ik ben de in deze publicaties genoemde methoden en technieken gaan toepassen en verdomd het werkte beter dan alles wat ik tot dan toe had uitgeprobeerd.
Juist omdat ze eenvoudig zijn en toepasbaar door iedereen, ook door leken.
Dat was meer dan 40 jaar geleden.

De lumenstroom van de Philips 865 is per watt 85,50 lumen.
TS heeft 4 lampen van 24 watt is 4 x 24 x 85,5 = 8208 lumenstroom.
Bron: LichtLab Philips te Eindhoven, dr. Gubbels 2010.

@Macha en IVO:
Het 2de cijfer van de nummering van de T5 van Philips geeft een indicatie van de lichtkleur Kelvingetal). 830 = kelvin ong. 3000, 840 = kelvin ong. 4000 en 865 is kelvin ong. 6000. Dit licht is niet alleen voor de ogen van dieren anders van kleur, ook planten reageren er anders op!

@Backplay:
Inmiddels zijn er heel wat andere methoden om hetzelfde resultaat te bereiken
bijgekomen, en die werken ook!
Wat jullie beweren is OOK waar en werkt OOK, net als de door mij aangegeven en door ervaring uit en te na beproefde eenvoudige methode.

Waar het mij om gaat is geen technische discussie, maar een voor de TS werkbare methode om binnen een redelijke termijn en met weinig kosten tot een goed resultaat te komen. Hoe de methode dan heet, en wat je dan precies moet doen is irrelevant, als-ie maar werkt en eenvoudig uitvoerbaar is!

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
@Ronald V: Mijn kennis aangaande lumen heb ik letterlijk zeer lang opgedaan uit publicaties van Kaspar Horst, Horst E.Kipper, dr. J�rgen Clasen, dr. Eberhard Stengel.
Ik ben de in deze publicaties genoemde methoden en technieken gaan toepassen en verdomd het werkte beter dan alles wat ik tot dan toe had uitgeprobeerd.
Juist omdat ze eenvoudig zijn en toepasbaar door iedereen, ook door leken.
Dat was meer dan 40 jaar geleden.

De lumenstroom van de Philips 865 is per watt 85,50 lumen.
TS heeft 4 lampen van 24 watt is 4 x 24 x 85,5 = 8208 lumenstroom.
Bron: LichtLab Philips te Eindhoven, dr. Gubbels 2010.

Dank voor de toelichting.
 
Heb vandaag 2 arcadia origanal tropical light lampen besteld.
hopelijk gaat dit de boel verbeteren
Lampen branden nu van 2 tot 10 uur dat deden ze al die tijd al
bedankt tot zover voor de reacties
 
@D81: Zorg er aub voor dat je de lampen NIET langer dan 9 uur allemaal samen aan hebt!

Voorbeeld voor een schakelschema:

8:00 uur lamp 1 (Arcadia) voorkant aan
9:00 uur lamp 2 (Philips) achterzijde aan
10.00 uur lamp 3 (Arcadia) midden aan
10.30 uur lamp 4 (Philips) midden aan

19:30 uur lamp 2 uit
20.00 uur lamp 3 uit
20.30 uur lamp 4 uit
22.00 uur lamp 1 uit ( deze laatste levert in de avond voornamelijk kijklicht, de planten hebben dan al lang ( zo rond 20.30 uur) hun koppen gesloten)

Uiteraard mag je schuiven met de tijden als je de blok samen aan maar op 9 uren houdt, en daarna binnen 2 uren terug gaat naar 1 lamp.

Als kijklicht mag je ook gerust een tweetal led sripjes of led spotjes gebruiken,
bv linksvooraan en rechts midden erin. Dat kan dan tot bv 11:30 uur, maar dan wel de laatste TLlamp uit om 21.00 uur!

Veel succes met het schema!

Greetzz BigSmoke
 
Bedankt bigsmoke maar helaas kan ik de lampen niet appart aan of uit zetten ze gaan nu 1400uur aan tot 2200uur
 
Terug
Bovenaan