Wat is er nieuw

Te veel licht?

florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Berichten
133
Leeftijd
26
Goedenavond iedereen,

Sinds kort heb ik mijn eerste aquarium. Nu is mijn in een maand tijd het volgende opgevallen. Zodra de lamp in het aquarium aan is zwemmen de vissen dicht bij de achterwand en laag in het aquarium, als de lamp uitgaat maken ze gebruik van het gehele aquarium. Is de lamp boven mijn aquarium te sterk? Zoja heeft er iemand tips voor bijv. een dimbare lamp? ik heb namelijk ook al drijfplanten geplaatst.
 
Om welke vissen gaat het?
En welke lamp hangt er boven de bak?
 
Mogelijk te veel licht of een verkeerde bodem of er is iets heel anders aan de hand. Kun je het complete plaatje schetsen (wat voor aquarium, licht en elke vissen) en wellicht zelfs een foto plaatsen?
 
Ik heb wel een lichte bodem in het aquarium, de vissen zelf zien er gezond uit en zijn allemaal actief. maar zodra de lamp uit is zijn ze veel meer op hun gemak heb ik het idee.
 
Om welke vissen gaat het?
En welke lamp hangt er boven de bak?
Het gaat om Kardinaal Tetra's en Zwarte fantoomzalmen. De verlichting die erboven hangt was meegeleverd met het aquarium zelf (volgensmij 12 Volt, 9 Watt ledverlichting van SuperFish)
 
De meeste standaard verlichting van die aquariums is niet zo snel te fel, dus moet er iets anders aan de hand zijn.
Wat Daniel ook al zegt misschien een te lichte bodem, en/of te weinig planten.
 
Mogelijk te veel licht of een verkeerde bodem of er is iets heel anders aan de hand. Kun je het complete plaatje schetsen (wat voor aquarium, licht en elke vissen) en wellicht zelfs een foto plaatsen?
Ik heb wel een lichte bodem in het aquarium, de vissen zelf zien er gezond uit en zijn allemaal actief. maar zodra de lamp uit is zijn ze veel meer op hun gemak heb ik het idee.
Bekijk bijlage 276331
276332
 
De bodem is wel erg licht ja, maar bij mij ging dat ook goed met de Kardinalen.
Wat meer drijfplanten en dan zou het toch eigenlijk wel goed moeten zijn, erg lichtbehoevende planten heb je niet dus dat komt goed uit.

Maar nu is de lamp ook aan en zitten ze toch lekker midden in de bak?
 
De bodem is wel erg licht ja, maar bij mij ging dat ook goed met de Kardinalen.
Wat meer drijfplanten en dan zou het toch eigenlijk wel goed moeten zijn, erg lichtbehoevende planten heb je niet dus dat komt goed uit.

Maar nu is de lamp ook aan en zitten ze toch lekker midden in de bak?
Klopt op deze foto wel, maar ze zitten meer achter in de bak dan dat ze mooi in het midden zitten. Heb je ook dimbare lampen voor aquariums? ik ben sowieso opzoek naar een lamp die meer in te stellen is. (zodat de overgang van verlicht aan/uit minder groot is)
 
Is deze Led niet dimbaar dan? en anders zal je er een andere Ledstrip/bar in moeten gaan plaatsen.
 
Is deze Led niet dimbaar dan? en anders zal je er een andere Ledstrip/bar in moeten gaan plaatsen.
Nee volgensmij niet ik dacht wel dat er bepaalde controllers waren om dag/nacht ritme te stimuleren maar die zorgen alleen voor de het licht niet zo plotseling aan/uit gaat.

Zelf had ik het idee om een Philips Hue led strip te gaan gebruiken(is met de telefoon te bedienen en kan in meerdere kleuren) alleen is die niet waterdicht. Kan je zon strip water dicht maken of heb je hier een alternatief voor speciaal voor aquariums?
 
Niks mis met die bak, het is inderdaad de verlichting die te fel is, zo'n bak licht vlak boven je porum de hele dag zou jij je ook onprettig bij voelen als je instinct verteld dat je dan wel heel zichtbaar bent voor roofdieren (dat is waarom ze nu dus tegen die achterwand en d ebodem schuilen, angst voor potientiele roofdieren van bovenaf). Oplossing is drijfplanten nemen
 
of heb je hier een alternatief voor speciaal voor aquariums

Er zijn voldoende mogelijkheden ja voor aquariums, het dimmen van de Led's kun je bvb gaan doen met de TC421 deze is ook instelbaar via de smartphone.

Dan dien je alleen nog een goede Ledstrip te zoeken, welk aquarium heb je prcs?
 
Er zijn voldoende mogelijkheden ja voor aquariums, het dimmen van de Led's kun je bvb gaan doen met de TC421 deze is ook instelbaar via de smartphone.

Dan dien je alleen nog een goede Ledstrip te zoeken, welk aquarium heb je prcs?
Dat zou top zijn, de bak die ik heb is de Superfish Start 100 Tropical.
 
Ik weet het niet 100% zeker maar als die Led op 12 volt werkt is ie gewoon te dimmen.
Zit er een adapter aan het snoer, of zit de 12 volt trafo in de kap verwerkt?
 
Die past niet in de kap denk ik, die moet in TL voetjes geplaatst worden.
Maar je hebt dus een 12 volt adapter in je stopcontact voor de verlichting?
 
Die past niet in de kap.
Maar je hebt dus een 12 volt adapter in je stopcontact voor de verlichting?
Ja deze kan ik ook los maken van de lamp zelf.
 
Als je tussen dat 12 volt snoertje een TC421 zet kun je de lamp automatisch laten dimmen, alleen geen andere kleuren dan uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang heb je deze vissen nu? vertonen ze dit al vanaf het begin? zomaar ineens?
 
Hoe lang heb je deze vissen nu? vertonen ze dit al vanaf het begin? zomaar ineens?
De eerste vissen heb ik nu 1.5 week. Vanaf het begin vertonen ze dit gedrag al. Zo nu en dan komen ze wel wat meer tevoorschijn maar zodra het licht uit is gebruiken ze echt de gehele bak.
 
Ik zoek het dan toch meer in schuwheid.

Licht = spotbaar
donker = veilig

soms duurt het gewoon even voor ze zekerheid krijgen, tot wel een paar weken.
vooral niet teveel gaan dansen 🙂D) voor de bak ect, even rustig laten wennen.
 
De eerste vissen heb ik nu 1.5 week
Ik dacht al langer omdat je hierboven een maand aangaf,dan zullen ze nog even moeten wennen idd, wellicht het schooltje iets groter maken?
 
De bak zelf lijkt me inderdaad niet veel mis mee. Ik zou het ook nog even een aantal weken afwachten.
 
Ik vind het locht op het oog ook wel meevallen en zou ook even geduld hebben hoor. En anders kun je wat meer drijvers toevoegen.
 
Kardinaaltjes en andere zalm soorten houden niet van een lichte bodem en zullen vaak bij verlichting schuw gedrag vertonen omdat ze zich niet op hun gemak voelen, donker grind is voor veel vissoorten gewoon veel beter en + je planten komen ook veel beter naar voren met contrast.
Voordeel van licht gekleurd grind is wel dat licht beter de planten belicht aan de onderkant door reflexi maar vaak voor vissen funest in hun gedrag.
Je zou wat meer stukken kienhout of spiderwood kunnen toevgoegen op de bodem zodat je de bodem breekt en vissen meer schuilplekken vinden en hierdoor zullen de Kardinaaltje zich ook natuurlijk gaan gedragen dan wegkruipen bij de donkere achterwant of tussen de planten.
 
Kardinaaltjes en andere zalm soorten houden niet van een lichte bodem en zullen vaak bij verlichting schuw gedrag vertonen omdat ze zich niet op hun gemak voelen, donker grind is voor veel vissoorten gewoon veel beter en + je planten komen ook veel beter naar voren met contrast.
Voordeel van licht gekleurd grind is wel dat licht beter de planten belicht aan de onderkant door reflexi maar vaak voor vissen funest in hun gedrag.
Je zou wat meer stukken kienhout of spiderwood kunnen toevgoegen op de bodem zodat je de bodem breekt en vissen meer schuilplekken vinden en hierdoor zullen de Kardinaaltje zich ook natuurlijk gaan gedragen dan wegkruipen bij de donkere achterwant of tussen de planten.

Toch is het vrij veel gebruikte filterzand ook vrij licht vindt ik.
 
Je ziet inderdaad veel licht gekleurt grind of zand in veel Aqaria's maar weinig vissen waarderen dit en zeker bodem bewoners niet omdat ze dan teveel opvallen voor rovers, er zijn wel vissen die het geen bal kan schelen kwa inrichting zoals de Platy en Guppen, Sumatranen en dergelijke maar over het algemeen zijn zalmsoorten schuw.
Daarom is het dan beter een donkere bodem te gebruiken of veel kienhout/spiderwood plaatsen om de bodem te breken, verlichting dimmen is ook een optie maar er moet wel voldoende licht overblijven voor de planten ander doemd er een ander probeem op zoals stagneren van de planten en ook algen zoals bruinalgen die de kop gaan opsteken op de decoratie en planten.
 
Het gaat om Kardinaal Tetra's en Zwarte fantoomzalmen. De verlichting die erboven hangt was meegeleverd met het aquarium zelf (volgensmij 12 Volt, 9 Watt ledverlichting van SuperFish)
Kardinalen zoeken inderdaad graag een beschaduwde plek. In mijn bak, een plantenbak, zitten ze graag verscholen. Na 18:00 uur begint het licht te dimmen en worden de dieren vrijer in hun bewegingen. Of je te veel of misschien wel te weinig licht hebt hangt dus ook af van je plantenbestand en de schuiling mogelijkheden. De bak van Ts is, zo vind ik, nog wel erg open en biedt dus nog wat te weinig "verstop" plekjes.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan