Wat is er nieuw

Te veel licht?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Marnix Vereecke
  • Startdatum Startdatum
M

Marnix Vereecke

Guest
Ik heb een week geleden led verlichting in de tank ge�nstalleerd en zie dat er een olie achtige film met bubbeltjes op het water ligt. Is dit door de verlichting die te hard staat? Van 14 uur tot 16 uur staat de verlichting op 100%. Wat neerkomt op 0,3 Watt per liter water. Ik heb gelezen dat 0,2 de vuistregel is.
 
Of dit te veel licht is, hangt af van heel veel dingen:

Hoe groot is je bak?
Welke kleur (temperatuur) heeft het licht?
Hoeveel en welke planten heb je?
Hoe lang brandt de verlichting in totaal?
Voeg je CO2 en meststoffen toe?

En zo zijn er nog wel wat dingen, waar ik nu even niet op kan komen. Maar je moet dus even wat meer informatie verstrekken, zodat we weten waar we het over hebben.
 
Kaamlaag,dat heb je soms. Ff deppen met keukenpapier en klaar.
 
Of de kaamlaag veroorzaakt wordt door te veel licht weet ik niet, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Wel heb ik in mijn bak ook ervaren dat LED veel sterker licht oplevert, ik heb dan ook enkele malen mijn lichtplan moeten aanpassen naar een lagere intensiteit.
Daarnaast wordt het voor het verlengen van de levensduur van LED bijna altijd aangeraden om deze niet op 100% te zetten.
 
Uitlaat op het wateroppervlakte wil ook wel eens helpen! Skimmertje helpt altijd, maar is natuurlijk niet de oorzaak weg halen!
Groot glas met het randje net onder water....
Succes!
 
lbakker zei:
Of de kaamlaag veroorzaakt wordt door te veel licht weet ik niet, maar lijkt me onwaarschijnlijk

Dat zegt ook niemand, 😉
 
Maar dat is nu juist wat Marnix wilt weten.
Marnix Vereecke zei:
Ik heb een week geleden led verlichting in de tank ge�nstalleerd en zie dat er een olie achtige film met bubbeltjes op het water ligt. Is dit door de verlichting die te hard staat? Van 14 uur tot 16 uur staat de verlichting op 100%. Wat neerkomt op 0,3 Watt per liter water. Ik heb gelezen dat 0,2 de vuistregel is.
Er worden meerdere oorzaken voor een kaamlaag genoemd, maar temperatuur/te warm ken ik niet als daarbij behorend.
Zie ook: http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/kaamlaag.pdf

~ Ivo
 
Als je verlichting het einige is wat je hebt gewijzigd vermoed ik toch donkerbruin dat het daaraan, al dan niet direct, gelinkt is. Ergens zal dat toch het evenwicht in het geding zijn.

Het is niet het fraaiste gezicht maar een probleem is het bij mijn weten ook niet. Normaal gezien verdwijnt het ook wel weer en ik vermoed dat dat is wanneer daqt evenwicht zich weer heeft hersteld.

Althans dat zijn mijn ervaringen/vermoedens.
 
Kaamlaag is een overschot uit je filter, heeft verder niets mee van doen.
 
Marcel Biermans zei:
Of dit te veel licht is, hangt af van heel veel dingen:

Hoe groot is je bak?
Welke kleur (temperatuur) heeft het licht?
Hoeveel en welke planten heb je?
Hoe lang brandt de verlichting in totaal?
Voeg je CO2 en meststoffen toe?

En zo zijn er nog wel wat dingen, waar ik nu even niet op kan komen. Maar je moet dus even wat meer informatie verstrekken, zodat we weten waar we het over hebben.

Mijn bak is 125 liter. Staat bijlange na niet vol geplant. De verlichting brandt van 9 u tot 22 u maar op maximum van 14 tot 16 u. Geen toevoegingen. Ik zou een foto toevoegen als ik kon maar weet niet hoe.
 
Je kunt HIER foto's uploaden.

Verder heb je je licht dus wel 13 uur branden over de dag? Dat is best wel lang voor een bak die verder geen toevoegingen krijgt en niet volgeplant is. Of je er wat aan moet veranderen? zolang je planten het goed doen en je geen algen hebt, lekker laten zo. Mocht een van de twee wel een probleem zijn, is dit dus iets waar je naar kan kijken.

Disclaimer: ik heb geen idee of er een groot verschil in verlichten met LED of met TL is in deze. Voor mijn gevoel staat je verlichting lang aan, maar ik weet ook niet helemaal hoe het zit met het dimmen van LED lampen en wat voor invloed dat heeft.
 
De planten doen het wel goed maar ik heb lichte algen vorming op de bladeren en dat wil ik nou juist niet. Het is alsof er haar groeit op de uiteinden van de bladeren

De verlichting heb ik nu op 70% gezet. Dit komt neer op 0,2 Watt/Liter. Dit schijnt de vuistregel te zijn voor verlichting van een aquarium. Ok, de verlichting staat lang aan maar deze bouwt in de morgen vanaf 8 u zeer traag op tot 70% om 14 u. Dan brandt ze op 70% gedurende 2 uren. Om 16 u begint de verlichting langzaam af te bouwen zodat deze om 22 u uit is. Om 20 u begint het al serieus te schemeren. De vissen beginnen dan als gek naar voedsel te zoeken. Ik voeder ze dan rond dit uur ook.

Ik zal de komende dagen kijken hoe de algen misschien verminderen.
 
Beste,

Je hebt aan het regeltje van 0.3w/l niet als je overschakeld naar led.
De ledjes produceren veel meer licht uitgedrukt in lummen per wat dan een buislamp.

Als je nu op het zelfde wattage komt dan vroeger met je buislamp zou ik adviseren om het licht op 50% te zetten.
Desnoods kan je nadien het nog wat verhogen als de problemen over zijn.

Jb Malawi
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan