Wat is er nieuw

te veel nitriet?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter AFhenkje
  • Startdatum Startdatum
A

AFhenkje

Guest
hallo,

ik ben pas van aquarium gewisseld, ben toen heel dom geweest :stom: en heb alles gewassen en in mijn nieuwe aquarium geplaatst(60 * 30 * 30).
heb nog wel de zelfde filter/grind(allebei schoongemaakt).
dit is natuurlijk niet slim want dan dump je al je bacteriën.

ik heb nieuwe planten gekocht en erin geplaatst, tot nu toe gaat alles nog goed maar de vissen blijven in een hoekje zitten.
de tetra's halen ook heel snel adem(zie filmpje)
heb ik te veel nitriet in mijn aquarium zitten?:help:
ik beschik nu niet over materiaal waar ik het mee kan meten.
en is er mischien nog iets anders waar ik op moet letten omdat ik niet 4 weken gewacht heb met de vissen er in plaatsen?

groetjes
henkje


WP_20180501_18_31_26_Pro.jpg
WP_20180501_18_34_08_Pro.jpg
 
Ik zou beginnen met nu, 50% water te verversen en je waterwaarden checken, eventueel hier even doorgeven.
 
Kun je dat bij de lfs laten meten want gelet op het gedrag is er iets niet goed. Anders een flinke waterwissel proberen. Heel zuinig voeren de komende tijd dus.
 
Ik zou beginnen met nu, 50% water te verversen en je waterwaarden checken, eventueel hier even doorgeven.
oke ga ik doen!
daarna nog elke dag 20%?
Kun je dat bij de lfs laten meten want gelet op het gedrag is er iets niet goed. Anders een flinke waterwissel proberen. Heel zuinig voeren de komende tijd dus.
oke, dus niet te veel voeren. Moet ik de bladeren van de planten er dan ook gelijk uithalen als die afvallen?
 
Als je nitriet te hoog is dan dagelijks verversen inderdaad. hangt ook af hoe hoog het nitriet is dus ik zou het als het kan wel laten meten. Zelf druppeltesten in huis hebben is dan altijd wel weer handig.
 
Mogelijk wel meer dagelijks verversen, ik weet niet wat je bezetting is, maar er kan mogelijk dagelijks nitriet in je water zitten dus ook dagelijks meten, liefst met een druppeltest.
 
Als je nitriet te hoog is dan dagelijks verversen inderdaad. hangt ook af hoe hoog het nitriet is dus ik zou het als het kan wel laten meten. Zelf druppeltesten in huis hebben is dan altijd wel weer handig.

Mogelijk wel meer dagelijks verversen, ik weet niet wat je bezetting is, maar er kan mogelijk dagelijks nitriet in je water zitten dus ook dagelijks meten, liefst met een druppeltest.
welke druppeltjes test is een aanrader?
 
Die clown botia is geen goed idee. Ten eerste is je aquarium een factor 3 of 4 te klein, ten tweede: grote vis = grote vervuiler. Dan kun je erop wachten dat je een keer een piek krijgt. Ten derde is het een groepsvis (6+ maar maak er maar 10+ van) en ten vierde is het een zeer gevoelige vis qua stress en waterwaarden.
 
En niet gerelateerd aan het nitriet probleem gooin die magneet glas reiniger in de vuilnisbak.
Vroeg of laat krijg jd daar krassen mee en het is ook gee. Gezicht zo'n lomp ding op je ruit.

Gebruik een oud bank pasje om de ruit van binnen uit schoon te maken.
 
Of neem gewoon een schuursponsje en dan met de groene kant. Dat gebruiken ook heel veel leden namelijk.
 
oke, bedankt!

Die clown botia is geen goed idee. Ten eerste is je aquarium een factor 3 of 4 te klein, ten tweede: grote vis = grote vervuiler. Dan kun je erop wachten dat je een keer een piek krijgt. Ten derde is het een groepsvis (6+ maar maak er maar 10+ van) en ten vierde is het een zeer gevoelige vis qua stress en waterwaarden.
ik heb deze vis al best lang(2 jaar), mijn vorige aquarium was nog kleiner.
ik heb hem ooit aangeraden gekregen bij de lfs, had toen erg veel last van slakken. Daarna was het opgelost.
ik zou niet weten waar hij naar toe kan als hij weg moet.
nog even houden is denk ik ook geen optie, ze kunnen iets van 10 jaar blijven leven toch?
 
Het zijn inderdaad prima slakken eters maar een kleinere botia soort had dat ook opgelost.
Mischien is er op het forum iemand die hem een beter huis kan geven?
 
Je kan hem naar je LFS brengen, en misschien wel inruilen voor een paar Anatome helena slakken.
 
En niet gerelateerd aan het nitriet probleem gooin die magneet glas reiniger in de vuilnisbak.
Vroeg of laat krijg jd daar krassen mee en het is ook gee. Gezicht zo'n lomp ding op je ruit.

Gebruik een oud bank pasje om de ruit van binnen uit schoon te maken.

Of neem gewoon een schuursponsje en dan met de groene kant. Dat gebruiken ook heel veel leden namelijk.

oke, ik zal hem er uit halen.
bedankt voor de tip!
 
ik ga eens nadenken over de clown botia, mijn opa heeft er ook. Mischien kan hij daar naartoe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een nieuw aderes gevonden voor de clown botia!
hij gaat nu naar een groot aquarium met nog een paar anderen🙂
bedankt voor jullie tip! Ik wist niet dat dit een groeps visje was en een grote bak nodig had
😳
 
ik heb een nieuw aderes gevonden voor de clown botia!
hij gaat nu naar een groot aquarium met nog een paar anderen🙂
bedankt voor jullie tip! Ik wist niet dat dit een groeps visje was en een grote bak nodig had
😳

Iets wat wederom te danken is aan een aquariumwinkel, zien wij heel veel op het forum langskomen.

mensen worden dingen aangeraden die echt niet kunnen, en of ze dat nou doen door onwetendheid of winstbejag? En ja denk dat iedereen ooit zo begonnen is, wantja je gaat er toch vanuit dat zo'n figuur enigszins verstand heeft van hetgeen waar die over staat te vertellen :juggle:
 
Iets wat wederom te danken is aan een aquariumwinkel, zien wij heel veel op het forum langskomen.

mensen worden dingen aangeraden die echt niet kunnen, en of ze dat nou doen door onwetendheid of winstbejag? En ja denk dat iedereen ooit zo begonnen is, wantja je gaat er toch vanuit dat zo'n figuur enigszins verstand heeft van hetgeen waar die over staat te vertellen :juggle:
ik zoek voortaan eerst op wat de vissen nodig hebben🙄
ik heb al eerder zoiets met dezelfde winkel gehad, ik weet niet meer welke vis(kempvis?) maar ze zeiden dat ik die vis prima bij mij visjes kon doen, ik had toen guppen en nog wat anderen.
na 1 dag hadden de meeste guppen geen staart meer😳
ik heb hem dus teruggebracht.:daisy:
 
Betta s en Guppen is geen goede combinatie want een Betta wenst geen drukke vissen in de nabijheid.
 
Er zijn enkele zaken waar je er blind op kan vertrouwen dat het klopt. Maar ook daar is het per medewerker verschillend. Ook bij Utaka en de rifwachter advies gehad die niet helemaal klopte.

Bij andere zaken us 90% van wat ze zeggen niet waar of gelogen.

Ik zoek mijn vissen nu dus altijd eerst even op.
 
Het is inderdaad verstandig om even verder te kijken voordat je iets koopt en je kan altijd hier de vraag ook voorleggen natuurlijk. Bij veel zaken ontbreekt nog weleens de kennis of ze zijn teveel bezig met het vullen van de zakken. Uitzonderingen daargelaten.
 
Voor je binnenloopt moet je al exact weten wat je wilt meenemen. Nooit om advies vragen. Het is immers je eigen hobby dus als je je er niet in wilt verdiepen kun je beter wat anders zoeken, vind ik.

Dit is niet persoonlijk bedoeld maar in het algemeen hoor! Ik heb ook dezelfde fouten gemaakt. Maar mettertijd komt de ervaring etc. en dan leer je op je eigen kennis vertrouwen.
 
Ik kan me voorstellen dat je soms opeens iets leuks ziet en dan niet meer de gelegenheid hebt om je goed in te lezen. Maar goed, toch is het dan inderdaad beter om de aankoop een volgende keer te doen.
 
Ik ben juist meerdere zaken afgegaan om een bestand samen te stellen. Juist omdat de betere zaken vissen heb waar je niet direct op komt.

Maar inderdaad na dit advies ben ik zelf gaan lezen over ze. En dan kloppen er inderdaad soms dingen niet met het verhaal van de verkoper.
 
Natuurlijk zullen er ook andere ervaringen met bepaalde vissen zijn qua gedrag bijvoorbeeld en er is tussen de verschillende sites ook al wel verschil te bespeuren. Vandaar dat je je breed moet inlezen en desnoods hier op het forum moet vragen wat nu verstandig is om te doen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan