Wat is er nieuw

Te veel Rasbora Galaxy mannen

Anouk

Active member
Lid geworden
26 april 2016
Berichten
38
Locatie
Delft
Het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst iets op het forum heb gedaan, maar zou toch graag weer eens advies willen vragen.

Ik heb inmiddels ruim twee jaar (kweek, dus geen wildvangst) Rasbora Galaxies in mijn bak. Ze doen het hartstikke goed (op een enkele zwakke na, die dan ook het leven heeft gegeven) en hebben zich inmiddels enorm voortgeplant.

Ik heb een bak van 180 liter en en zou niet eens weten hoeveel Galaxies erin zitten, maar vind hoe dan ook dat ik het maximum aan Galaxies bereikt heb (wat in de praktijk ook blijkt, want ik heb nog zelden jongen die het overleven). Ik vind echter dat de man/vrouw verhouding te scheef ligt. Ik heb onwijs veel mannen en maar weinig vrouwtjes. Ik vind dit zielig voor de vrouwtjes, want die hebben het hierdoor natuurlijk hartstikke zwaar...

Ik weet alleen niet wat ik nu het beste kan doen.

Ik heb een reserve aquarium van 30 liter. Ik weet echter uit ervaring dat ze het hier niet goed in doen (hier heb ik ze tijdens de quarantaine periode in gehad). Ik vind het dus geen reële optie om een aantal mannen in dit bakje te houden.
Ik heb geen ruimte (of tijd...) voor nóg een (groot) aquarium.
Ik heb nagedacht over het weggeven/verkopen van alleen mannen, maar ik weet niet of dit überhaupt een (diervriendelijke) optie is en als dat zo is, hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Ik vind dit heel moeilijk en wil gewoon graag de meest diervriendelijke optie voor mijn dieren.

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren! =)
 
Bij overschot aan vissen breng ik ze meestal gewoon terug naar de aquariumwinkel. Vooral visjes als de galaxy’s zijn populair dus ik kan me best voorstellen dat ze die graag van je overkopen. Waarom vind je dat er te veel zijn? Vallen ze elkaar lastig? Juist zijn scholenvissen in grotere groepen juist milder qua karakter.
 
Ik zou een paar van de betere, lokale LFS benaderen, wellicht willen er wel een paar ruilen voor vrouwtjes of ze van je overkopen/overnemen.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Waarom vind je dat er te veel zijn? Vallen ze elkaar lastig?
Ik vind inderdaad dat ze te vaak met veel achter één vrouwtje aan gaan. Ik vind echter dat de mannetjes onderling en de vrouwtjes onderling wel prima met elkaar zijn. Het is gewoon de heftigheid op het moment van paren wat me niet lekker zit (10 mannetjes op één vrouwtje en het vrouwtje dat zich nergens echt kan verstoppen omdat ze dan in de volgende val loopt... Terwijl ik echt (te) veel schuilplekken in m'n bak heb.

Ik zal mijn lokale LFS eens bellen! Eens even kijken of ze wat voor me kunnen betekenen.

Ik kom er nog op terug 🙂
 
Bedankt voor jullie reacties!


Ik vind inderdaad dat ze te vaak met veel achter één vrouwtje aan gaan. Ik vind echter dat de mannetjes onderling en de vrouwtjes onderling wel prima met elkaar zijn. Het is gewoon de heftigheid op het moment van paren wat me niet lekker zit (10 mannetjes op één vrouwtje en het vrouwtje dat zich nergens echt kan verstoppen omdat ze dan in de volgende val loopt... Terwijl ik echt (te) veel schuilplekken in m'n bak heb.

Ik zal mijn lokale LFS eens bellen! Eens even kijken of ze wat voor me kunnen betekenen.

Ik kom er nog op terug 🙂
Dan snap ik wel dat je een wat betere verhouding wil. Ik heb scholenvisjes in een 1:1 ratio en dat gaat prima maar het ligt denk ik erg aan de soort. Ik merk hier dat de mannetjes elkaar bezig houden, ze pronken steeds naar elkaar. En de vrouwtjes kunnen ook redelijk territoriaal zijn, vooral naar de jongere visjes toe. Hopelijk wil de LFS ze van je overnemen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan