Wat is er nieuw

Te veel vis in aquarium

Jeffry de boer

Active member
Lid geworden
8 juni 2024
Leeftijd
23
Hallo ik heb nu in mijn 240 liter 5 kardinaal tetra 10 roodkopzalmen 6 kleine discus vissen 2 panda corydora 4 white stripe tetra 3 kleine botia
1 pleco 2 blauwe gourami 2 blue ramirezi 4 black molly 4 modderkruipers en veel beplanting
Maar ik vroeg me af is dit teveel voor een 240 liter

Ja, dat is teveel.
Ik weet niet wat voor pleco dat is, en aangezien de soorten kunnen variëreren tussen 20cm en een halve meter, zou ik daar eens kritisch naar kijken.
Over de discusvissen zeg ik niets meer, daar heb je al genoeg advies over gehad.

Het is een kleien pleco 12/13cm

ok, dat scheelt.
Ik vermoed dat je om de ramirezi's en de discussen gezond te houden ofwel een paar joekels van filters erop moet zetten, of elke paar dagen waterwisselen. Vooral ook omdat de discussen nog klein zijn.
Hoe doe je dat met de temperatuur? Jonge discussen hebben 29 -30C nodig om gezond te groeien, maar voor de andere vissen is dat veel te warm. Daardoor worden ziektekiemen nog wat meer aangemoedigd te groeien, terwijl door de hoge temperatuur het immuunsysteem (hittestress) van de vissen die een minder hoge temperatuur geremd wordt.

Ik heb een filter die 600 liter per uur filtert
En ik doe ongeveer 1/2 keer per week een waterwissel en de tempratuur is precies 28 graden en alle vissen lijken/zijn gezond

Een pleco die nu klein is hoeft niet klein te blijven...als je een "gewone" pleco hebt, zou ik alvast overwegen afscheid te nemen, die zal je bak zeker uitgroeien. Kardinalen en cory's zijn groepsdieren, die hoor je eigenlijk niet met 5 en 2 te houden. Bedoel je met "kleine" botia een clown botia? Ik denk dat je bak er mooier van wordt als je of voor kardinalen gaat, of voor roodkopzalmpjes. Welk filter is het dat 600 liter doet?

Nee ik heb een borstelneus die is al uitgegroeid
En de corydora's is een koppel maar is mijn bestand niet teveel en mijn filter is gewoon de juwel filter juwel ecoflow 600

Nee ik heb een borstelneus die is al uitgegroeid
En de corydora's is een koppel maar is mijn bestand niet teveel en mijn filter is gewoon de juwel filter juwel ecoflow 600

Ah, een borstelneus is eigenlijk geen pleco, maar een ancistrus. Cory's, ondanks dat je een koppeltje hebt, zijn groepsdieren die eigenlijk in grotere aantallen zouden moeten, denk aan 8 of 10 of meer.
Ja, je bestand is teveel en een beetje rommelig, je hebt zuid amerikaans en aziatisch door elkaar heen bv. Je filter gaat het op ten duur lastig krijgen met alleen al je discussen vermoed ik, laat staan wat
je er allemaal nog meer bij hebt, vooral als ze wat groter worden. Interne filters zijn nou eenmaal minder effectief dan een goed buitenfilter.

En Al's de vissen gezond zijn en ik doe gewoon 2 keer per week waterwissel is er niks aan de hand

Kijk eens voor de grap op internet hoeveel mensen discussen houden met een intern juwel filtertje...tuurlijk gaat het nu goed, het gaat altijd goed, totdat het fout gaat.

Op zich maakt het mengen van Aziatisch en zuid Amerikaans niet uit, als de waterwaarden (temperatuur!!, hardheid (KH en GH) en pH in mindere mate (met als voorwaarde dat vissen die een lagere pH nodig hebben, zéér zuiver water hebben!) maar met elkaar matchen. Dat is bij jou dus niet het geval.

Maar als het jou niet uitmaakt hoe lang en gezond je vissen leven, ja dan kan alles bij elkaar.....

In een gezelschapsaquarium zit ook van alles door elkaar. Ik vind bovenstaande samenstelling wel rommelig, maar dat vind ik wel bij meer mensen (en ook bij een van mijn aquaria), temeer omdat er menig vissoort bij zit die liever in een grotere groep zit. Maar smaken verschillen. Het filter lijkt mij ook niet voldoende capaciteit te hebben.

Ha Jeffry,

Ik heb een eerder antwoord maar weer even gekopieerd.

Ik zou geen blackmolly combineren met je bestand. Je huidige bewoners hebben zacht en zuur water nodig voor langedurige gezondheid. Blackmolly gedijt beter in basisch, hard water met een toevoeging van zout. Daarnaast kan de voortplanting erg hard gaan, waardoor je volle bak nog voller wordt. Zoals eerder aangehaald heb je meerdere soorten die zich beter voelen in grotere scholen dan je ze nu hebt. Lees even goed over de vissen die je hebt en pas de hoeveelheden daarop aan.
Als je je inleest zie je dat de tetras, corydoras, roodkopzalmen en botias liever met meer zitten. Verder zal je ontdekken dat botia en corydoras in een bak van dit formaat niet goed combineren met stresgevoelige antennebaarsjes.
Ook discusvissen zwemmen liever in een iets grotere groep en zeker in een aquarium van voldoende formaat. Literatuur zegt vanaf 1.50m, mijn ervaring is dat eigenlijk 2 meter al aan de krappe kant is voor een goede school als je natuurlijk gedrag wil zien.
Tot zover mijn inhoudelijke antwoord. Je vraagstelling doet vermoeden dat je niets gaat doen met dit antwoord. Je hebt bedacht wat je wilt en trekt je niets aan van de gezondheid van je vissen. Dus nog een tip, lees je goed in (via betrouwbare bronnen) vraag mensen met kennis om advies (nee, dat is lang niet altijd de persoon in de aquariumzaak die je vissen verkoopt). Heb je hier geen zin in, tijd voor of ga je er niets mee doen. Stop dan voor nu even met de hobby, wacht tot je wat ouder bent en meer verstand en verantwoordelijkheid hebt ontwikkeld en begin dan opnieuw met inlezen.

Kortom, je bestand is een zooitje, jij hebt geen benul waar je mee bezig bent en hebt onvoldoende cognitieve capaciteit iets te leren.
Haal je aquarium leeg, ga er wandelende takken in houden. Prima te combineren met allerlei playmobil dieren. Wordt volwassen, leer, verdiep je in de huisdieren die je wil houden en probeer het, met advies van mensen die weten waar ze het over hebben, opnieuw.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan