Te veel vissen


J

Jumirali

Guest
Hallo!
Ik heb sinds kort een aquarium met guppen. Ik vroeg mij af hoe ik het beste de 'vissenstand' in de hand kan houden. Aangezien Guppen nogal productief zijn. Ik laat de jonkies wel in dezelfde bak als de volwassenen, maar op den duur worden het er toch steeds meer...
Hoe houden jullie dat in de hand?
 
Welkom,jumilari?

Voeren aan visetende vissen.
 
Koop een groepje Rouwtetra's ze eten 100% alle jongen op. Al vanaf 2009 geen jonge levendbarende gezien in mijn bak waar ze in zitten.
 
Moet zijn bakje groot genoeg zijn,he.
 
Bertus zei:
Moet zijn bakje groot genoeg zijn,he.
Klopt!

Jumirali, wat zijn de afmetingen van jouw aquarium?

~ Ivo
 
Botia zei:
Koop een groepje Rouwtetra's ze eten 100% alle jongen op. Al vanaf 2009 geen jonge levendbarende gezien in mijn bak waar ze in zitten.

Dit is hetzelfde als zeggen dat je een kogelvis of clownbotia moet kopen voor je slakkenplaag. :stars:
Koopt Rouwtetra omdat je ze mooi/leuk vind, maar niet om je probleem op te lossen.
Bovenstaande quote is niet het beste advies, verre van.

Wil je geen Guppyjongen, dan zal je ofwel allemaal mannetjes ofwel allemaal vrouwtjes moeten hebben.
Je moet het probleem aan de bron oplossen, de oorzaak wegnemen en niet de gevolgen daarvan. ;)
 
inderdaad
als je geen jongen wil moet je geen mannetjes er vrouwtjes samen plaatsen
 
Ik heb gehoord als je de mannetjes van de vrouwtjes scheid, dus alleen mannetjes houd ( die zijn het mooiste) dat het gedrag ook niet leuk is van guppen, of eigenlijk van alle levendbarende.
Ik heb het zelfde probleem met mijn platy's, en ondanks de rouwtetra's heb ik nog steeds kleintjes hoor, dus 100% gaat helaas ook niet helemaal op.
Nou vind ik de rouwtetra toevallig een leuk visje, maar dat doet er even niet toe.
De kleintjes laat ik groter worden, en geef ze daarna weg aan een dierenwinkel die ze wil hebben, maar dat zijn er niet veel meer die je jongbroed willen hebben.
Dus ik zou ze uitvangen en fijnknijpen in een keukenpapiertje.
Je denkt misschien dat dat hard is of onethisch, maar wat moet je met al dat grut.
Ze hebben jongen bij de konijnen af.
Dus of ze nu als voer dienen, of je houd het bestand op deze manier in de hand, is altijd beter dan de boel uit de hand laten lopen.
Als de dierenwinkel mijn platy's niet meer zou willen hebben, denk je dat ik ze dan zelf niet uitvang en dood maak.
Nou, wel dus, anders heb je zo 5 platy's of guppen en na een jaar honderden.
 
luc zei:
Botia zei:
Koop een groepje Rouwtetra's ze eten 100% alle jongen op. Al vanaf 2009 geen jonge levendbarende gezien in mijn bak waar ze in zitten.

Dit is hetzelfde als zeggen dat je een kogelvis of clownbotia moet kopen voor je slakkenplaag. :stars:
Koopt Rouwtetra omdat je ze mooi/leuk vind, maar niet om je probleem op te lossen.
Bovenstaande quote is niet het beste advies, verre van.

Wil je geen Guppyjongen, dan zal je ofwel allemaal mannetjes ofwel allemaal vrouwtjes moeten hebben.
Je moet het probleem aan de bron oplossen, de oorzaak wegnemen en niet de gevolgen daarvan. ;)
Guppen willen paren dat is hun natuurlijke gedrag. Mannen van vrouwen scheiden is het ontnemen van hun natuurlijke gedrag. Wil je geen jongen en het kan in de maat bak dan zijn Rouwtetra's de oplossing.

Mijn advies schreef ik op een moment dat ik weinig tijd had om het advies verder toe te lichten.
 
Het is een wetmatigheid in de natuur dat dieren die veel jongen krijgen per ouderpaar ook veel jongen verliezen door o.a. wegroven ervan.
In zoverre is rouwtetra's zetten bij guppen zodat veel jongen het niet overleven daarmee in overeenstemming. Veel meer dan het natuurlijk gedrag (veel paren) ontnemen.
 
Mascha&Ivo zei:
Het is een wetmatigheid in de natuur dat dieren die veel jongen krijgen per ouderpaar ook veel jongen verliezen door o.a. wegroven ervan.
In zoverre is rouwtetra's zetten bij guppen zodat veel jongen het niet overleven daarmee in overeenstemming. Veel meer dan het natuurlijk gedrag (veel paren) ontnemen.

Totaal niet mee eens.
Je maakt een bestand dat je graag ziet en niet in dienst van een andere soor zijn jongen, vissen erbij zetten om andere jongen op te vreten is hetzelfde als ik hierboven al heb beschreven.
Je kan beter de oorzaak weg nemen dan de gevolgen.
 
Wie weet vindt jumilari rouwtetra's wel prachtige visjes en passen deze verder ook in het bestand ;)
 
Mascha&Ivo zei:
Wie weet vindt jumilari rouwtetra's wel prachtige visjes en passen deze verder ook in het bestand ;)

Dat is het punt niet,
het punt is dat je zoiets niet als een oplossing geeft.

Net zomin je aangeeft dat je maar een kogelvisje of Clownbotia moet nemen om van je slakken af te geraken, net zomin geef je raad dat je een andere vissoort moet nemen om bij een andere vissoort de jongen op te vreten.

Het verwonderd me dat er altijd adviezen worden gegeven van "de bak is te klein", "de vissoorten passen niet bijeen"
"je mag en kan enkel de oorzaak van de slakkenplaag opzoeken en vermijden".
Langs de andere kant kan dit dan wel, begrijpen wie begrijpen kan.
 
Wij gaan het niet eens worden en dat hoeft ook niet.

De argumenten over en weer zijn duidelijk, aan topicstarter om een keuze te maken. Ik betreur het wel dat niet wordt gereageerd op de stelling dat de oorzaak aanpakken (geen mannen en vrouwen bij elkaar) een inbreuk op natuurlijk gedrag vormt.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Wij gaan het niet eens worden en dat hoeft ook niet.

De argumenten over en weer zijn duidelijk, aan topicstarter om een keuze te maken. Ik betreur het wel dat niet wordt gereageerd op de stelling dat de oorzaak aanpakken (geen mannen en vrouwen bij elkaar) een inbreuk op natuurlijk gedrag vormt.

~ Ivo

Dat is dezelfde inbreuk dan dat wij vissen in een kleine bak steken en dat mag dan een bak zijn van 10.000 liter water.
 
Maar ik kruip terug in mijn kot.
Vind het niet meer de moeite om nog te reageren op voorgaande posten dan die van TS.
Ts kan nu idd. zelf wel beslissen en de keuze maken.
 
Tja, buiten de uiteenlopende meningen om, zijn dit wel dingen waar we over na moeten denken.
Ik zei al dat ik het jongbroed uit zou vangen en als ik er geen adres voor weet, ze dood maken.
Ook ik vind het aantrekkelijk om alleen mannelijke guppen te houden, dan paaien ze maar niet, als er geen vrouwtjes zijn hebben ze ook geen verleiding.
Maar hoe dat precies werkt bij dit soort vissen weet ik eigenlijk niet.
Misschien is dit een hele leuke stelling om over na te denken, ik vind dat zowel Luc als Ivo misschien wel een punt hebben, maar de oplossingen van Luc is ook terecht, het is eigenlijk raar advies om vissen bij te plaatsen die misschien helemaal niet leuk gevonden worden, of die niet bij je bestand passen, bij te plaatsen om je bestand op orde te houden. :rolleyes:
Maar wat dan? Helemaal stoppen met levendbarende vissen?
Ik vind ze b.v. wel mooi, maar ik wil dat jongbroed ook eigenlijk niet, hoe lief ze er ook uitzien, het wordt een plaag als je dat niet in de hand houd. :rolleyes:
 
Ik zeg het verkeerd, niet de oplossingen maar de opmerkingen!
 
luc zei:
Dat is dezelfde inbreuk dan dat wij vissen in een kleine bak steken en dat mag dan een bak zijn van 10.000 liter water.
Het is zeker waar dat er beperkingen zijn bij het houden van vissen in glazen bakken gevuld met water. maar dit geldt voor elk aquarium en welke vissen dan ook die daarin worden gehouden.

Het alleen houden van mannen guppen is een inbreuk die daarbovenop wordt gemaakt, een tweede inbreuk dus. Niet alleen heb je te maken met het houden van vissen in de met water gevulde glazen bak, maar ��k maak je inbreuk op wat voor guppen natuurlijk gedrag is, te weten veel paren.

~ Ivo
 
:) had ik daar een flinke discussie ontketent!
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb 5 guppen (1 man, 4 vrouw)en een algen-etertje (ben de naam even kwijt) tijdelijk in een grote kom.
Mijn nieuwe aquarium is 60x60x30. Dus niet zo heel groot. Ik heb hem vrijdag beplant. Hij staat nu "in te regelen". Het is ook mijn eerste "echte" dus ik heb nog een hoop te leren! Maar ik heb er tot nog toe veel plezier in.

Maar goed, de guppen hebben zich al vermenigvuldigd, vandaar mijn vraag.
Ik vind alle suggesties waardevol. Ik moet er nog even over nadenken. Op zich lijkt en paar Rouwtetra's kopen een optie, ik wil er nog even wat meer over lezen. Of alleen mannen selecteren uit de nieuwe worp en die houden, en de vrouwtjes van de hand doen. Ik heb begrepen dat je wel minimaal 5 Rouwtetra's moet kopen omdat het een school-vis is. Maar op zich heb ik nog niet zo veel vissen (los van de baby's) dus dat zou moeten kunnen. ik weet t nog niet.

iig bedankt voor alle input!

ps. Hij is een Zij ;-)

groet,
Mirjam
 
:thumbs:

Succes met de keuze.

~ Ivo
 
Jumirali zei:
:) had ik daar een flinke discussie ontketent!
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb 5 guppen (1 man, 4 vrouw)en een algen-etertje (ben de naam even kwijt) tijdelijk in een grote kom.
Mijn nieuwe aquarium is 60x60x30. Dus niet zo heel groot. Ik heb hem vrijdag beplant. Hij staat nu "in te regelen". Het is ook mijn eerste "echte" dus ik heb nog een hoop te leren! Maar ik heb er tot nog toe veel plezier in.

Maar goed, de guppen hebben zich al vermenigvuldigd, vandaar mijn vraag.
Ik vind alle suggesties waardevol. Ik moet er nog even over nadenken. Op zich lijkt en paar Rouwtetra's kopen een optie, ik wil er nog even wat meer over lezen. Of alleen mannen selecteren uit de nieuwe worp en die houden, en de vrouwtjes van de hand doen. Ik heb begrepen dat je wel minimaal 5 Rouwtetra's moet kopen omdat het een school-vis is. Maar op zich heb ik nog niet zo veel vissen (los van de baby's) dus dat zou moeten kunnen. ik weet t nog niet.

iig bedankt voor alle input!

ps. Hij is een Zij ;-)

groet,
Mirjam

Een schooltje is minstens 8 tot 10 stuks.
Wil je er maar 5 dan spreekt men van een groep. ;)

-Solitair = 1
-Koppel = 2
-Trio = 3
-groep = van 4 tot 8 a 10 stuks
-school = vanaf 8 a 10 stuks.
 
Een Rouwtetra is een typische groeps vis een stuk of 5-8 kan prima afhankelijk van je bakmaat. Ze worden wel oud 5-8 jaar gemiddeld.

En niet duur, voor 10 euro kan je al een aardig groepje kopen.
 
Ah! Weer wat geleerd! :)
Bedankt!
 
In mijn bak zaten door omstandigheden op bepaald moment bijna alleen nog maar volwassen mannen (en wat jongen). Dat was niet leuk, die lagen constant met elkaar in de clinch. Met zijn allen op 1 jagen tot tot deze (bijna) het loodje legde door uitputting en dan weer het volgende slachtoffer kiezen..

Jullie hebben natuurlijk gelijk dat het in een aquarium houden van vissen nooit natuurlijk is. Ik ben van mening dat je gehouden dieren (vissen, honden, paarden, maakt niet uit wat) altijd zoveel mogelijk in staat moet stellen het natuurlijke gedrag uit te oefenen omdat dit erg belangrijk is voor de kwaliteit van leven.

Ik heb helaas in een logeerbak 1 batia, veel te kleine bak. Deze vertoont gewoon stereotiep gedrag (steeds maar hetzelfde patroontje herhalen) net zoals sommige dierentuindieren bv doen.

Ik heb een aquarium winkel gevonden die graag overschot aan guppen wil hebben voor kinderboerderijen etc. Ook staan er soms oproepen op marktplaats van mensen die gratis guppen willen hebben.
 

Terug
Bovenaan