Te veel/weinig verlichting?

florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Berichten
133
Leeftijd
26
Goedemiddag iedereen,

Een aantal weken geleden had ik een bericht geplaatst betreft te veel licht. De vissen waren zodra de lamp (Superfish 12 Volt, 9 Watt Retro ledverlichting) aanging erg onrustig en zwemmen alleen maar langs de achterwand op.

Nu ben ik vandaag naar de winkel geweest en heb ik een nieuwe led lamp met regelaar aangeschaft de Superfish Retro LED Multi 15W in combinatie met Superfish RetroLed Controller. De vissen waren gelijk een stuk rustigere en maakte met de lamp aan gebruik van de gehelebak.

Foto met oude verlichting (deze verlichting had 1 kleur en is erg wit):
276930



Foto met nieuwe verlichting (deze beschikt over meerdere kleuren en is kwa formaat iets korter dan de oude lamp):

276931



Nu vraag ik mij alleen af of de planten nog wel voldoende licht zullen krijgen. zo nee zou ik er dan een extra lamp bij plaatsen?
 
Je nieuwe lamp is toch 15W en de oude 9? Je hebt op de foto wel erg veel rood erin vindt ik.
 
Je nieuwe lamp is toch 15W en de oude 9? Je hebt op de foto wel erg veel rood erin vindt ik.
Op de foto lijkt het inderdaad een beetje rood maar in werkelijkheid valt het mee, het is vooral iets warmer van kleur. ondanks dat het meer Watt is lijkt de lamp iets minder vel te zijn (dit komt denk ik ook omdat de lamp iets kleiner is) daarom was ik eigenlijk benieuwd of dit een probleem voor de planten zou zijn.
 
ondanks dat het meer Watt is lijkt de lamp iets minder vel te zijn
Deze is ook gewoon 9 watt, het is een vervanger voor een 15 watt TL, dat het nu donkerder is komt omdat gekleurde Led's minder lumen geven.
Maar je planten zijn niet zo lichtbehoevend dus dat scheelt.

En anders de witte erbij plaatsen, en 50% dimmen, dan heb je ook meteen een breed kleuren spectrum
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan