Te volle bak?


G

Gijs1234

Guest
Goedenavond allemaal,

Vandaag heb ik mijn extra filter uit mijn bak gehaald. Die had ik erin zitten zodat de bacterien uit mijn oude bak ook in mijn nieuwe zouden komen.
Een kwartier voor het weghalen merkte ik dat mijn Beta heel de tijd op een zelfde manier zwom. Zou dat kunnen omdat mijn bak misschien iets te vol zit? Bij de winkel zeggen ze dat dat wel mee valt maar als ik ernaar kijk dan vind ik het soms wel erg vol. Ik heb 1 Beta, 5 platys, 2 molly’s 3 barbelen 2 bodemeters en verder nog 18 neon tetra’s. Is dat teveel? Zoja wel vissen zou ik er dan uit moeten halen?
Helaas kan ik geen filmpje uploaden over hoe de vis zwemt.
Graag jullie advies.

Met vriendelijek groet,
Gijs
 
Ik denk dat je tegen het maximale aanschuurt maar zolang je filter groot genoeg is, geen probleem.

Heb je wel een foto van de betta?
Wat zijn je waterwaarden?
Op welke temperatuur staat de bak?
Heb je een dekruit (deksel) op de bak?
Heb je drijfplanten?
 
Waterwaarden weet ik niet. Misschien toch eens tijd om van die strips aan te schaffen. Mijn bak staat op 24,5 graden ik heb 2 deksel op mijn bak en heb verder geen drijfplanten.
De foto van mijn Betta staat hieronder. Hij eet, en doet alles. Hij zwemt alleen al 1 uur op precies dezelfde manier.
Het water lijkt wat vies maar dat komt omdat ik een spons van mijn oude filter nog licht uitgeknepen had in mijn nieuwe bak.
 
Dit is de betta

25AD8749-72D1-4AAC-87CB-45F55261FF69.jpeg
 
Hij lijkt me prima op kleur. Wat is er precies raar aan?
Spons uitknijpen zou ik de volgende keer niet meer doen. Die rotzooi wil je juist uit je bak ;)
 
Hij komt steeds aan het hoekje van mijn drijfhout en zwemt dan een soort van schuin terug. Op zijn rug dus.
Is het handig of aan te raden om een aantal drijfplanfen in mijn aquarium te zetten?
 
Dan is de stroming te sterk, beter daar eens wat info over vragen want betta's kunnen erg slecht tegen stroming.

Drijfplanten is een must met betta's
 
Wat zijn volgens jullie de betere drijfplanten? Met goede wortels om te verstoppen? En hoe blijven deze planten eigenlijk op hun plek?
Mijn stroming is indd erg sterk momenteel, dat komt omdat er niet zoveel troep in zit, als er meer troep in zit dan gaat de filter vanzelf toch langzamer stromen/pompen. Er zit nu de orginele pomp van juwel in.
 
Ik zou een topic aanmaken bij het onderdeel Labyrintvissen met de vraag wat een betta nodig heeft want daar zitten de mensen met gedegen kennis.
 
Als ik de betta bekijk lijkt het me niet het type dat het moeilijk heeft met stroming. Dat is vooral bij de exemplaren met lange vinnen en/of dumbo ears, die worden dan sneller moe door die vinnen in de stroming.
De vis op de foto is zo gestroomlijnd als een kogel dus die kan zeker met wat stroming overweg.
:D:D

Mooie vis trouwens!

Drijvers is inderdaad een must en de keuze is groot.
Soms is het wat zoeken omdat niet elke drijver het in elke bak even goed doet dus dan is het wat experimenteren.

Ik weet niet waar je woont maar ik kan je gerust een handvol Salvina natans opsturen...
 
Maar ik heb wel de volgende bedenking:

1-Betta's houden niet zo van drukte, drukke medebewoners.
2-Je hebt dus niet de ideale medebewoners gekozen vind ik persoonlijk (gezien de rustige aard van betta's). Gelukkig heb je geen exemplaar met lange vinnen dus de kans dat hij in de vinnen wordt gebeten is kleiner.
3-Jij zegt zelf dat de bak wat vol en druk oogt.

....
Je kan zelf de conclusie trekken vermoed ik...
Ik denk eerlijk gezegd dat je betta wat (onnodige) stress heeft door de vele en drukke vissen rond hem?
 

Terug
Bovenaan