Wat is er nieuw

Te weinig stroming in betta bak

De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Leeftijd
28
Goedenavond allemaal,

In mijn betta bak (30l) maak ik gebruik van een Dennerle hoekfilter.
In verband met mijn betta heb ik de spraybar vanaf een paar centimeter naar het raam toegericht om de stroming te verminderen. Mijn betta heeft geen last van een te harde stroming, en mijn waterwaardes zijn goed. Mijn bak draait dus goed, maar ik merk dat ik in een hoek van de bak steeds draadalg zie ontstaan. Dit is aan de overzijde van de spraybar, en de alg is erg plaatselijk. Ik ga er dus vanuit dat de stroming hier te gering is.

In verband met de alg wil ik mijn bak van het weekend even grondig aanpakken en evt herscapen. Zou een spons over de spraybar in combinatie met de spraybar naar de bak toe gericht een oplossing bieden?

Mijn vraag is; hoe kan ik de doorstroming in mijn bak verbeteren, zonder dat mijn betta hier last van krijgt?

Mocht men een goede tip hebben hoor ik het graag!

De enige goede tip die ik je geven kan, en als het werkelijk groene draadalg is die je ziet ontstaan, dan zou ik daar helemaal niks aan doen. hooguit zou je er 1 of 2 guppenmannetjes, ( zonder grote sluierstaarten!!) ofwel endlers in de bak kunnen plaatsen. die ete nheel graag draadalg!.

Guppen met een Betta in zo n klein bakje lijkt mij een minder goed idee. Heb je een foto van de bak en de inrichting? Wellicht valt er juist op die plek meer licht in de bak want je zult geen co2 gebruiken denk ik en dan heb je snel een co2 tekort met mogelijke draadalg.

https://www.aquascaping-blog.com/draadalg

Bedankt voor de reacties!

Op dit moment zit ik op werk dus kan ik even geen foto sturen.
@jessicapilon Ik maakte gebruik van Bio-CO2 en een dropchecker om dit in de gaten te houden. Aangezien mijn dropchecker aangaf dat mijn CO2-niveau goed was, en mijn andere planten allemaal alg-vrij zijn denk ik toch echt dat het door een tekort aan stroming in die hoek is veroorzaakt. Ook maak ik gebruik van drijfplanten, maar deze draaien mijn bak door dus is er niet één plek waar deze zich ophopen.
@BigSmoke Ik ben niet van plan mannenguppen bij mijn betta te doen, de bak is al niet zo groot en mijn betta duldt geen medebewoners in zijn bak.

Bedankt voor de tips in ieder geval! Ik blijf het voorlopig maar handmatig weghalen, ga mijn spraybar maar eens iets aanpassen en dan kijken of dit effect heeft.

Groter bakje kopen.. Mijn Betta's zitten in 150 liter
20/25 liter netto is eigenlijk alleen geschikt voor garnalen, is helaas te klein voor vissen, ook al doen fabrikanten winkeliers bakerpraatjes en internet u graag anders geloven

Gewoon marktplaats in de gaten houden, het aanbod is enorm, van een 60~80 liter heb je al 10 keer meer plezier

Het waarom staat wordt hier aardig uitgelegd
https://aquaforum.nl/threads/vissen-gaan-in-korte-tijd-dood.175824/#post-2336129

Bedankt voor de reactie Scalari,

Die luxe heb ik helaas niet, heb expres dit formaat bak aangeschaft zodat ik hem op mijn kamer kwijt kan.
Overigens is mijn bak 40x30x30 (36L), ik schreef dat mijn bak 30L is maar dit bedoelde ik dan al als netto inhoud.

Ik weet dat meer liters altijd beter is, maar in een bakje van mijn afmetingen kan je toch wel 1 solitaire betta houden?

Mvg,
De Leidse Glibber

Het is geen kwestie of het kan, want beestje heeft geen keus..

Als je last van alg hebt is het enige wat je kan doen een paar japonica's erin zetten, en ik zou de betta ruilen voor een handvol christal reds

Ja goed punt inderdaad dat de betta geen keus heeft.
Niet om je advies in de wind te slaan hoor; maar is ruim 30L echt veel te klein voor 1 mannelijke langvinnige betta?
Ik weet dat je online leest dat ze al zouden kunnen worden gehouden vanaf 10L, maar weet dat dat wel echt veel te gortig is.
Na veel inlezen op oa aquaforum, werd mij een beeld geschetst dat je tot 25L geen vissen kunt houden. Vandaar dat ik voor net een maatje meer ben gegaan, waar ik veel heb gelezen dat 30L juist een prima bakje voor een solitaire betta is.

Grappig, dat heb ik ook. Draadalgen alleen op het verste punt van de uitstroom. Maar ik heb daar een hoge plant staat. Mogelijk blokkeert die de stroming. Ik ga hem vanmiddag eens flink snoeien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan