Wat is er nieuw

Te weinig zuurstof

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoeriW
  • Startdatum Startdatum
J

JoeriW

Guest
Sinds vandaag heb ik in mijn aquarium voor het eerst 2 visjes (black molly's) toegevoegd. Nu leken ze na een uurtje lekker hun draai gevonden te hebben en zwommen ze vorlijk rond.
Echter merk ik dat ze nu, het laatste half uur, regelmatig naar de oppervlakte zwemmen en daar naar lucht happen. Dit lijkt me een teken dat er te weinig zuurstof in het water zit.

Nu heb ik in de 80 liter tank 8 plantjes zitten, die allemaal fanatiek aan het groeien zijn, dus ik snap niet helemaal hoe er te weinig zuurstof in kan zitten.

Klopt het inderdaad dat het waarschijnlijk een zuurstofprobleem is? Al mijn andere waardes zijn prima.
Wat kan ik nu (met gesloten winkels) doen om ervoor te zorgen dat dit opgelost wordt?

iemand tips?

Zou kunnen, maar het hoeft niet. Je hebt de vissen vandaag pas in de bak gezet, dus ze zijn nog wat gestrest. Met maar 2 vissen in de bak lijkt zuurstof tekort me niet heel waarschijnlijk. Maar zorg er in ieder geval voor dat de uitstroom van je filter op het wateroppervlak gericht is. Je water temperatuur is niet te hoog? Geen medicatie of wat ook in de bak gegooid?

Voeg eens een flinke plons nieuw water toe en kijk of het dan minder wordt. Als het dan afneemt kan het inderdaad zuurstof zijn. Te weinig zuurstof kan komen doordat er te weinig oppervlak is ten opzichte van volume (dus als je een hoge ipv brede bak hebt) en door te weinig beweging van het oppervlakte water waardoor gassen minder uitwisselen. Daarnaast kan het zijn dat een chemisch proces in je aquarium veel zuurstof verbruikt of dat er bijvoorbeeld veel bacteriën inzitten die je zuurstof verbruiken. Daarnaast bevat warm water minder zuurstof dan koud water.

Mijn vissen willen nog wel eens aan het oppervlak hangen als ze eten verwachten dus misschien dat ze denken dat je ze gaat voeren als je langsloopt? Zou ook nog een mogelijkheid zijn...

Ik denk dat je er te veel in zoekt. Zuurstof tekort komt maar zelden voor, mits je het water niet op 30+ graden hebt gestookt lijkt dat me bijna onmogelijk. Helemaal omdat de visjes er pas net in zitten. Ook vervuiling van het water komt niet zo snel opzetten, zelfs als je filter uit zou staan of als het aquarium niet ingedraaid zou zijn. Ik denk dat de visjes gewoon hun weg nog moeten vinden.

Heb zelf eens een groepje Platys gehad die zich de eerste 5 weken verstopte achter de rotsen. Had ik nog nooit gezien maar gebeurde toch en na die 5 weken kwamen ze voorzichtig tevoorschijn. Nu zijn ze niet meer weg te slaan voor het raam. Gekke beesten.. 🙂 Soms kan het gewoon even duren voor ze zich naar hun zin voelen.

Natuurlijk wel een beetje in de gaten houden maar niet te snel panikeren.

Ik sluit me aan bij Daniel en zou het even afwachten. Misschein kun je voor de duidelijkheid even een foto van de bak posten.

Hopelijk niet maar wel mogelijk in een net opgestarte en nog niet goed ingedraaide bak; een nitriet probleem! Wanneer dit het geval is moet je direct water verversen!

Nee joh, 80 liter water met 2 Molly op dag 1?
Nitriet lijkt me dan vrijwel onmogelijk.

Nee joh, 80 liter water met 2 Molly op dag 1?
Nitriet lijkt me dan vrijwel onmogelijk.
Nitriet (ammoniak) hoeft niet per se van de vissen te komen (;
Dus ook ik ben van mening om nitriet-ammoniak in het achterhoofd te houden. Hoewel je het meestal wel kan zien aan het gedrag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan