Te weinig zuurstof?


jkazius

Member
Lid geworden
16 juni 2024
Berichten
14
Leeftijd
50
Locatie
Woerden
Website
www.jacokazius.nl
Sinds een paar dagen zwemmen mijn Sumatranen en Boesemani's regelmatig (niet continu) hoog in de bak en happen ze veel naar lucht (zo lijkt het). Ik heb een 240 liter aquarium dat goed beplant is en ik dien zo'n 25 a 30 bellen co2 per minuut toe. Hebben mijn vissen last van een zuurstoftekort of kan het ook iets anders zijn? waterwaardes zijn prima, die check ik een paar keer per week (dit is mijn eerste aquarium, dus zekerheid boven alles).
 

Bijlagen

  • tempImageXdk7BY.jpg
    tempImageXdk7BY.jpg
    3 MB · Weergaven: 27
  • tempImagenuledM.jpg
    tempImagenuledM.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 25
  • IMG_0265.MOV
    8.8 MB
Op de foto is het niet goed te zien, hoe is de oppervlakte beweging? Dat zorgt voor de zuurstoftoevoer.
Hoe lang draait de bak? Oppervlaktehappen kan ook wijzen op een andere vergiftiging zoals No2 of NH4.

Co2 lijkt me niet echt nodig gezien je hoeveelheid en soort planten, maar dat kan ook aan mij liggen, ik ben niet zo van de CO2.
 
De oppervlaktebeweging is goed, maar ik heb wel een kaamlaag op het water liggen. De bak draait nu een week of acht en de waterwaardes zijn goed volgens mijn HS Aqua 6 in 1 teststrips.
 
Op het filmpje vind ik de oppervlaktebeweging zwak ogen. :) Voor een goede toevoeging van zuurstof mag je gerust wat turbulentie aan het wateroppervlak hebben, dus kleine golfbewegingen.
Gaat dat ten koste van de hoeveelheid CO2 in het water: ja.

Wat is de temperatuur van het water? En heb je de mogelijkheid om aan een test te komen voor ammonia? (Vaak is dat een druppeltest.) De strips die jij nu hebt, testen daar niet op.

Het kan zijn dat één van de genoemde dingen speelt, of een combinatie ervan.
 
Vanochtend zwommen ze allemaal weer lekker rustig verspreid over de bak. De temperatuur schommelt een beetje tussen 23.8 en 24.6 graden Celsius. Ik ga vanavond eens kijken of ik wat meer beweging aan de oppervlakte kan gaan veroorzaken, beetje spelen met de uitloop van mijn filter en ik ga vd week wel even met wat water naar de speciaalzaak (Vital Fish in Boskoop in mijn geval) om een betere test te laten doen. Dank allemaal!
 
Strips staan ook niet bekend als erg betrouwbaar.
Het ligt er denk ik aan wat je wilt meten. :) In een geval als dit wil je (behalve naar ammonia) vooral kijken naar nitriet. Dat weet zo'n strip wel goed op te pakken. Nitraat idem. Hardheid, chloor en pH zijn inderdaad dan weer niet goed te meten met een strip, in mijn ervaring tenminste. Krijg je gekke, bijna willekeurige uitslagen van.
 
Het ligt er denk ik aan wat je wilt meten. :) In een geval als dit wil je (behalve naar ammonia) vooral kijken naar nitriet. Dat weet zo'n strip wel goed op te pakken. Nitraat idem. Hardheid, chloor en pH zijn inderdaad dan weer niet goed te meten met een strip, in mijn ervaring tenminste. Krijg je gekke, bijna willekeurige uitslagen van.
Waarom pakt zo n strip bv nitraat wel goed op maar de ph dan weer niet?
 
Waarom pakt zo n strip bv nitraat wel goed op maar de ph dan weer niet?
Weet ik niet precies. Ik dacht dat voor de nitraattest dezelfde reagens (chemische stof) wordt gebruikt bij zowel de druppeltest als de strip. Dan krijg je een voorspelbare verkleuring bij beide tests. Wellicht dat voor de pH verschillende stoffen worden gebruikt of dat de reactie om een andere reden minder goed werkt op zo'n strip. Het enige dat ik zeker weet is dat het nooit geklopt heeft dat mijn pH volgens die strips op 6-nogwat uitkomt. :juggle:
 
Heb de uitloop van mijn filter even wat meer verplaatst en heb nu behoorlijk meer stroming bovenin de bak. Vissen moeten er even aan wennen geloof ik, ze zijn er wat onrustig van.
 
Co2 in een wat lager dosering geven.
Die heb ik inderdaad ook wat teruggeschroefd. Filter maakte een ratelend geluid, dus die ook voor het eerst schoongemaakt. Vanochtend zag alles er weer lekker vredig uit voor zover ik kon zien in het donker.
 
Meestal is er geen sprake van een gebrek aan zuurstof, maar een teveel aan CO2. Omdat een relatief teveel aan CO2 grotere effecten heeft in een lichaam dan een tekort aan zuurstof.
 
Ok, maar bij een normaal co2 gehalte (lichtgroene checker) moet dat volgens mij geen problemen geven. Ik heb er nog nooit echt last van gehad zover ik kan zien.
 
Ik kan het verkeerd hebben maar veel co2 zorgt vaak voor een lagere ph en een lage ph heeft dacht ik wel invloed op het vermogen van een vis om zuurstof op te nemen.
 
Zover ik weet gaan co2 en zuurstof prima samen ook met een wat hogere co2 toch?
Ik kijk eerder naar de symptomen versneld ademhalen en hoger gaar zwemmen kunnen zowel
-lage O2 waarde(zuurstof)
-Hoge co2 waarde
-Meetbare NH of no2 waarde

Ps: ik zag bij de TS de geel/groene co2 dropchecker
 
Stukje van Aquainfo:

Door de lagere pH zal bij vissen die hemoglobine hebben met een groot Root effect de zuurstofopname bij de kieuwen minder worden. De vissen krijgen bij hogere CO2 waarden dus een tekort aan zuurstof
 

Terug
Bovenaan