Wat is er nieuw

technische inrichting nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter jan dijkstra
  • Startdatum Startdatum
J

jan dijkstra

Guest
hoi allemaal,

Onlangs heb ik voor mijn zaagrugschildpad Frits een nieuw aquarium gekocht. Het aquarium heeft de volgende afmetingen: 1,6*0,5 en 0,6 hoog.

Momenteel is Frits gehuisvest in een aquarium van 0,8*0,4*0,4 als medebewoners heeft Frits de volgende vissen:

8x ancistrus dolichopterus (5 tot 8 cm) allemaal redelijk jonge vissen
4x platy
4x guppy

technisch gegevens huidig aquarium:
-waterhoogte 25cm (32 Liter water)*
-aquaflow binnenfilter 800 L/h (gevuld met 2 stukjes Filterspons)
-serra aquariumverwarming 100W
-sicce luchtpomp 90L/h met uitstroom steen

*de waterhoogte is 25cm omdat de schildpad op het droge moet kunnen zitten

De Filtering is momenteel niet optimaal. ik stofzuig het aquarium wekelijks om de kleinste deeltjes uit het water te krijgen, verder vervang ik iedere week 10% van het water. hierdoor is de waterkwaliteit in orde, maar ik ben van mening dat door betere filtering in het nieuwe aquarium het stofzuigen minder kan.

aangezien ik redelijk nieuw ben in de aquarium hobby heb ik al veel tijd besteed aan het inlezen over hoe ik een goed aquarium kan houden (langleve Youtube en dit soort fora).

Voor het totaalbeeld het volgende:
-het aquarium meet 1,6*0,5 en is 0,6m hoog
-de waterhoogte zal 30 cm worden (inhoud 240L) dit omdat de schildpad op het droge moet kunnen zitten onder een UVB lamp.
-Het gedeelte boven water wordt tegen de achterwand ingericht met planten etc voor een natuurlijke uitstraling
-Het aquarium is helemaal leeg (geen bodemdoorvoer oid)
-Voor het filter had ik een combinatie van Filtersponsen inc met een wervelbedfilter in gedachte (alles in het aquarium zelf, weggewerkt in de achterwand en onder het eiland)

onderstaand plaatje geeft schematisch mijn idee weer.

folderview

wat ik graag zou willen weten, hoeveel filtermedia zou ik moeten gebruiken voor het wervelbedfilter? dit is iets wat ik namelijk helemaal nergens kan vinden op internet.

alvast dank voor eventuele reacties

owja, even voor de duidelijkheid: het filter, en de achterwanden etc wil ik allemaal zelf bouwen, alle info hiervoor heb ik inmiddels al bij elkaar, dus vandaar dat ik daar verder niks over zeg

- verwarmings elementen komen in een aparte kamer na het wervelbedfilter (2x serra 100W, aangezien ik momenteel al 1x 100W bezit en ik dan de hoogte van de kamer kan beperken tot 25 a 30 cm

- aanzuiging van het water naar het filter toe via 1 skimmer (2x afgebeeld in rood) en een under gravel filter. Dit omdat de schildpad een extreme water vervuiler is en er in de huidige situatie redelijk wat vuil bezinkt, ik hoop dat op deze wijze aanzienlijk te verminderen
- de eerste filterkamer wil ik in 2 delen maken zodat ik na de grove filtering eventueel een zak met filterkool oid kan plaatsen als bepaalde waterwaarden niet goed zijn of voor als ik ivm zieke vissen de filtering aan moet passen
- na de pomp twee 2-weg koppeling zodat ik het water ook alleen kan rondpompen in het filter (voor opstarten en om eventueel de stroming in het aquarium zelf te kunnen regelen) en 1 zodat ik water uit het aquarium kan pompen voor makkelijk verversen van water
-pomp capaciteit �1000L/h
- verder zal er ook nog een watervalletje inkomen (deze is niet afgebeeld)

dit alles is concept en ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie denken dat dit concept zal werken.

als er opmerkingen zijn tot verbetering dan hoor ik het graag, dan kan ik deze implementeren in het aquarium. k ben namelijk groen als gras als het op aquariums aankomt 🙂

gr jan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan