Wat is er nieuw

tegelijkertijd water eruit en erin tijdens verversen

Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Berichten
323
Locatie
Sittard
Ik had altijd problemen met het ontluchten van mijn pompen na een waterwissel .
vandaar dat ik enige tijd als ik mijn water ververs 30 % van 750 liter onder in de bak mijn water afzuig en tegelijkertijd mijn water vul .ik laat hem ongeveer een half uur zo lopen .
vissen en planten vinden deze manier wel pretligger
hoe weet ik of dit genoeg is en of dit wel goed is ?
zijn er mensen die het ook zo doen ?
groet Henry
 
Je hebt dan wel dat het zich gelijk weer mengt en je dus per saldo minder dan 30% oud water zal vernieuwen. In een gemiddelde bak is dat ruim voldoende hoor want vaak ververst men 10-15% wekelijks. Bij veel vervuiling mag dat meer zijn en met 30% zit je wat dat betreft wel goed denk ik.
ik ken je bak verder niet maar mij lijkt het niet verkeerd.
 
Ik laat mijn bak op deze wijze soms 1 uur doorlopen....
Nooit problemen mee gehad.
Instroom rechts; uitstroom links en gaan....
Vers water uit de leiding met een mengkraan netjes op temperatuur laten lopen en zo snel dat de instroom en uitstroom in evenwicht zijn....
 
Beste en goedkoopste is appart doen. Water uit en daarna water erin.
 
Beste weet ik niet, wel het goedkoopste.
 
Beste weet ik niet, wel het goedkoopste.

Het grote voordeel van eerst eruit en dan erin. Dat je kunt rekenen met de waterwaardes.
Je weet immers exact wat erin gaat.

Voorbeeld 50% eruit en er weer in. Dan zijn de waardes van bv nitraat en fosfaat gehalveerd.

Bij een uur laten lopen, weet je niet hoeveel dat is, en hoe de mengverhouding is.

Aan de andere kant. Als ik een uur lang water uit mijn bak laat lopen en er weer in. Dan heb ik denk ik wel 200% ververst:stars:
 
In essentie komt het erop neer dat waterwissel door tegelijk in en uit te laten, je waterwaardes, ongecontroleerd wijzigt elke keer weer. Dat is niet goed voor de continuïteit van de bak en de vissen en planten vinden dit niet echt fijn. Nog afgezien van het op deze manier onmogelijk maken om waterbereider, ( absoluut noodzakelijk bij kraanwater) en plantenmest in de juiste hoeveelheden toe te voegen. Afrader dus, is mijn opinie.

Daarnaast snap ik het probleem met de pompen niet goed. Als ik waterwissel, max 1 x per maand, dan zet ik de pompen gewoon uit, het hele gebeuren duurt immers maar 2-3 uur. Daarna de pompen weer aan en voila alles loopt gewoon door, geen dode baccies, geen rare dingen in mijn waterwaardes, en de dieren en planten ondervinden geen enkele vorm van hinder.
 
Hoi Big smoke ,ik ververs elke week misschien moet ik ook eens proberen het 1 keer per maand te doen.Ik laat hem overigens maar een half uur lopen.
Maak je wel je ruiten iedere week schoon of is dat bij jou niet nodig?
 
Ik ververs wekelijks 30%. Pomp uit, water eruit, ruiten schoonmaken, water erin en een uurtje later kan de pomp weer aan. Zolang de pomp en slangen maar gevuld blijven start hij zo weer op.
 
Ruitenkuisers heb ik wel: Septaria porcelana, een stuk of 5. Is een heel apart soort slakje en erg mooi ook nog. Eet alleen algjes en het liefst die welke op glas en stenen willen groeien. Ik maak de ruit dan ook maar 1 x per maand schoon met een oude bankpas, klaar....!!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan