Wat is er nieuw

Tekort aan goede bacteriën

GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Leeftijd
20
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over de bacteriecultuur in mijn moeders aquarium. Om te beginnen heb ikzelf twee aquaria op mijn kamer staan die beide heel goed gaan! 1 daarvan is een kleine op mijn bureau. Precies hetzelfde aquarium heeft mijn moeder sinds een jaar ongeveer beneden staan. Eerst natuurlijk alles goed laten indraaien en daarna de platy's erin. Dit leek in eerste instantie heel goed te gaan. Maanden gingen voorbij dat alles prima liep. Helaas werden er toen heel veel baby visjes geboren en door deze overpopulatie (en waarschijnlijk ook door teveel voeren) ging het langzaam slechter met de platy's. We hebben toen vaak water ververst en getest, maar konden er twee niet meer redden. Alle baby visjes zijn nu weg, maar de volwassen platy's bleven zich maar verstoppen en op de bodem liggen de hele dag. De waterwaarden zijn ondertussen in orde qua ammoniak, nitraat en nitriet maar er kwam alsnog geen leven in de vissen. We hebben een vissenspeciaalzaak opgebeld en die raadde aan om elke dag 50% te verversen voor een week omdat de bacteriecultuur niet in orde is. Dit gedaan, maar hielp alsnog niet. Nu hebben we de vissen van mijn moeder bij mij in het aquarium gezet en doen ze het prima! Ze blijven hier dus logeren totdat we de bacteriecultuur in het aquarium van mijn moeder hebben hersteld. Maar hoe pakken we dit aan?

Het filter is nu bewust een tijd niet verschoond zodat het bacteriën opbouwt en de bodem is ook niet gestofzuigd. Is het verstandig dit wel te doen of inderdaad juist niet? En hoe zit dat met water verversen? Af en toe voeren, zoals weleens wordt aanbevolen bij het indraaien? En wanneer weet ik wanneer de vissen weer terug kunnen, want de waterwaarden lijken nu al goed maar blijkbaar zijn de bacteriën dat nog niet. Ik hoor graag jullie tips! Alvast bedankt

Groetjes,
Gwen

Maar waardoor is de bacteriecultuur bij je moeder dan aangetast denk je? Als de filter goed uitstroomt zou ik daar niks aan doen. Normaliter is een bacteriecultuur in een paar weken op orde en al helemaal bij een bak die niet net is opgestart. Ik zou als er geen bewoners inzitten wel bv om de dag een klein beetje voer erin doen want anders hebben de baccies niks te eten.

Maar waardoor is de bacteriecultuur bij je moeder dan aangetast denk je? Als de filter goed uitstroomt zou ik daar niks aan doen. Normaliter is een bacteriecultuur in een paar weken op orde en al helemaal bij een bak die niet net is opgestart. Ik zou als er geen bewoners inzitten wel bv om de dag een klein beetje voer erin doen want anders hebben de baccies niks te eten.
Bedankt voor de reactie! Ik dacht zelf dat de bacteriecultuur is aangetast door de overbevolking en teveel voeren. Of kan dat niet?

Ik vermoed dat er een ander probleem gespeeld heeft, dan het bacterieaantal in het filter. Ik heb het zelf als beginnende aquariaan ook gezien in de bak waarin mijn zwaarddragers zich enthousiast hadden voortgeplant.
Door het steeds hoger aantal vissen en meer voeren wordt het filter steeds zwaarder belast. Op een gegeven moment bereik je dan het punt dat -ondanks een goed werkend filter- de ziektekiemen (bacteriën, virussen, schimmels, parasieten) niet meer voldoende worden weggewerkt door de filterbacteriën. En dan breken ziektes uit, al naar gelang de kiem waar de groeiomstandigheden op dat moment het meest gunstig zijn. (Het is een illusie om te denken dat je vissen en je bak steriel zijn).
De oplossing ligt op een aantal vlakken:
minder vissen (bevolkingsgroei stoppen) door roofvissen erbij te zetten die zorgen dat er geen jonkies meer groot worden en/of door actief vissen uit te vangen,
zwaarder filter en/of extra filter, (Let op: als je punt 1 niet aanpakt,
vaker waterwissels en grotere waterwissels,
zieke vissen ogenblikkelijk uitvangen en apart zetten of euthanaseren (infectiedruk laag houden)
minder voeren.

Met levendbarenden als platy's, guppen etc. loop je zonder beperkende maatregelen vroeg of laat tegen het probleem van overbevolking aan.

Op een gegeven moment bereik je dan het punt dat -ondanks een goed werkend filter- de ziektekiemen (bacteriën, virussen, schimmels, parasieten) niet meer voldoende worden weggewerkt door de filterbacteriën.
Ik zit niet zo in die materie maar hoe werken onze goede bacterien die ziekteverwekkers dan weg want ik dacht dat die alleen afval gingen omzetten tot nitraat.

Hoi Geen.
Ik denk dat je met bijvoorbeeld kegelvlekbarbelen minder problemen krijgt. En qua voer zou ik bijvoorbeeld bij een te veel voeren een dag overslaan. En als tip geef ik nog JBL granulaat dat je meteen kliksysteem hebt zoals bij zoetjes. De visvoer webwinkel heeft ook handige doseer lepeltjes.

Bij alle tips; het formaat van een aquarium kan een aanzienlijk verschil maken. Een klein kan meer en moeilijker onderhoud tentoon spreiden als wat merkbaar wordt bij een groter aquarium.

De goede bacteriën concurreren voeding voor ziektekiemen weg en zorgen dat die dus geen kans krijgen. Bovendien scheiden goede bacteriën (vaak) stofjes uit, waar andere kiemen niet blij van worden.

Bedankt voor jullie reacties! De periode dat er zoveel jongen waren is al zeker 2 maanden geleden. We hebben die toen allemaal laten ophalen door iemand. Er zijn nog maar 3 volwassen platy's over dus zeker geen overbevolking. Ook voerde mijn moeder ze in de afgelopen 2 maanden echt nog maar weinig. Helaas had dit beide geen effect en bleven de vissen op de bodem achterin het aquarium liggen. Ik heb ze sinds gisteravond in mijn aquarium die wel goed loopt en ze zwemmen weer helemaal rond. Geen teken van ziekte. Hoe zorgen we ervoor dat de leefomgeving in het andere aquarium weer goed wordt zodat ze terug kunnen?

Bedankt ook voor de tips voor het voeren, ik zal eens kijken of we een handige manier vinden

Hoi @GwenSwinkels
Geef even de details van het aquarium. Dus afmetingen, inhoud, temperatuur water, welk soort (merk en type) filter. Misschien dat er met de details meer gericht kan mee worden gedacht.

Hoi @GwenSwinkels
Geef even de details van het aquarium. Dus afmetingen, inhoud, temperatuur water, welk soort (merk en type) filter. Misschien dat er met de details meer gericht kan mee worden gedacht.
Het is een superfish start 50, dus volgens internet met de volgende afmetingen: 48 x 28 x 42 cm. Het komt dus neer op ongeveer 56 liter water (als je inhoud zoals bodem enzo niet meetelt). Er zit ook een filter van superfish in, de aqua-flow 100. Ik weet dat dit een klein aquarium is, dus de bedoeling is dat er maximaal 6 platy's in rond zwemmen (afgelopen tijd waren het er maar 3). De temperatuur is standaard 24 graden. Verder is het aquarium ingericht met hout en planten. Hopelijk hebben jullie hier wat aan!

Laatst bewerkt:
Over het algemeen is het zo, dat als je onvoldoende bacteriegroei hebt, je hoge nitriet waarden krijgt. Als dit niet zo is zie ik niet in waarom er een probleem met de bacterien zou zijn.

Mocht je toch twijfelen, ververs dan eens met water uit jouw goed draaiende aquarium. Dan voeg je meteen bacteriën toe.

Over het algemeen is het zo, dat als je onvoldoende bacteriegroei hebt, je hoge nitriet waarden krijgt. Als dit niet zo is zie ik niet in waarom er een probleem met de bacterien zou zijn.

Mocht je toch twijfelen, ververs dan eens met water uit jouw goed draaiende aquarium. Dan voeg je meteen bacteriën toe.
In het water zitten niet echt veel goede bacterien en ik zou zelf als er een ingedraaide bak is een stuk filterspons licht uitknijpen.

Het is inderdaad zo dat er geen hoge nitriet waarden zijn, maar goede tip! Dank

In het water zitten niet echt veel goede bacterien en ik zou zelf als er een ingedraaide bak is een stuk filterspons licht uitknijpen.
Bedankt voor je reactie. Wellicht helpen alle beetjes 😉 Ik zal over een paar dagen het filter licht uitknijpen. Ik heb het nu net grotendeels ververst

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan