Wat is er nieuw

Telt de eerste druppel

Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Leeftijd
69
Allen,

wat ik me afvraag, als ik druppel testen doe dan moet ik bvb 5ml water nemen, dan 1 druppel reagens, en dan verder druppelen tot de kleur veranderd en de druppels tellen, maar telt die eerste druppel mee?

Staat er meestal bij in de handleiding.
Bij mijn kH test telt de eerste druppel niet mee. Weet ff niet meer welke test ik gebruik.

Zover ik weet moet je die meetellen hoor. Maar wellicht zijn er testen waar dit niet moet. De handleiding zal duidelijkheid kunnen verschaffen lijkt me zo.

Het aantal druppels is je dgh of dkh dus je eerste druppel al meetellen

Bij mij , sera druppel test, telt elke druppel

Ik gebruik de Colombo KH test, hierbij telt de 1e druppel niet mee.

Ik heb ook de Colombo en zoals ik het lees telt de eerste dan niet mee:

Carbonaathardheid (KH)Testprocedure:1. Neem een watermonster van 5 ml.2. Voeg 1 druppel KH-testvloeistof toe en schud het testbuisje. Het wa-termonster wordt lichtblauw; indien het geel wordt, is de KH van het water lager dan 1°DH.3. Voeg vervolgens per keer 1 druppel KH-testvloeistof toe en schud het testbuisje, totdat het watermonster geel wordt.4. Het aantal druppels wat nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel geeft de KH-waarde in °DH, dus 2 drupp

Ik heb ook de Colombo en zoals ik het lees telt de eerste dan niet mee:

Carbonaathardheid (KH)Testprocedure:1. Neem een watermonster van 5 ml.2. Voeg 1 druppel KH-testvloeistof toe en schud het testbuisje. Het wa-termonster wordt lichtblauw; indien het geel wordt, is de KH van het water lager dan 1°DH.3. Voeg vervolgens per keer 1 druppel KH-testvloeistof toe en schud het testbuisje, totdat het watermonster geel wordt.4. Het aantal druppels wat nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel geeft de KH-waarde in °DH, dus 2 drupp
Wat ik hier lees wil zeggen als de eerste druppel toch blauw word, de Kh groter is dan 1
Dan lijkt me de eerste druppel toch wel mee te tellen, anders zou dat nul moeten zijn.

Wat ik hier lees wil zeggen als de eerste druppel toch blauw word, de Kh groter is dan 1
Dan lijkt me de eerste druppel toch wel mee te tellen, anders zou dat nul moeten zijn.

Ik snap wat je zegt, maar dan houd je je dus niet aan de instructie doordat je het zelf gaat interpreteren.

Volgens mij zit het zo:

1 druppel : kH = tussen de 0 en de 1 (hiermee bedoel ik dus de allereerste druppel)
2 druppels: kH = tussen de 1 en de 2
3 druppels: kH = tussen de 2 en de 3.

Door de colombo-afleesmethode te gebruiken ronden ze af naar onder.

Je moet wat he, aangezien een waarde van 1,45 nu eenmaal niet af te lezen is.

Ik heb de wesPro test set, geen idee wat een submerk het is... Maar steekt het echt op 1 druppel? Als ja altijd de eerste niet mee telt voor GH of KH dan zie je toch ook of er verandering naar boven of onder in zit. Steekt het echt op 1° ??

Wesdijk is dezelfde overigens als Colombo dus daar de eerste druppel niet meetellen als ik het goed begrijp.

Allen,

wat ik me afvraag, als ik druppel testen doe dan moet ik bvb 5ml water nemen, dan 1 druppel reagens, en dan verder druppelen tot de kleur veranderd en de druppels tellen, maar telt die eerste druppel mee?

Bij Colombo is het zo dat de eerste druppel bepaalt of de GH/KH waarde onder de 1 DH ligt. Zo staat het ook in de omschrijving. De eerstvolgende druppel wordt dan één, enz.

Ik snap wat je zegt, maar dan houd je je dus niet aan de instructie doordat je het zelf gaat interpreteren.

Volgens mij zit het zo:

1 druppel : kH = tussen de 0 en de 1 (hiermee bedoel ik dus de allereerste druppel)
2 druppels: kH = tussen de 1 en de 2
3 druppels: kH = tussen de 2 en de 3.

Door de colombo-afleesmethode te gebruiken ronden ze af naar onder.

Je moet wat he, aangezien een waarde van 1,45 nu eenmaal niet af te lezen is.
ik denk dat er nu enkel een verschil van interpretatie is.
1druppel, kleur veranderd... meer dan 1°
1druppel, kleur blijft origineel... minder dan 1°

2 druppels, kleur blijft veranderd... meer dan 2°
2 druppels, kleur komt terug origineel... tussen 1 en 2°
enz enz.

wat dus hetzelfde is wat jij zegt maar ook hetzelfde is of wat ik eerst zei.

Ik heb de eerste druppel van KH testen eigenlijk altijd geteld als de druppel die de test klaarzet om te gaan testen en het water blauw te maken. Het testen van de waardes gebeurd daarna pas dus begin ik bij 1 als ik weer ga druppelen.

Bij Colombo is het zo dat de eerste druppel bepaalt of de GH/KH waarde onder de 1 DH ligt. Zo staat het ook in de omschrijving. De eerstvolgende druppel wordt dan één, enz.

Zo interpreteer ik het ook 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan