temperatuur meten van nieuw water voor in aquarium bij water change?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
253
Leeftijd
39
De thermostaat in ons aquarium staat ingesteld op 24 graden. Het water komt gek genoeg nu niet onder de 25 graden ook al staat de thermostaat uit.
Onze kamer temperatuur is op het moment tussen de 21 en 23 graden. In de winter is dit tussen de 19 en 21 graden.
We hebben 4 zebra danio's en 4 opgroeiende kleinere chinese danio's

Ik doe nu de water changes met een glazen kan, en water uit de kraan wat ik over mn hand laat lopen voor de temperatuur.
Onze kraan kan geen temperatuur houden bij lagere warme temperaturen, hij is of vrij warm, heet of koud.. dus ik doe hem constant heen en weer.
Dan roer ik het nog een keer met een lepel en voel ik weer. Soms gooi ik er dan weer wat uit en vul ik het aan met kouder of warmer
De douche heb ik ook geprobeerd maar die kan ook alleen temperatuur houden bij veel warmer.

Naast dat dit onprecies is gooi ik op die manier misschien ook ongewenste bacterien en sporen in het water.
Ook ben ik bang dat ik de vissen ziek maar of kou of hitte bezorg.
Zijn er goedkoper themrometers die jullie aanraden of gebruiken voor het nieuwe water?
Hoe doen jullie je water changes?
 
Ik haal het uit de kraan en voel met de hand of het een beetje gelijk is. Na de verversing mag het best 2 graden kouder zijn en je verwarming trekt dat snel genoeg bij.
 
De thermostaat in ons aquarium staat ingesteld op 24 graden. Het water komt gek genoeg nu niet onder de 25 graden ook al staat de thermostaat uit.
Onze kamer temperatuur is op het moment tussen de 21 en 23 graden. In de winter is dit tussen de 19 en 21 graden.
We hebben 4 zebra danio's en 4 opgroeiende kleinere chinese danio's

Ik doe nu de water changes met een glazen kan, en water uit de kraan wat ik over mn hand laat lopen voor de temperatuur.
Onze kraan kan geen temperatuur houden bij lagere warme temperaturen, hij is of vrij warm, heet of koud.. dus ik doe hem constant heen en weer.
Dan roer ik het nog een keer met een lepel en voel ik weer. Soms gooi ik er dan weer wat uit en vul ik het aan met kouder of warmer
De douche heb ik ook geprobeerd maar die kan ook alleen temperatuur houden bij veel warmer.

Naast dat dit onprecies is gooi ik op die manier misschien ook ongewenste bacterien en sporen in het water.
Ook ben ik bang dat ik de vissen ziek maar of kou of hitte bezorg.
Zijn er goedkoper themrometers die jullie aanraden of gebruiken voor het nieuwe water?
Hoe doen jullie je water changes?
Het water welk als vervanging wordt toegevoegd mengt zich weer met het overige aquariumwater. Het is daarom voldoende wanneer je het water zo ongeveer, met je hand gemeten, op een vergelijkbare temperatuur hebt.
 
In de natuur wordt water ook opgewarmd gedurende de dag, en koelt in de nacht weer af. Hetzelfde gebeurd met regenbuien of overstromingen.

Bij sommige vissen zorgt een schommeling in temperatuur zelfs tot paren.

Een tijdelijke paar graden koeler of warmer kan geen kwaad.
 
Als je het water wat warmer wilt maken laat dan gewoon en deel van de kan vollopen met warm water en meng dan koud bij tot het goed is.
dat is veel beter voor je ketel dan het warm steeds aan en uit zetten.
 
Via een tuinslang vul ik met koud water uit de kraan. Ik zet een grote emmer op hoogte. In die emmer doe ik heet (!) water, en zorg dat deze bijgevuld blijft. Via 2-3 luchtslangetjes hevel ik dat water naar het aquarium, op de plaats waar de tuinslang zijn koude water loost. Zo meng ik het koude 'slang'water met het warme water en kom op een temperatuur die betrouwbaar is en niet veel afwijkt. Koud water is vrij constant van temperatuur en door je warme water via de luchtslangetjes kun je sturen.
De luchtslangetjes zijn wel essentieel: als je een grotere slang gebruikt, kan er te veel warm water in één keer in je aquarium komen, en koelt het onderweg niet echt af. Als je de luchtslangetjes gebruikt, verdeelt de warmte zich en kunnen de vissen zich er niet aan bezeren.
Als je het niet helemaal vertrouwt, kun je als tussenstap twee emmers gebruiken: eentje waar je warm en koud water laat samenkomen en eentje waarvandaan je je warm water in die emmer laat hevelen. (Dat is natuurlijk wel wat meer sjouwwerk).
 

Terug
Bovenaan