Wat is er nieuw

temperatuur schommelt

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Schaive78
  • Startdatum Startdatum
S

Schaive78

Guest
Tussen s nachts en overdag met lampen aan schommelt mijn temperatur zo'n 1 a 1,5 graden. Is dit erg?

Er zit een standaard juwel 200 watt in de juwel rio 180. Maar met netto 150 liter zou dat dan toch genoeg moeten zijn.

Zijn die schommelingen erg en moet ik er s'nachts een extra verwarming in hangen.
 
Wat is de ingestelde temperatuur en wat is de temperatuur overdag en snachts?
 
Nee hoor dat is niet erg. Je lampen warmen het water nu eenmaal op en de lampen van juwel worden nu eenmaal heet heb ik gemerkt 😉

Voor je vissen hoort de schommeling geen probleem te zijn, zolang het maar niet te koud wordt 's nachts. Ik zou overigens geen extra verwarming plaatsen, anders blijft de temperatuur oplopen. Dan begin je bijvoorbeeld op 23, lampen verwarmen overdag tot 24, in de nacht hou je het dan op 24 en de volgende dag verwarmen de lampen tot 25 enz.
 
Op zich zal dat geen kwaad kunnen voor de vissen, de temperatuur gaat tenslotte erg langzaam veranderen.
Ik zou even naar je stroming kijken t.o.v. de plaats van de verwarming, daar zal je zeker wat mee kunnen winnen om de temperatuur gelijk te houden.
 
Wat is de ingestelde temperatuur en wat is de temperatuur overdag en snachts?

tegen 18.00 uur 25.6 en net tegen 7.00 uur 24.4

Op zich zal dat geen kwaad kunnen voor de vissen, de temperatuur gaat tenslotte erg langzaam veranderen.
Ik zou even naar je stroming kijken t.o.v. de plaats van de verwarming, daar zal je zeker wat mee kunnen winnen om de temperatuur gelijk te houden.

Ik heb mijn stroming via een spraybar over de achterwand. De verwarming hangt rechtsachterin de hoek en mijn thermometer links achterin de hoek.
 
Ik heb mijn stroming via een spraybar over de achterwand. De verwarming hangt rechtsachterin de hoek en mijn thermometer links achterin de hoek.
En je instroom, als je de verwarming daar vlak naast zet kan de warmte via de pomp weer de bak ik.
Nu staat je meter dus mogelijk in de koudste hoek, plaats deze eens links voorin tegen de zijruit.
 
ja dat kan ik eens proberen
 
tegen 18.00 uur 25.6 en net tegen 7.00 uur 24.4.

Wat de oorzaak ook mag wezen. Deze waardes kunnen geen kwaad. Misschien zelfs juist goed!
In de natuur zit er ook verschil in dag en nacht.
 
Door de twee tl-lampen in mijn aquarium wisseld de temperatuur ook enigzins. Nooit het idee gehad dat de vissen/garnalen er last van hebben.
 
De tl-lampen produceren zoveel warmte dat je watertemperatuur kan oplopen. Dit is wel afhankelijk van de ruimtetemperatuur waar je aquarium is opgesteld en de ingestelde temperatuur van je staafverwarming alsmede de stroming in je bak.
 
ok dank allemaal
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan