Wat is er nieuw

tempex tussen aquarium en onderframe

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Hallo

Ik laat een aquarium maken van 165x60x70cm.
Tussen het aquarium en de 16 mm dikke mdf plaat moet tempex komen .
Nu vraag ik me af is een tempex plaat van 1 cm dik genoeg ?
Het komt mij het beste uit i.v.m de afwerking van het onderframe.

Dat is inderdaad dik genoeg maar houd wel rekening mee dat het aquarium / onderstel geheel waterpas staat,tempex pakt enkel kleine oneffenheden op,en lost geen tordatie op.

Van de cm. blijft dan 2 mm over.op de lange duur.

Doe anders 1 cm vilt.

Heb dacht ik 2cm dik, dat is nog aardig onveranderd na 3 jaar.

Zal het morgen met onderhoud ff meten anders.
Maar 1cm zou vaak genoeg moeten zijn hoor om wat oneffenheden in de platen op te vangen.
Zou alleen voor 18mm multiplex gaan ipv 16mm mdf

Tempex,daar zakt het aquarium niet in weg ,blijft onveranderd qua samenstelling,met je vinger kun je een deuk (in de tempex) veroorzaken plaatselijke druk maar een aquarium gaat daar zich echt daar echt niet in aanpassen.

Je kunt beter gebruik maken van een stuk vloerbedekking met een rubberen rug,daar zakt het aquarium iets in en past zich aan,veel beter.En haalt de kleinste oneffenheden weg.

De rubberen zijde van de vloerbedekking,daar staat het aquarium op.Gaat het helemaal goed.

Succes.

Zou alleen voor 18mm multiplex gaan ipv 16mm mdf !!!!! Ja, beter vochtbestendig.

Dag Tuinkabouter
Ik wilde de onderplaat van 16 mm mdf maken maar volgens jou zou 18 multiplex beter zijn
om welke reden zou je dat doen ?
Het onder frame is van staal gemaakt dus lijkt mij stevig genoeg.

Een frame van 16 mm.is in de algemene zin sterk genoeg,maar misschien ga je meer de veilige kant op door voor 18 mm.Bodemplaat te kiezen,maar wacht de reactie van Tuinkabouter maar even af,waarschijnlijk deelt hij mijn mening.

Ja,ik snap het nu zelf ook wat beter,ging uit van een zgn.Houten/multiplex bak,dan is die 18 mm.niet noodzakelijk.De bak is 'volglas'.

18mm is vooral voor het idee.
MDF is van zichzelf alles behalve waterbestendig, vandaar dat je beter voor multiplex kan kiezen.
Nog beter is watervast verlijmd multiplex of watervast verlijmd betonplex.

18mm is vooral voor het idee.
MDF is van zichzelf alles behalve waterbestendig, vandaar dat je beter voor multiplex kan kiezen.
Nog beter is watervast verlijmd multiplex of watervast verlijmd betonplex.

dat dus 🙂

mijn 230x70x70 staat namelijk op 15mm betonplex :petjeaf:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan