Wat is er nieuw

Ten einde raad door de nitraat

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
J

JoKi

Guest
Jawel, ik wééral... :stom:

Ik krijg mn mn nitraat maar niet onder controle. Ik zou wekelijks 2 keer 50% moeten verversen om m'n no3 rond 10-15mg/l te krijgen. Als ik dit niet doe dan stijgt no3 van 15mg tot 30-35mg op 5 a 6 dagen tijd. Wat niet schadelijk is maar zo krijg ik nooit 10:1 met fosfaat.
Fosfaat is stabiel op 1mg/l, daarom dat ik streef naar max. 15mg no3.
Ik onderhoud mijn bak goed, geen rottende planten of bladeren, filter hou ik goed in de gaten. Bodem hevel ik af daar waar ik kan.
Nu ik co2 heb is te vaak water verversen ook niet aangeraden lijkt mij.

Bak is 81x36x50

Visbestand:
9 pristella maxilaris
6 groene sumatranen
5 corys
4 panda garras
Koppeltje dwerg gourami
En wat garnalen

Ligt het probleem dan bij een te hoog bestand?

Ik geraak hier zo gefrustreerd door 🙁
 
Wat gebruik je voor plantvoeding en hoeveel?
 
Misschien overwegen om losse voeders te kopen, dan kan je de NO3 verlagen en de rest houden op wat je nu zit.
 
Misschien overwegen om losse voeders te kopen, dan kan je de NO3 verlagen en de rest houden op wat je nu zit.
Dat zou een optie zijn ja.
Ik begrijp hier dus ook uit dat mijn visbestand niet te groot is?
 
In het visbestand zie ik niet zo de oorzaak, hoewel ik daar geen kenner van ben denk ik wel dat deze fors is, mogelijk de NO3 verlagen door minder daarvan toe te dienen en zorgen voor een goede doorstroming van de pomp/filter.
 
Hoelang draait je bak nu Joki?
 
Dan is die wel goed ingedraaid in elk geval. Voer je misschien veel of is de filter toch aan onderhoud toe misschien?
 
Dan is die wel goed ingedraaid in elk geval. Voer je misschien veel of is de filter toch aan onderhoud toe misschien?
Ik voer 1x per dag. 1blokje diepvriesvoer de andere dag een beetje droogvoer. Zondags voer ik niet.
Filter heb ik gisteren nog gecontroleerd en de sponzen zagen er goed uit. Heb ze voor de zekerheid wel uitgeknepen in aquawater. De watten vervang ik 2 wekelijks.
 
Zoals Ton al opmerkt kun je met losse poeders zelf sturen want ik zou zo snel de oorzaak van je no3 stijging niet kunnen verklaren dan.
 
Zoals Ton al opmerkt kun je met losse poeders zelf sturen want ik zou zo snel de oorzaak van je no3 stijging niet kunnen verklaren dan.
Zou het een goede zet zijn om de AIO naar 3ml ipv 5ml te brengen? Aangezien deze bus nog voor 80% vol is.
 
Je kan dat inderdaad een weekje proberen en kijken wat voor resultaat dat geeft.
Mocht je PO4 dan te laag worden kan je deze ook apart toe gaan voegen om op een 20/2 uit te komen, wat best mag voor een plantenbak met Co2.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Mss een rare vraag, maar kan je een teveel aan bacteriecultuur hebben die er voor zorgen dat ik een hoge no3 waarde heb?
 
Plantenvoeding AIO: 30ml op 100 liter geeft 15 mg/l nitraat.

Jij geeft 5ml per dag, niet op zondag. Dat is 30 ml in de week.

Aquarium 81x36x50 = 145 liter. Met aftrek van bodem en etc. 100 liter.

Jij vraagt nu hoe het komt dat er 15 mg nitraat per week bij komt?

Ik zou 10 ml per week geven. Dat kom je op 5mg nitraat, 0,5 mg fosfaat en 0,16 mg ijzer.
Bij 6 dagen is dat 33 druppels per dag.
 
Plantenvoeding AIO: 30ml op 100 liter geeft 15 mg/l nitraat.

Jij geeft 5ml per dag, niet op zondag. Dat is 30 ml in de week.

Aquarium 81x36x50 = 145 liter. Met aftrek van bodem en etc. 100 liter.

Jij vraagt nu hoe het komt dat er 15 mg nitraat per week bij komt?

Ik zou 10 ml per week geven. Dat kom je op 5mg nitraat, 0,5 mg fosfaat en 0,16 mg ijzer.
Bij 6 dagen is dat 33 druppels per dag.
Maar natuurlijk! Naast de nitraat die ik zelf toevoeg heb ik nitraat door de bacterieën. Dat ik daar nooit bij heb stilgestaan... EUREKA!
 
Toch vindt ik wel frappant dat je 15 mg toevoegt en dan op 35 mg uit gaat komen. Dan voeg je teveel toe of beter gezegd er wordt niet genoeg verbruikt of ververst en dan stapelt het zich op.
 
Kan de volgende stelling niet?
Als ik geen plantenvoeding zou toevoegen kom ik aan, laat ons zeggen, 10-15 mg no3 door de bacteriën. (Geen toevoeging van po4, fe en dergelijke even in het midden gelaten). Met de dosering die ik toevoeg kan het dan toch indd op 30-35mg uitkomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me erg veel als je bacterien zoveel omzetten in een goed draaiende bak die goed onderhouden wordt. Ik denk eerder dat er minder wordt opgenomen dan jij toevoegt. Als je dagelijks toevoegt en na het verversen is de nitraat al 15mg dan zal het dus oplopen als er minder wordt verbruikt dan toegevoegd en het gaat opstapelen. Daarbij komt nog de nitraat die de bak zelf produceert inderdaad.
Ik volg ook de EI en daarbij moet je ook wekelijks de helft verversen om te resetten en het opstapelen te voorkomen.
 
Lijkt me erg veel als je bacterien zoveel omzetten in een goed draaiende bak die goed onderhouden wordt. Ik denk eerder dat er minder wordt opgenomen dan jij toevoegt. Als je dagelijks toevoegt en na het verversen is de nitraat al 15mg dan zal het dus oplopen als er minder wordt verbruikt dan toegevoegd en het gaat opstapelen. Daarbij komt nog de nitraat die de bak zelf produceert inderdaad.
Ik volg ook de EI en daarbij moet je ook wekelijks de helft verversen om te resetten en het opstapelen te voorkomen.
De waarde die ik zei was ook eerder hypothetisch.
Nuja, de volgende stap die ik moet doen is dus de voeding drastisch terug schroeven en kijken wat effect dat heeft.
Ik dank jullie van harte om mee te denken.
Moest er iemand ooit Mol passeren, dan trakteer ik graag! :thumbs:
 
De waarde die ik zei was ook eerder hypothetisch.
Nuja, de volgende stap die ik moet doen is dus de voeding drastisch terug schroeven en kijken wat effect dat heeft.
Ik dank jullie van harte om mee te denken.
Moest er iemand ooit Mol passeren, dan trakteer ik graag! :thumbs:
Bij Mol kom ik niet veel in de buurt, maar er woont wel een forumlid (ere lid) in deze gemeente.
 
Toch vindt ik wel frappant dat je 15 mg toevoegt en dan op 35 mg uit gaat komen. Dan voeg je teveel toe of beter gezegd er wordt niet genoeg verbruikt of ververst en dan stapelt het zich op.

Doorgaans hebben de meeste bakken een overschot aan nitraat.
Tenminste de gezelschap bakken met vissen erin.

Maar snap John wel. Die heeft 30 planten en 5 vissen bij wijze van spreken.😛
Dus daar wordt nagenoeg geen nitraat geproduceerd.
 
Doorgaans hebben de meeste bakken een overschot aan nitraat.
Tenminste de gezelschap bakken met vissen erin.

Maar snap John wel. Die heeft 30 planten en 5 vissen bij wijze van spreken.😛
Dus daar wordt nagenoeg geen nitraat geproduceerd.


Ahum, Marcel kan slecht tellen want er zitten 7 Pristella s in met 6 Espeis, 3 Maroni s en nog 3 Dageti s.


Nee Ton doelt op een lid dat momenteel niet zoveel meer hier te vinden is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Even een update;
Sinds dinsdag geen AIO meer toegevoegd en op die zelfde dinsdag een deel water ververst. Daarmee kwam ik op een 25mg/l nitraat uit. Nu, zaterdag, is die waarde niet gezakt maar ook niet gestegen.
Wat kan ik hier uit concluderen en wat lijkt jullie de beste optie qua plantenvoeding vanaf nu?

Groetjes
 
In het begin meet ik driemaal per week de waarde om zo het verbruik te zien .
Het kan normaal zijn dat de aanmaak en verbruik nu momenteel even hoog zijn zodat je nog altijd dezelfde waarde hebt .
Om conclusie te maken moet je dit over een langere tijd meten .
 
Met die hoeveelheid geen AIO eerst toevoegen lijkt me. Wellicht is je verbruik vrij laag en maakt de bak zelf ook aan. Weet je de po4 ook want die zou ik ook gaan meten dan.
 
Ik heb indd meermaals gemeten, s'ochtens en s'avonds. Elke keer was het 25mg. De po4 blijft op 0.5mg.
 
Met tijd geven bedoel ik driemaal per week en dat over 1 a 2 maanden
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Ik heb indd meermaals gemeten, s'ochtens en s'avonds. Elke keer was het 25mg. De po4 blijft op 0.5mg.


Misschien is het beter te sturen als je poeders gaat gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Ja deze kun je kopen bij Aquariumbemsting.nl en dan de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat.
 
Ja deze kun je kopen bij Aquariumbemsting.nl en dan de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat.
En hoe zit dat dan met alle micro elementen? Die moet ik toch ook toevoegen?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan