ten einde raad --> planten gaan dood


Stephan

Member
Lid geworden
8 maart 2009
Berichten
21
Locatie
Zele
na 10 jaar aquarium houden ben ik nu wel ten einde raad
heb een kaamlaag en de planten doen het totaal niet goed meer en veel baardalg
Zelf de waterpest groeit niet en de cabomba groeit ook niet en gaat niet open

cayman 110 pro
wegens een defect heb ik de lichtkap moeten veranderen en ben dus meteen van 2 lampen naar 4 lampen gegaan
Ik gebruik filterzand zonder voedingsbodem
Voeg alles wel manueel toe, kno3 , fosfaat , ijzer, profito en co2 is automatisch
waterwaardes zijn verder ook goed

Iemand enig idee ?
heb zelf al een vermoeden gehad dat het licht te hoog staat waardoor het niet helemaal beneden komt ? kan dit
 
Met 4 T5 of T8 lampen kan je gewoon niet te weinig hebben. Eerder te veel.

Heb je daar reflectoren op zitten?
 
zijn 2x T5 en 2x T8

Er zit totdat de reflectors binnenkomen zilverpapier achter.
van de lampen tot de bodem plaat is 54 cm
betreft trouwens lampen van 900mm
 
zou het toch zijn omdat er geen voedingsbodem inzit dan ?
 
Wat het probleem precies is kan ik niet in 1-2-3 zeggen.
Maar wat ik wel weet is, dat als je het niet goed krijgt met 2x T8, het zeker niet zal lukken met 2xT8 EN 2x T5.

Met meer licht drijf je alles op. Als planten goed groeien drijf je de groei op. Als je problemen hebt, drijf je de problemen op.
 
Een voedingsbodem is niet nodig zolang je maar voldoende voeding beschikbaar hebt voor de planten. De meeste leden hebben geen voedingsbodem. Kun je iets zeggen over de waterwaarden en hoelang heb je het licht aan en hoeveel watt.
Is de circulatie goed in de bak en heb je een foto?
 
de verlichting is momenteel 1x 30W aqua glow
2x juwel day 45W
1x flora glo 30W
in deze volgorde zitten ze erin van voor naar achter

Ph : 7 ( moet nog iets lager )
Kh : 7
Gh : ?
Po4 : 1
Fe : 0.5
Co2 : 9,53
No3 : 15

Hierbij een rampzalige foto, de bodem moet ik nog even afhevelen dus niet opletten :eek:
de plantjes assimileren wel

20170306_150543.jpg
 
Ik begrijp niet waarom je op deze bak 150W licht hebt zitten. Je bak is rond de 220 liter dus ik denk dat je met 90W al wel redelijk zit. Ik heb de ferplast 80 en 100cm hier staan en dan zit ik rond de 0,4W/Liter.

Met veel licht is de vraag naar voeding groter en dat kan sneller tekorten geven. Volgens mijn tabel zit je met een kh en ph van 7 rond de 20mg co2.

Is de plant rechts geen Waterpest?
 
omdat ik bij het uitrekenen aan te weinig watt per liter kwam
Moet er wel bijzeggen dat dit voorheen een mooie volbeplant aqua was, na het wisselen van bak die iets groter was is het nooit meer goedgekomen

De helft is kapot gegaan en bij het snoeien zijn deze nooit meer goed gekomen.
de hemianthus groeide eerst ook goed en die is al helemaal verslijmd :'(
 
Als ik alles zo lees denk ik dat er (ook) sprake is van opstart problemen. Ts schrijft in elk geval al over een verandering in de lichtintensiteit, er wordt niets gezegd over licht duur(!). Planten hebben een aanpassing tijd nodig wanneer er wijzigingen in de belichting zijn.
Zelf ben ik niet zo bang voor veel verlichting, het gaat erom de verhouding met overige zaken te behouden. Er zijn tekorten, dat is duidelijk. Kennelijk is er ook een andere bak of begrijp ik dat verkeerd? Wanneer ik lees over baardalg komt de gedachte aan een CO2 tekort naar boven. Je voegt automatisch CO2 toe, waarschijnlijk wordt die grotere hoeveelheid die de planten vragen ook wel gegeven. Echter daardoor neemt de behoefte aan bemesting ook toe en daar wringt de schoen. Planten die zich nog niet hebben aangepast aan gewijzigde omstandigheden missen ook het vermogen om al optimaal meststoffen op te nemen die nodig zijn om te voldoen aan de sterkere groei vraag. Gevolg: Algen die zich veel sneller optimaliseren maar ook een kaamlaag kan daardoor ontstaan. Mijn advies zou, in dit geval, zijn: Als je een sterkere belichting wilt moet je dit langzaam opbouwen. Evenzo met de bemesting. Doe alles stap voor stap en kijk naar elke verandering wat het gevolg is. Soms kan dit wat langer duren!
 
Als ik alles zo lees denk ik dat er (ook) sprake is van opstart problemen. Ts schrijft in elk geval al over een verandering in de lichtintensiteit, er wordt niets gezegd over licht duur(!). Planten hebben een aanpassing tijd nodig wanneer er wijzigingen in de belichting zijn.
Zelf ben ik niet zo bang voor veel verlichting, het gaat erom de verhouding met overige zaken te behouden. Er zijn tekorten, dat is duidelijk. Kennelijk is er ook een andere bak of begrijp ik dat verkeerd? Wanneer ik lees over baardalg komt de gedachte aan een CO2 tekort naar boven. Je voegt automatisch CO2 toe, waarschijnlijk wordt die grotere hoeveelheid die de planten vragen ook wel gegeven. Echter daardoor neemt de behoefte aan bemesting ook toe en daar wringt de schoen. Planten die zich nog niet hebben aangepast aan gewijzigde omstandigheden missen ook het vermogen om al optimaal meststoffen op te nemen die nodig zijn om te voldoen aan de sterkere groei vraag. Gevolg: Algen die zich veel sneller optimaliseren maar ook een kaamlaag kan daardoor ontstaan. Mijn advies zou, in dit geval, zijn: Als je een sterkere belichting wilt moet je dit langzaam opbouwen. Evenzo met de bemesting. Doe alles stap voor stap en kijk naar elke verandering wat het gevolg is. Soms kan dit wat langer duren!


dan beter momenteel ook 1 lamp uitdoen ?
de verlichting staat van 10u45 en 11u aan tot 18u45 en 19u00
ik heb maar 1 bak, had de 180 liter vervangen voor een 230 liter
 
zo, 1 lamp uitgedaan :)

en nog een vraagje, dat de waterpest zo scheef groeit, is dit normaal ?
 
Misschien heb je minder licht aan de buitenranden van de bak en dat ze daardoor wat meer het licht gaan opzoeken. Ik neem aan dat het niet door de stroming/uitstroom komt.
 
Misschien heb je minder licht aan de buitenranden van de bak en dat ze daardoor wat meer het licht gaan opzoeken. Ik neem aan dat het niet door de stroming/uitstroom komt.

neen, van de stroming denk ik ook niet
hij groeit richting de kant waar de kaamlaag het minst is
 
Een paar zaken welke mogelijk duidelijker kunnen zijn , geen Gh meting, wat voor filter heb je erop staan en wat is je ververs beleid, in welke hoeveelheid en ritme voeg je de plantvoedingen toe?
Misschien verduidelijkt dit het totaal plaatje wat meer.
 
Een paar zaken welke mogelijk duidelijker kunnen zijn , geen Gh meting, wat voor filter heb je erop staan en wat is je ververs beleid, in welke hoeveelheid en ritme voeg je de plantvoedingen toe?
Misschien verduidelijkt dit het totaal plaatje wat meer.

klopt, mijn gh meting is op :(
de filter is een tetra ex700

verder voeg ik elke week op zondag de voeding toe, ijzer en fosfaat wel eens meer als het nodig is. en verversing doe ik elke zondag 1/4
 
Op een bak van 230 liter is deze filter niet erg sterk maar met een niet te groot bestand zou het misschien kunnen. Ik heb op de meterbak met 190 liter al een JBL 901 draaien. Weet je zeker dat met deze filter de stroming/circulatie voldoende is? Bruto is die filter misschien rond de 700 maar belast heb je misschien net de helft over.
 
Op een bak van 230 liter is deze filter niet erg sterk maar met een niet te groot bestand zou het misschien kunnen. Ik heb op de meterbak met 190 liter al een JBL 901 draaien. Weet je zeker dat met deze filter de stroming/circulatie voldoende is? Bruto is die filter misschien rond de 700 maar belast heb je misschien net de helft over.


Denk net iets te zwak want zit nog een co2 reactor tussen

Het bestand is momenteel niet zo groot

ik ben wel aan het uitkijken voor bv de sunsun 1400 l/h filter
 
klopt, mijn gh meting is op :(
de filter is een tetra ex700

verder voeg ik elke week op zondag de voeding toe, ijzer en fosfaat wel eens meer als het nodig is. en verversing doe ik elke zondag 1/4
Inderdaad is het bemesting schema niet optimaal. Planten kunnen maar een bepaalde hoeveelheid meststoffen opnemen. Je kunt dus wel een wekelijkse voorraad in je bak kieperen maar dit is beslist niet efficiënt. Ook jij eet zoveel als je op kunt en niet meer. Stel nu dat iemand een weekvoorraad voor je neus zet zonder bewaarmogelijkheid.... Je begrijpt het wel. Dat is verspilling. Geef, indien mogelijk, dagelijks bemesting! Dus de wekelijkse dosering delen door zeven.
 
tetra ex1200 pomp/filter is ook goed voor jou bakje. ik heb deze ook op mijn bak van 240l.
 

Terug
Bovenaan