Terassen met 3D geprinte "rotsen"


RonnePon

Member
Lid geworden
28 april 2019
Berichten
5
Leeftijd
43
Goedendag allen,

Is er binnen het forum ervaring met 3D geprinte items in het aquarium ? Ik ben voornamelijk geintereseerd in hoe het materiaal zich houd in de bak ?
Er komt wel het 1 en ander voorbij maar ik ben er nog niet zelf mee aan de slag geweest.

Ik wilde graag met terassen gaan werken maar stenen nemen veel ruimte in beslag en zijn erg zwaar.
Vandaar dat ik ben begonnen met het experimenteren met 3D geprinte afzetting voor terrassen.
Het grote voordeel is dat ik het nu de kleur kan geven die ik wil :)

Wat vinden jullie ? Go or no-go ?

20211119_190117.jpg
20211119_192817.jpg
20211119_192117.jpg



Greetz, Ronald !
 
Ik heb wat holletjes geprint waar de apisto's dankbaar gebruik van maken. Liggen er par een maandje in.
In een andere bak heb ik van die "garnalen-buisjes" (weet niet hoe die dingen heten) liggen, nu denk ik 1 - 1,5 jaar en het materiaal is nog prima, heeft niets geleden. Wel komt er iets van een aanslag op (bruin/groen), maar dat vind ik niet erg, oogt alleen maar natuurlijker.

Zelf heb ik alles met PLA+ geprint. Zoals gezegd voldoet dat prima, maar het schijnt dat PETG net wat beter is.

img_20211017_193047-jpg.332744
 
In zowel PLA als PETG zitten geen weekmakers. (Vakidioot modus aan: wij op het werk gebruiken beide materialen voor producten en weekmakers zijn ten strengste verboden)
Dat durf ik zelf niet met zekerheid te zeggen, zeker niet bij de goedkopere, merkloze filamenten.

Het RIVM waarschuwt er in ieder geval wel voor in een (mogelijk verouderd) rapport:
Additieven in de filamenten Plastic filamenten bestaan niet alleen uit de polymeerketens die gemaakt zijn uit de stoffen waar het type plastic naar vernoemd is, maar ze bevatten ook additieven (zoals weekmakers, antioxidanten en stabilisatoren), kleurstoffen, stoffen die nodig zijn om de polymerisatiereactie goed te laten verlopen, en/of reactieproducten daarvan. Het verschilt per fabrikant en per kleur welke additieven zijn toegevoegd. Deze additieven kunnen mogelijk ook gevaren met zich meebrengen. Gezien de brede range aan additieven valt het onderzoeken van de eigenschappen van deze stoffen en hun stabiliteit tijdens het 3D-printproces buiten de scope van dit inventariserende onderzoek.
 
Dat durf ik zelf niet met zekerheid te zeggen, zeker niet bij de goedkopere, merkloze filamenten.

Het RIVM waarschuwt er in ieder geval wel voor in een (mogelijk verouderd) rapport:

Ik heb meerdere soorten laten testen, omdat we modellen van PLA maken die onder klanten verspreid worden. De soorten die in Europa worden verkocht mogen geen weekmakers bevatten, degenen die ik heb laten testen bevatten dit ook niet.
Tijdens het printen kun je het ook ruiken, weekmakers geven een heel specifieke plastic geur die je bij PLA ook niet hebt.
 
Dat is goed om te horen @bderooij. Het rapport is ook van 2016, mogelijk was de samenstelling van PLA destijds nog anders, de 3D-print wereld heeft zich natuurlijk enorm ontwikkeld. Een prima 3D-printertje koop je tegenwoordig voor 150-200 EUR.
 
Dat is goed om te horen @bderooij. Het rapport is ook van 2016, mogelijk was de samenstelling van PLA destijds nog anders, de 3D-print wereld heeft zich natuurlijk enorm ontwikkeld. Een prima 3D-printertje koop je tegenwoordig voor 150-200 EUR.
Yep, heb ik thuis ook.
Op kantoor wel een apparaat van €6000 maarja... Die betaald de baas ;)
 
Goedendag allen,

Is er binnen het forum ervaring met 3D geprinte items in het aquarium ? Ik ben voornamelijk geintereseerd in hoe het materiaal zich houd in de bak ?
Er komt wel het 1 en ander voorbij maar ik ben er nog niet zelf mee aan de slag geweest.

Ik wilde graag met terassen gaan werken maar stenen nemen veel ruimte in beslag en zijn erg zwaar.
Vandaar dat ik ben begonnen met het experimenteren met 3D geprinte afzetting voor terrassen.
Het grote voordeel is dat ik het nu de kleur kan geven die ik wil :)

Wat vinden jullie ? Go or no-go ?

Bekijk bijlage 334097 Bekijk bijlage 334100 Bekijk bijlage 334099


Greetz, Ronald !

Uhm.. wauw! komt dit zo uit een 3d-printer zetten ?
 
Ja, je kunt tegenwoordig de gekste dingen zelf maken. Om een idee te krijgen: kijk eens op https://www.thingiverse.com/ daar staan 1000-en voorbeelden en is het slechts een kwestie van het bestandje naar de printer sturen en een aantal uren later is het klaar.
Echt leuk is het natuurlijk als je zelf 3D kunt tekenen.
 

Terug
Bovenaan