Terug naar bio Co2 waterwaardes


F

fish-lover

Guest
Beste,

Ik had al een tijdje geleden gewerkt met bio co2 maar kreeg kort daarna een algenplaag.

Nu zou ik het correct willen doen, dus vroeg ik me af of iemand de correcte berekening weet voor het omgekeerd bakje.
want ik vind verschillende ook calculators dus weet niet wat nu wel klopt.

En ik weet ook met co2 veranderen bepaalde waarde waar je dan rekening moet mee houden. maar is dit ook met de zelfgemaakt bio co2?

Alvast heel erg bedankt!
 
co2 is co2 hoe je die maakt is niet belangrijk voor je planten

voornamelijk moet je zorgen dat je no3 en po4 niet op 0 komen

wrs de vorige keer het probleem geweest

je geeft co2 waardoor de planten sneller willen groeien en dus meer voeding verbruiken en je dus kans hebt op een tekort wat dus de algen tot resultaat heeft
 
okee bedankt dat is een duidelijk antwoord!

kan ik dat probleem dan verhelpen met profito elke week toe te voegen of is dit niet voldoende?
Moet ik daar nog andere maatregelen voor nemen zodat ik niet terug een algenplaag krijg?

Alvast bedankt voor je hulp!
 
In profito zit geen no3 en po4 hoor. Die breng je daarmee niet op peil.
Hiet heeft Easylife weer aparte flesjes voor of je moet gaan werken met de poeders die je kunt oplossen.
 
jessicapilon zei:
In profito zit geen no3 en po4 hoor. Die breng je daarmee niet op peil.
Hiet heeft Easylife weer aparte flesjes voor of je moet gaan werken met de poeders die je kunt oplossen.

inderdaad
 
okee dus al ik het goed begrijp moet ik dan elke week profito,no3 en po4 toevoegen. die van easy life ken ik wel. Maar wat je met die poeders bedoeld? van werk merk is dat en is dit beter of hetzelfde van easy life?

die flessen voor no3 en po4 zijn die wekelijks of dagelijks bij te voegen? anders sta ik weer even ver als met carbo

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
 
dit zou dan easy life nitro en fosfo moeten zijn die ik moet toevoegen?
 
fish-lover zei:
die flessen voor no3 en po4 zijn die wekelijks of dagelijks bij te voegen?

Als je niet zeker weet (dus door te meten) dat je het wel nodig hebt. Zou ik dat niet zomaar toevoegen.
Je probleem met algen dat je had kan verschillende oorzaken hebben. En met zomaar no3 en po4 toe te voegen, ga je zeker geen garantie hebben om dit niet weer mee te maken. Voor hetzelfde geld gebeurt het omgekeerde.
 
Je zal dus eerst de oorzaak moeten vaststellen want voor hetzelfde geld heb je al voldoende po4 of no3.
Wanneer er een tekort van blijkt te zijn dan is dat in flesjes te koop en wat je dus naar gelang kunt toevoegen.
Bij aquariumbemesting kun je poeders kopen om zelf het te mengen en ons lid @Tom verkoopt afgewogen porties (kun je via pb bereiken).

Maar eerst zou ik de waarden goed vast laten stellen zodat je kunt bepalen of en zo ja waar je een tekort aan hebt.
 
jessicapilon zei:
Je zal dus eerst de oorzaak moeten vaststellen want voor hetzelfde geld heb je al voldoende po4 of no3.
Wanneer er een tekort van blijkt te zijn dan is dat in flesjes te koop en wat je dus naar gelang kunt toevoegen.
Bij aquariumbemesting kun je poeders kopen om zelf het te mengen en ons lid @Tom verkoopt afgewogen porties (kun je via pb bereiken).

Maar eerst zou ik de waarden goed vast laten stellen zodat je kunt bepalen of en zo ja waar je een tekort aan hebt.
hoe kan ik dat het beste doen, want ik weet geen testset of test strip om mijn po4 te meten.
no3 heb ik normaal wel voldoende maar zal nog eens recenter testen. ik zet de meetwaarden hier op.

bedankt voor jullie hulp ik zal het water zo snel mogelijk proberen testen!
 
Ik probeer morgen de waterwaardes te meten sorry voor de lange vertraging enorm druk op het werk! Hopelijk kunnen jullie met dan wat bijsturen over de grote van het bakje en eventueel prducten en easy life die ik moet bijvoegen.

Alvast bedankt!
 
Okee,

eindelijk de tijd gehad om mijn waterwaardes te meten.
dit zijn ze:
Mijn 1 jaar oud drubbel test set van colombo testlab:

Gh: 7
kh: was op
Ph: 8
No2: 0
No3: 100
Nh3: 0

Mijn nieuwe strip test van tetra 6 in 1:

Gh: 16
kh: 7
Ph: 6.4
No2: 0
No3: 250
chloor: 0.5

Dit zijn mijn 2 testsets: had nog een oude druppeltest van tetra maar die is nietsmeer waard.

Mijn vraag naar jullie toe is vooral
1) hoe groot moeten de afmetingen zijn voor het omgekeerd bakje voor mijn bio co2 systeem
2) Moet ik eventueel nog bijvoegingen doen zodat alle waarden optimaal zijn eerder in dit gesprek opgehaald?

Met dank aan Roosen: "voornamelijk moet je zorgen dat je no3 en po4 niet op 0 komen

wrs de vorige keer het probleem geweest

je geeft co2 waardoor de planten sneller willen groeien en dus meer voeding verbruiken en je dus kans hebt op een tekort wat dus de algen tot resultaat heeft"

Mijn aquarium is

Lengte: 76.8
breedte: 37
en hoogte: 39

Mijn bedoeling is vooral een mooi en dicht beplant aquarium maar natuurlijk niet ten koste van mijn vissen of algen (wat de vorige keer wel het geval was daarom vraag ik jullie hulp en ervaring om het dit keer goed te doen!)

Ik denk dat ik bijna alle gegevens gezegd heb.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om het tot een goed einde te brengen! want nu staan de planten maar magertjes.

hoofd oorzaak is dat ik het teveel vergeet 1x 2x in de week om die easy life carbo elke dag toe te voegen.

Alvast bedankt voor de hulp en uw tijd!
 
ik al wat opgezocht, en heb wel een goede site gevonden.

1))Nu vroeg ik mij nog af hoeveel co2 mg/ltr ik nodig heb?

75-125liter
5-10 mg/ltr = 1 liter fles
10-15 mg/ltr = 1.5 liter fles
15-20 mg/ltr = 1.5 liter fles
20-25 mg/ltr = 1.5 liter fles


'Als we dus een aquarium met een inhoud van 100 liter hebben en we willen ca. 15 mg/ltr CO2 in de bak dan moeten we dus een fles van minimaal 1,5 liter nemen. Als we een gelijkmatiger CO2 afgifte willen dan kunnen we ook twee flessen parallel zetten zodat die flessen samen toch de juiste inhoud geven.'

aangezien ik 110.8 liter heb klopt dit ongeveer. maar is die 15mg/ltr dan voldoende voor een mooie bak?

2)) "De regel is dat 1% van je wateroppervlak de maat is die je nodig hebt.
Stel je hebt een aqua van 30cm lang en 30cm breed dan is 30x30=900 vierkante centimeterje totale oppervlakte. 1% daarvan is 9 vierkante centimeter."

dus dan zou dat 76.8 x 37 = 2841.6 vierkante centimeter dus dan zou mijn bakje 28.416 vierkante centimeter. klopt dit? hoeveel diameter of afmetingen zou ik dan moeten nemen? miss via deze http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... calculator

Hopelijk kan iemand mij helpen?
 
Nog even bijvermelden ik heb 28.41 vierkante meter laten omrekenen
en dat zou dan:
Ronde van diameter 6cm
of een bakje uit omtrek 18.89
?
Mijn vorig bakje die ik had was 5.5 (op) x 13 is dus 71 omtrek.
is wel een enorm verschil en miss ook daarom dat ik grote algenplaag had?
 
Test 2 No3=250??????

Gh: 7
kh: was op
Ph: 8
No2: 0
No3: 100 ???????
Nh3: 0

Mijn nieuwe strip test van tetra 6 in 1:

Gh: 16
kh: 7
Ph: 6.4
No2: 0
No3: 250 ???????
chloor: 0.5
 
Ja mijn strip test van no3 gaat tot 250 en dat kleur is donkerrood. En als ik mijn strip in het water steek minutje wacht is het donkerrood. Ik weet niet als dit klopt want het is al elke keer ik meet maar mijn vissen blijven over het algemeen leven en gezond zijn?
 
Nog keer over men 2de vraag, die zou ik kunnen oplossen alsk de waard meet, mijn no3 komt altijd hoog uit via test strip maar po4 kan ik niet meten of kan dat via water binnen brengen naar de winkel? Heb geen tster voor po4.Is er niemand die veel weet over bio co2 een mij kan helpen met de laatste vraagjes?
 
Nou een no3 van 100 is al bijna niet te geloven, maar een no3 van 250 heb ik nog nooit meegemaakt.

Je bakje moet een oppervlak hebben van 1% van je bodemoppervlak.
Dus een bak met een bodem van 80x40= 3200=32vierkante centimeter.
Dus dat wordt dan een bakje van ongeveer 8x4.5.
Als het niet voldoende blijkt te zijn dan moet je eht bakje iets groter nemen.

Ik gebruikte voor een 100 liter netto bak altijd een fles van 1,5 liter met 1 liter water en 250 gram suiker en zo n 3 gram gist. Gewoon die van Dr oetker bv uit de supermarkt.
 
Heel erg bedankt voor je hulp jessicapilon!! Dat zijn duidelijke antwoorden op mijn vragen. Het enigste wat ik nu nog te weten moet komen is alsk dan easy life nitro en fosfo moet bijvoegen. Dus de oplossing zal wss door water binnen te doen in de winkel om zeker te zijn. Ik zet vanavond een foto met het kleur die ik krijg bij no3. Heeel erg bedankt voor je hulp en moeite!
 
goed nieuws ben vandaag naar de winkel geweest ze hadden het niet liggen maar hebben test drubbels besteld voor fe en po4

dan kan ik alles meten (ph,kh,gh,no2,no3,chl,en dan fe en po4. dan weet ik normaal gezien precies wat mijn planten nodig zullen hebben.

als ik dan iets tekort komt kan hij ook easy life nitro en fosfo enzo bestellen dus geen probleem!
ik ga dan starten aan de bouw van mijn bio co2 systeem.
En hij zei dat de hoge no3 kan zijn omdat ik blijf profito toevoegen en no3 zit aanwezig in profito. dus nu daar even mee stoppen enkel carbo. dan van carbo overschakelen op bio co2
 
no3 in profito dat klopt niet volgens mij

verder moet je eens kijken op aquabemesting.nl
daar hebben ze poeders die je moet oplossen in water om zelf soort nitro en fosfo van easy life te maken
stukken goedkoper en net hetzelfde
 
roosen zei:
no3 in profito dat klopt niet volgens mij

verder moet je eens kijken op aquabemesting.nl
daar hebben ze poeders die je moet oplossen in water om zelf soort nitro en fosfo van easy life te maken
stukken goedkoper en net hetzelfde
ow okee bedankt voor de link miss kan ik ze idd daar bestellen!
 
Nu zit ik aan het moeilijkste deel, een bakje zoeken met de juiste afmetingen. heb het hele huis al omgedraaid maar nergens te vinden.
zal wel nog een tijdje duren ook miss in de winkels zoeken of miss naar de diameter overgaan is makkelijker om te vinden denk ik.
 
Heb het slangetje gewoon los hangen,in de stroming.
Wordt vanzelf opgelost.

En luchtslangetje Naar de fles op klein luchtpompje gezet.
LP.-- kraantje ---Fles ----------------- bak.
Met kraantje regel ik de bellen.
 
Bertus zei:
Heb het slangetje gewoon los hangen,in de stroming.
Wordt vanzelf opgelost.

En luchtslangetje Naar de fles op klein luchtpompje gezet.
LP.-- kraantje ---Fles ----------------- bak.
Met kraantje regel ik de bellen.
en is dit even veilig als een omgekeerd bakje?

dus je hebt je fles met gist enzo. die gaat naar een kleiner flesje voor de vuile stoffen. en dan gwn met een slangetje in je bak. en daartussen zit een luchtpompje?
 
Ja, wat is het verschil ,of het in een bakje gaat,of gelijk de bak in.

IK heb geen kleiner flesje.
Allebei de slangetjes zitten boven in de dop. en steken 2 cm in de fles.

De co2 die vrij komt wordt gelijk in de bak geblazen.
Luchtpompje --- kraantje ---Fles ----------------- bak.
 
Bertus zei:
Ja, wat is het verschil ,of het in een bakje gaat,of gelijk de bak in.

IK heb geen kleiner flesje.
Allebei de slangetjes zitten boven in de dop. en steken 2 cm in de fles.

De co2 die vrij komt wordt gelijk in de bak geblazen.
Luchtpompje --- kraantje ---Fles ----------------- bak.
ah oke nu snap ik je principe.

met een omgekeerd bakje heb je nooit een overdosis co2? :)
 
Nog even op dat mengen van die aquariumbemesting site.

zijn er hier mensen die dat 'Gegenereerd weekschema voor de Estimative Index' gebruiken?
kort gezegd een overschot van alle noden van planten toevoegen en op het einde van de week een 50 % verversing om opnieuw te beginnen zo is er nooit een tekort?

Ik had graag wat mening en eventueel ervaring gehoord over deze methode?

alvast bedankt!
 
het lijkt me zeer handig, je kan het laten opstellen het schema dan de producten automatisch in de winkelwagen laten versturen en de tijd dat je de producten wil kunnen gebruiken en hij berekend hoeveel zakje. ik kwam iets van 24 euro voor 3 maanden wat wel nog meevalt als je ziet dat echt alle waarden erin zitten?

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... calculator
 

Terug
Bovenaan