Terug naar Zuid Amerika

Henny

Well-known member
Lid geworden
8 januari 2010
Berichten
460
Leeftijd
65
Locatie
Schinveld
Na een paar jaar regenboogvissen wil ik toch weer een ZA aquarium beginnen. Ik heb een Aquatlantis horizon overgenomen van 2 meter (563 liter) die ik opnieuw gekit heb. ( zag dat er veel alg achter de kit zat door beschadigen met schrappen). Vandaag gevuld en met kool aan het filteren. Morgen leegpompen en kan het inrichten beginnen. Er komt hout en planten in, dat staat allemaal in kuipen. Qua bestand denk ik aan Lower Amazon met L236 en Ancistrus snowwhite (die krijg ik van een visvriendje). Daar kan ik Laetacara curviceps of Biotodoma cupido bij doen of een Apistgramma soort. bijvoorbeeld met roodneuzen en citroentetra’s en een groepje Corydoras splendens( afhankelijk van de cichlidesoort).
Ik heb de tijd om na te denken. Als iemand leuke ideetjes heeft vertel vooral.
 

Bijlagen

  • IMG_0535.jpeg
    IMG_0535.jpeg
    971.1 KB · Weergaven: 14
Ik heb zelf Thorichthys elliotti en ben helemaal weg van ze. Nieuwsgierige, slimme vissen die een prachtig kleurenspel laten zien en zich goed gedragen naar de andere vissen. (Al hebben ze bij mij nog geen nestje gehad, daar zijn ze nog voor aan het oefenen.) In combinatie met Xyphophorus helleri.

Even een vraagje los hiervan: beperk jij je tot vissen uit één biotoop omdat je dat leuk/ mooier vindt of omdat je vindt dat dat zo 'hoort'/ beter is voor de vissen?
 
T.Ellioti leuke vissen maar geen ZA.

B.Cupido zijn hele leuke vissen.
 
Toevallig was ik vrijdag bij VKC, die gaven aan dat Cupido’s lastig aan te komen zijn de laatste tijd.. ( ik heb er ook een paar maanden naar gezocht). Zijn wel mooie vissen overigens als je ze weet te vinden..;)
 
2 meter, toe maar. Daar kun je heel veel mee. Hoe meer keus, hoe moeilijker het wordt om te kiezen 😂.
 
Ik heb zelf Thorichthys elliotti en ben helemaal weg van ze. Nieuwsgierige, slimme vissen die een prachtig kleurenspel laten zien en zich goed gedragen naar de andere vissen. (Al hebben ze bij mij nog geen nestje gehad, daar zijn ze nog voor aan het oefenen.) In combinatie met Xyphophorus helleri.

Even een vraagje los hiervan: beperk jij je tot vissen uit één biotoop omdat je dat leuk/ mooier vindt of omdat je vindt dat dat zo 'hoort'/ beter is voor de vissen?
Centraal Amerika is zeker ook leuk, maar ik wil echt Zuid Amerika. Een biotoop nabootsen is wel eens leuk, maar vissen die lekker in hun vel zitten vind ik het belangrijkste hoor. Ik ben vaker met het biotoop idee begonnen maar dan zag ik ergens een scholenvisje dat ik erg leuk vond, maar net uit een ander stukje ZA kwam en dan ging ik overstag.
Wat ik belangrijk vind is hout, planten en water van goede kwaliteit. We gaan het zien.
 
Toevallig was ik vrijdag bij VKC, die gaven aan dat Cupido’s lastig aan te komen zijn de laatste tijd.. ( ik heb er ook een paar maanden naar gezocht). Zijn wel mooie vissen overigens als je ze weet te vinden..;)
Ik dacht dat ik ze bij Ruinemans had zien staan.
 
T.Ellioti leuke vissen maar geen ZA.

Klopt,gevalletje van verstandsverbijstering....Stond Zuidoost Mexico bij AquaInfo en dat ligt er heel dicht bij, maar is het (volgens de mensengrenzen) net niet.
 
Klopt,gevalletje van verstandsverbijstering....Stond Zuidoost Mexico bij AquaInfo en dat ligt er heel dicht bij, maar is het (volgens de mensengrenzen) net niet.
Mexico algeheel valt ook onder midden Amerika.
 
Realiseer je je wel dat vissen geen enkele boodschap aan menselijke grenzen hebben.....
 
Zo dat is klaar, die draait. Er staan veel snelgroeiers die nog wel gedeeltelijk zullen verdwijnen, maar voor de opstart zijn ze fijn. Oeps, ik zie ineens dat mijn Sagitaria en nog niet in staat, zo nog even doen. Even pauze.
 

Bijlagen

  • IMG_0545.jpeg
    5 MB · Weergaven: 30
Mooie opstart! Kun je iets vertellen over hoe je voor de plantjes zorgt? Voedingsbodem, bijvoeden, CO2?
 
Mooie opstart! Kun je iets vertellen over hoe je voor de plantjes zorgt? Voedingsbodem, bijvoeden, CO2?
Op de bodem liggen zakjes lava voor een goede doorstroming. Daar bovenop een laag Dennerle Deponit-mix prof 10 in 1 en dan zand/fijn grind.
Verder geef ik HS aqua FloraCarbo.
Verder praat ik veel tegen ze.:)
 
Op de bodem liggen zakjes lava voor een goede doorstroming. Daar bovenop een laag Dennerle Deponit-mix prof 10 in 1 en dan zand/fijn grind.
Verder geef ik HS aqua FloraCarbo.
Verder praat ik veel tegen ze.:)

Zolang je maar lieve dingen zegt 😋😁
 
Ik ga wel wat aan de bodem wijzigen morgen. Het zou bruin zijn en dat leek ook zo in de zak. Maar dit is echt effen rood. Ik ga er een deel uit zuigen en mengen met grijs, beige en zwart. Wordt het weer natuurlijker. Dan bedek ik het deels met Rio xingu gravel. Want hier ga ik me aan irriteren. Daar gaat mijn zakgeld!
 
Het is idd wel erg rood ja, ieder z'n ding natuurlijk, maar ik zou het zelf ook niet zo laten geloof ik 🙂
 
Zorg wel dat het grint dat je toevoegt dezelfde korrelgrootte/ dichtheid heeft als het grint dat je al hebt. Anders ontmengt het.
 
Realiseer je je wel dat vissen geen enkele boodschap aan menselijke grenzen hebben.....
Nee echt?
Wel met agressie van vissen. Midden amerikaanse zijn in het algeheel wat pittiger dan zuid amerikaanse.

Daar zit het hem in.
 
Daar ligt een flinke hoeveelheid grind/zand in. Lijkt het niet roder door het licht? Het hout lijkt nl ook wat rood te lijken.
Maar over het algemeen kleurt een bodem heel anders als er water in de bak komt. Heb ik ook eens gehad met Zwarte bodem. Dat kwam grijzer over toen water in de bak kwam.
 
Daar ligt een flinke hoeveelheid grind/zand in. Lijkt het niet roder door het licht? Het hout lijkt nl ook wat rood te lijken.
Maar over het algemeen kleurt een bodem heel anders als er water in de bak komt. Heb ik ook eens gehad met Zwarte bodem. Dat kwam grijzer over toen water in de bak kwam.
Ja het licht maakt het nog roder dan het al is. Morgen gaat de bak op de schop.
 
Nee echt?
Wel met agressie van vissen. Midden amerikaanse zijn in het algeheel wat pittiger dan zuid amerikaanse.

Daar zit het hem in.
Ik ken (uiteraard) niet alle zuid- en midden Amerikaanse soorten, maar weet wel dat de T elliotti en zijn neefje de vuurkeelcichlide dan de uitzondering op de regel zijn.
 
in dit formaat kan wel wat natuurlijk:
5 tal Heros severus ( wilkleur, niet de lelijke gold of andere gekweekte versie) eventueel later koppel uitselecteren ( eten wel je planten op)
40 hyphessobrycon columbianus
5-7 tal loricario sp. rio atabapo

dan heb je al een mooi en niet te druk bestand denk ik

als alternatief voor de heros, evt mesonauta soort?
tenzij je liever voor de dwergcichliden gaat..... keuze is reuze

waarom helemaal op de schop?
 
in dit formaat kan wel wat natuurlijk:
5 tal Heros severus ( wilkleur, niet de lelijke gold of andere gekweekte versie) eventueel later koppel uitselecteren ( eten wel je planten op)
40 hyphessobrycon columbianus
5-7 tal loricario sp. rio atabapo

dan heb je al een mooi en niet te druk bestand denk ik

als alternatief voor de heros, evt mesonauta soort?
tenzij je liever voor de dwergcichliden gaat..... keuze is reuze

waarom helemaal op de schop?
Ik vind de bodem vreselijk. Die gaat er vandaag uit. Ik denk aan kleinere cichliden dit keer, zoals Laetacara araguia of curviceps. Er komt een flinke school roodneuzen in ( of hooggebouwde Hyphessobryconsoort) 5 Farlowella of iets wat er op lijkt en misschien Corydoras als ik maar 1 trio cichliden neem.
Ben er nog niet uit.
 
Zo! Dat is gebeurd! Wat een klus, ik ben kapot, maar wel tevreden.
 

Bijlagen

  • IMG_0561.jpeg
    6 MB · Weergaven: 14
  • IMG_0562.jpeg
    6 MB · Weergaven: 13
  • IMG_0563.jpeg
    5.8 MB · Weergaven: 13
  • IMG_0565.jpeg
    IMG_0565.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 21
dat is inderdaad veel mooier dan dat rode grind 👌🏼
 
Ik sluit me aan, veel natuurlijker zo!
 
Terug
Bovenaan