Terug van thuis, waterwaardes en ijzer


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
262
Leeftijd
39
Ik ben weer terug thuis, na bijna 2 maanden.
De 2 oppassen hadden het eigenlijk te druk om op het aquarium te passen, maar naar omstandigheden toch wel ok gegaan:) visjes zijn blij iig.
De planten is n apart verhaal! Het zat vrij vol met draadwier, maar de planten deden het voor de rest goed, met name de rode planten.
De drijvers die ik rood had gekocht en groen waren geworden en zo n bijna n jaar lang waren, zijn nu rood.
En de lotus die afgestorven was is weer terug.
En de pink sunset heeft weer rode blaadjes.

We zijn dit jaar bijna elke maand 2 weken weggeweest dus ik kan verder niet zoveel over de voorgaande waardes zeggen.

Ik heb het water net getest en ijzer, nitraat en fosfaat staan allemaal op vrijwel 0.. Nou vraag ik me af.. is dit omdat nu toevalig alles opgegeten is door de planten? of kunnen bepaalde andere waardes ervoor zorgen dat ijzer minder goed opgenomen kan worden?
In de 2 maanden voor we weggingen zat er toch 2 a 3 maanden of meer voldoende izjer in het water, soms zelfs te veel.. Maar nu niks.. maar de planten blijken ijzer te hebben opgenomen?
Ik probeer ervan te leren iig.
Na 2 jaar is het aquarium nog steeds niet stabiel namelijk, en ik moet hier eigenlijk wel een oplossing voor vinden.
Zou het verhuizen naar een grotere tank met extern filter wellicht meer stabiliteit brengen in de tank?
 
Helemaal stabiel zal een aquarium nooit worden. Je bent als hobbyist aan het "beeldhouwen" met natuurlijke elementen en stuurt daarbij steeds naar gewenste resultaten. Terwijl de natuur gewoon de natuur is, en alle niches die er zijn (ruimte voor groei, bijv door bemesting of snoeien of zomerwarmte of...) opvult en naar een balans neigt. Een balans die alleen stabiel is als de variabelen niet steeds wisselen.

Hoe meer "low tech" je een bak houdt, des te minder de potentiële schommelingen over het algemeen zullen zijn voor je systeem. Maar ook dan nog blijft het een onnatuurlijke situatie die af en toe ingrijpen vereist.

Wat ik denk ik probeer te zeggen: je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt. Jouw inputs qua materialen en stoffen en plantendichtheid e.d. is waar de natuur op reageert. Volledige controle nastreven is eigenlijk tegen de stroom ingaan. Het kan maar het kost moeite. Het moet je hobby maar zijn. ;)
 

Terug
Bovenaan