Wat is er nieuw

Terug van weggeweest - Advies gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gerjon
  • Startdatum Startdatum
G

Gerjon

Guest
Hey iedereen!

Na een flink aantal jaar geleden ivm gaan studeren gestopt te zijn met mijn 180L aquarium, begon laatst mijn vriendin er toevallig weer eens over en begon het toen toch weer wat te kriebelen.
Zodoende kwam ik hier weer eens terug om wat van jullie te zien en te lezen 🙂 Na het zien van al die foto's wordt je toch wel wat jaloers op een aantal bakken!

Nu was ik misschien van plan om weer klein te beginnen met een garnalenbakje, hierbij zat ik te denken (om het simpel te houden) aan het pakket Compleet plus (30l variant) van Dennerle. (via Zooplus)

--Wat zijn jullie meningen/ervaringen hierover? Goede onderdelen? 'Echt compleet'?

Het plan is iig om een garnalenbak voor Tiger(normale of Blue)/Crystal Reds (evt combi met Crystal Blacks) te maken.

--Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten/aan moet denken hierbij?

Groeten!

P.s. weten jullie of testmateriaal goed houdbaar is? Ik heb namelijk ook nog flink wat aan PH/KH/GH/NO materiaal liggen..

Welkom terug Gerjon! 😉

Ik heb zelf geen ervaring met de Dennerle bak maar lees een hoop goede berichten erover,is op zich heel compleet en volgens sommige zelfs wat overcompleet ivm de middeltjes voor een mooie en gezonde garnalengroei bv.
Ook de geleverde bodembedekking is vaak niet ideaal als er een hogere gradatie cr/b garnalen in het bakje komen en ben je beter af in dat geval met een ph verlagende bodem.

Na verloop van tijd (dacht rond de 2 jaar) zijn de testmiddelen vaak verlopen en niet meer betrouwbaar.

Welkom terug, Gerjon.

Zou dat test materiaal niet meer gebruiken.
Tenzij je het met ander testen kunt vergelijken.
Dat zou ik eerst uitproberen.

Zou toch wat groter gaan ,40 cm. BV.

Geen 180 liter garnaaltjes aquarium? Dat zullen ze vast geweldig vinden! Welkom !

Bedankt voor de reacties iedereen!

Plannen zijn iets gewijzigd, had namelijk op MP wat rondgekeken en zag een leuke complete Superfish Aqua 60 staan voor klein prijsje. Dus dat was wat goedkoper op deze manier 🙂 Komende week ga ik hem ergens ophalen en opstarten.
Nieuwe testset is besteld en planten worden besteld zodra ik hem binnen heb.

Aangezien het een tijdje geleden is voor mij toch nog graag even een check wat jullie hiervan vinden qua inrichting?

- Colombo Flora Base Japanse bodem - zwart 10 Liter (Ph verlagend)
- Spiderwood L 25-30cm

(globaal van achter naar voor)
2x Riccia fluitans
2x Hygrophila stricta tai
2x Vallisneria spiralis
2xEchinodorus parviflorus/Tropica
2x Microsorum pteropus Mini --op spiderwood
2x Taiwan moss --op spiderwood
2x Javamos --op achterwand
1x Cladophora aegagropila/ Mosbal Jumbo 8-10 cm
2x Cladophora aegagropila/ Mosbal Nano 1-3cm
2x Utricularia graminifolia op substraat matje 4x4cm

Dan na +/-3 weken 10x Tiger, 10x CR(A/S) erin

Wat vinden jullie hiervan?

@Zanziee: Zou erg leuk zijn 🙂, helaas is op dit moment de 180L niet haalbaar als student (qua plaats/tijd/geld). Kzie ze al rondzwemmen met een klein duizendtal in die bak

Klinkt goed,ze hebben de bodem in 2 verschillende korrel maten en voor garnalen is de kleinste wel mooi.
Misschien is het ook je bedoeling maar de 2 soorten garnalen die je noemt kruisen wel met elkaar.

Thanks 🙂

Kheb inderdaad gezien dat de bodem in 2 maten er is. Echter vind ik het dan wel wat prijzig worden (kleine korrel wordt dan minimaal 2x zo duur) dus ga denk ik toch maar voor de 4-5mm, mede gezien waarschijnlijk een aardig deel van mijn bodem bedekt gaat worden hopelijk.

Beide garnalen kruisen idd, maar ik zie ze beide graag. Zolang het voor de garnalen geen kwaad kan (zwakker/snel ziek) heb ik liever 2 soorten om te zien in mijn bak dan 1. Het is ook niet mijn uiteindelijke doel om ermee te gaan kweken, mocht het uiteindelijk toch vol worden dan geef ik ze graag weg. Het is dus bedoelt om gewoon van te genieten 🙂

De prijs blijft hetzelfde of je nou een zak van 10 liter kleine of grote korrels koopt natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan