Wat is er nieuw

Terug zin in een aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tommie1
  • Startdatum Startdatum
T

Tommie1

Guest
Even voorstellen. Belg, beetje ervaring, maar ik voel me terug een newbie.

Toen ik ca 12 was hadden we thuis een gezelschapsaquarium van ca 120l, en dat heeft er wel een paar jaar gestaan.

Toen mijn dochter een jaar of 10 was, is er terug een aquarium van 60l gekomen, en toen zij het een beetje beu was heb ik de zorg overgenomen, maar dat aquarium is ook een jaar of wat geleden weg gegaan.

En nu heb ik er terug zin in.
Ik ben me nog wat aan het orienteren.

Ik hou van planten, en heb nog nooit garnalen gehad, dus dat interesseer me wel, en wil ze dan ook kweken.
Ben al een beetje beginnen lezen, en op dit forum gestoten. Schatten aan info vind je hier.

Het eerste wat ik wil doen is een overwogen keuze maken welke bak ik wil.
Ik twijfel een beetje tussen iets kleins van 60-100l of ineens gaan voor 180l. Veel groter wil ik niet gaan. De plaats is er wel, maar dan is er te veel werk aan, en domineert het.

Ik heb al begrepen dat garnalen en grote vissen niet zo goed samen gaan, dus daarom twijfel ik over dat groter aquarium.

Tips zijn alvast welkom, en ik wil echt een overwogen keuze maken over de vissen en planten, en niet meer zoals vroeger: o, leuke vis, die nemen we mee.

Welkom, voor garnalen zou een cube van 40 liter leuk zijn, kun je er 3 van plaatsen, kun je 3 soortjes kweken 😀 met hetzelfde aantal liters als 1 grote bak

Welkom, voor garnalen zou een cube van 40 liter leuk zijn, kun je er 3 van plaatsen, kun je 3 soortjes kweken 😀 met hetzelfde aantal liters als 1 grote bak
Haha, ik ga met eentje beginnen, moet de wederhelft nog overtuigen.

Kan je trouwens ancistrus en garnalen makkelijk combineren?
Ancistrus vind ik ook heel leuk.

En garnalen kweken lijkt me nog leuker....

Als je een redelijk beplant aquarium hebt met verstopplekken en de kleinere vissoorten houdt is het naar mijn mening wel mogelijk om vissen en garnalen samen te houden.

Welkom op het forum!

Als je garnalen leuk lijkt zou ik daar gewoon mee beginnen. Geen vissen doen, alleen een klein bakje met planten en garnalen is hartstikke leuk. Later kun je altijd nog wat vis erbij proberen te doen. Zoals gezegd is het mogelijk maar werkt het echt veel beter in een aquarium die al behoorlijk vol gegroeid is.

Welkom Tommie.
Garnalen zijn inderdaad erg leuk maar 60 liter is dan prima.
Deze site is nu up to date maar is wel leuk voor inspiratie.
https://www.chrisgarnalenshop.nl/default.html

Dank voor deze tip!
Waar heeft die ergens zijn winkel?
Lijkt me leuk om daar eens langs te gaan als ik een ingedraaide bak heb.

Ik begin toch meer te neigen naar een kleine bak. En ik heb nog een kastje vrij thuis dat goed stevig is van 40 x 40.
Iemand een goede tip voor de juiste bak? Ik neem aan iets met een deksel, en sowieso een LED verlichting.

Dank voor deze tip!
Waar heeft die ergens zijn winkel?
Lijkt me leuk om daar eens langs te gaan als ik een ingedraaide bak heb.

Ik begin toch meer te neigen naar een kleine bak. En ik heb nog een kastje vrij thuis dat goed stevig is van 40 x 40.
Iemand een goede tip voor de juiste bak? Ik neem aan iets met een deksel, en sowieso een LED verlichting.
Denk eens aan een Dennerle nano cube.
De winkel van Chris is in Den Haag.

Welkom 🙂

Wij hebben een juwel rio180, met wat posthoornslakken, Japonica garnalen en citroengarnalen. Ook zwemmen er ember tetraatjes en 2 honing gourami's en corydoras panda.

Voor ons werkt de combinatie garnaal vis dus erg goed. Het leuke van garnalen in een meterbak vind ik dat je heel ander gedrag ziet dan in een kleiner bakje.

Onze vissen vallen nooit de japonica's aan, die zijn ook (soms) groter dan de vissen. De vissen snoepen soms een klein citroengarnaaltje maar het houdt elkaar redelijk in evenwicht.
Voor ons voegt het formaat van de bak dus echt iets toe.

Heel veel succes en plezier met je nieuwe avontuur 🙂

Als je garnalen wil kopen dan zou ik zelf eens op Marktplaats kijken want dan kun je ze zelf ophalen en eerst zien en ook vragen op welke waarden deze zitten.
Ook zijn ze op MP vaak goedkoper dan in de reguliere winkels of webshops.

Bij de Hornbach verkopen ze van Aquatlantis met led leuke 60cm bakjes voor rond de 60 euro. Die zijn zo n 54 liter en netjes afgewerkt.

Die Fluval Flex is wel een leuk bakje inderdaad. Ik ben zelf niet zo van die geboden ruiten en zou liever iets als een Dennerle Nanocube kijken.

Helemaal voor die kleine bakjes is een intern filter prima en meer dan genoeg. Kijk echter wel goed of de geschikt zijn voor garnalen.

Haha, ik ga met eentje beginnen, moet de wederhelft nog overtuigen.

Kan je trouwens ancistrus en garnalen makkelijk combineren?
Ancistrus vind ik ook heel leuk.

En garnalen kweken lijkt me nog leuker....
Ancistrussen kunnen prima samen met garnalen, beide soorten laten elkaar volledig met rust, maar een ancistrus heeft wel een bak van minimaal 60 cm nodig

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan