Wat is er nieuw

terugslagventiel bij de doseerpomp

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Hallo
Mijn doseerpomp is binnen.
Is het nodig om terugslagventielen te gebruiken bij doseerpomp zodat het vloeistof niet meer
terug kan lopen naar de voorraad tank ?
Zoja waar kun je die dan het beste plaatsen ?

Bij mijn weten is een terugslagklep niet nodig bij de meeste doseerpompen. Mocht je een terugslagklep gaan gebruiken let er dan wel even op dat je er niet eentje neemt met een veertje. Dat veertje kan gaan roesten en functioneert dan mogelijk niet meer naar behoren. 🙂

Of het nodig is durf ik niet te zeggen, maar als je ze gaat gebruiken maakt het niet zoveel uit waar je ze plaatst.
En sommige klepjes bieden best wat weerstand, dus let daar ook op.

Is normaal gesproken niet nodig. Je doseerpomp zelf werkt eigenlijk als een terugslagventiel omdat hij de slang afknijpt. Als dat niet zo is, is er iets mis met de doseerpomp.

Oké bedankt

Het is niet nodig als je zorgt dat de slangen niet in het aquarium hangen of als de flessen niet hoger staan als de doseer pomp anders kan er een hevel werking optreden.

Maar er zou toch geen hevel werking op mogen treden omdat de doseerpomp zelf toch vloeistof naar de bak moet pompen? Als er een hevelwerking zou kunnen optreden zou de doseerpomp het toch ook de bak niet in krijgen? Dus de slangen wel of niet in de bak laten hangen zou niks uit moeten maken wat hevelwerking betreft. Ik zag laatst op het forum bij @benvo of @Cornelius een duidelijke foto hoe zij het hadden gedaan met de uitloop van de slangen naar de bak toe. Dat waren meerdere slangen naast elkaar voor, vermoedelijk, verschillende stoffen.

Welke dosseerpomp heb je gekocht?
Gewoon uit nieuwsgierigheid, heb zelf geen ervaring hiermee dus ik ga ook geen advies geven.

Maar er zou toch geen hevel werking op mogen treden omdat de doseerpomp zelf toch vloeistof naar de bak moet pompen? Als er een hevelwerking zou kunnen optreden zou de doseerpomp het toch ook de bak niet in krijgen?
Zodra het pompje stopt met pompen heeft de vloeistof de neiging om terug te lopen, maar het pompje zelf voorkomt dit.
Als je het slangetje los zou nemen van het pompje en en het andere uiteinde steekt onder water dan krijg je echt wel hevelwerking

Ja dat begrijp ik. Maar als de boel is geïnstalleerd ga je de slang natuurlijk niet los halen van de pomp. Hoe dan ook. De meeste hebben de slang boven het wateroppervlak hangen. Op die manier weet je heel zeker dat er geen water zal teruglopen. 🙂

Doseerpompen zijn peristaltische pompen die in principe dicht zouden moeten zijn als ze stil staan.
Hevelwerking zou dus niet moeten kunnen..

Voor de zekerheid kan je een terugslagventiel plaatsen aan de uitgaande kant van de pomp mits het reservoir lager staat dan hetgeen waar de vloeistof word in gepompt, anders heeft het nog geen nut dan hevelt de vloeistof gewoon met de richting van het ventiel mee

Dank voor je verhelderende antwoord Tuinkabouter!

Maar er zou toch geen hevel werking op mogen treden omdat de doseerpomp zelf toch vloeistof naar de bak moet pompen? Als er een hevelwerking zou kunnen optreden zou de doseerpomp het toch ook de bak niet in krijgen? Dus de slangen wel of niet in de bak laten hangen zou niks uit moeten maken wat hevelwerking betreft. Ik zag laatst op het forum bij @benvo of @Cornelius een duidelijke foto hoe zij het hadden gedaan met de uitloop van de slangen naar de bak toe. Dat waren meerdere slangen naast elkaar voor, vermoedelijk, verschillende stoffen.

Wanneer de uitloop van je doseerpomp boven het wateroppervlak zit is een terugslag volkomen overbodig.
IMG_20191109_105545.jpg

Doseerpompen zijn peristaltische pompen die in principe dicht zouden moeten zijn als ze stil staan.
Hevelwerking zou dus niet moeten kunnen..

Voor de zekerheid kan je een terugslagventiel plaatsen aan de uitgaande kant van de pomp mits het reservoir lager staat dan hetgeen waar de vloeistof word in gepompt, anders heeft het nog geen nut dan hevelt de vloeistof gewoon met de richting van het ventiel mee

Wanneer de uitloop van je doseerpomp boven het wateroppervlak zit is een terugslag volkomen overbodig.

Ik zag laatst op het forum bij @benvo of @Cornelius een duidelijke foto hoe zij het hadden gedaan met de uitloop van de slangen naar de bak toe. Dat waren meerdere slangen naast elkaar voor, vermoedelijk, verschillende stoffen.
Ik maak geen gebruik van een elektrische doseerpomp. Ik maak gebruik van een oude handzeeppomp (uiteraard wel goed schoongemaakt 😀 )
Dus zal je de afbeelding wel bij Ben hebben gezien.

een doseerpomp verhindert hevelen niet volledig. Het zal zo snel niet gaan of met een open slang maar het kan weldegelijk.
Daarom nooit de slang in je water laten hangen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan