Terugslagventielen


maq

Active member
Lid geworden
16 november 2020
Berichten
34
Terugslagventielen of check valves. Ik heb ze netjes altijd voor de luchtfilters geplaatst zonder er bij na te denken. Dus ik heb nu 8 bakken met 8 check valves.
Gister plaatste ik een nieuwe en natuurlijk even doorheen blazen om te kijken of ie goed om zat. Ik bemerkte dat ik behoorlijk moest blazen.
Toen bedacht ik dat zo`n ding behoorlijk wat weerstand geeft (en ik heb er inmiddels 8 tussen zitten) en het enige doel is het voorkomen dat er water in de pomp komt in het geval van dat de stroom uitvalt.
Nu hangt de pomp toch al een stuk hoger dan de bakken, dus de kans is klein, maar voor een euro per filter een defecte pomp voorkomen is natuurlijk een no-brainer. Maar die weerstand van 8 ventielen is niet lekker voor de pomp en het is natuurlijk zonde als je meer lucht uit je pomp kunt krijgen dan dat je nu krijgt.

Dus mijn vraag is dat ik toch gewoon op beide uitgangen van de pomp 1 check valve kan zetten en dat is toch voldoende om geen water in de pomp te krijgen? Volgens mij heb ik het gewoon behoorlijk inefficiënt aangesloten:LOL:

terugslagventielen.jpg
 
Het klinkt al efficiënter inderdaad om het op die manier te doen. Maar als de luchtpomp een eindje boven de waterlijn staat, waarom dan die terugslagventielen niet gewoon helemaal weglaten? 🙃 Is in elk geval wat ik zou doen. Dan is het verder een kwestie van een beetje opletten bij eventuele verplaatsingen van de "natte" luchtlijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Hey een terugslagventiel is een rare oplossing voor als zo,n luchtpomp onder de waterspiegel geplaast is.
Zowiezo niet veilig.
Als je luchtpomp voldoende boven de water spiegels is gemonteerd dan zijn terugslag ventielen totaal onnodig.
En zo hoort het ook😀
 
Waarom raar want ik had de luchtpomp ook altijd onder het wateroppervlak staan en had ook voor de zekerheid een terugslagventiel ertussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Hey een terugslagventiel is een rare oplossing voor als zo,n luchtpomp onder de waterspiegel geplaast is.
Zowiezo niet veilig.
Ik ga er maar vanuit dat je jezelf verkeerd verwoordt, Edwin, want dit is volkomen onzin. Als je pomp onder de waterspiegel staat is het gewoon wijs een terugslagventiel te plaatsen. Door capillaire werking kan onder bepaalde omstandigheden het water makkelijk door zo'n nauw slangetje tegen de zwaartekracht omhoog komen. Eenmaal over de rand van de bak gaat de rest vanzelf.
Als je luchtpomp voldoende boven de water spiegels is gemonteerd dan zijn terugslag ventielen totaal onnodig.
En zo hoort het ook😀
Ja, maar wie wil er nou zo'n lelijk ding in het zicht hebben? Overigens kan ook bij deze opzet soms rare dingen gebeuren.

Aan heer Topic Starter: Ik heb op beide blaaspunten een terugslagklep, en van daaruit vertakt de boel naar meerdere luchtstenen. Moet bij jou ook geen problemen opleveren.
 
Wat doen jullie raar met water en electra.
Inderdaad. Het kan er raar aan toe gaan. Een zoutwaterbak of een bak met hoge mineraalhardheid werkt al heel anders dan een kraanwaterbak. Van dat soort water is de capillaire werking veel sterker, wat als je niet oppast soms best problemen kan leveren. Is zeldzaam, ja, maar om dan niet voor de zekerheid even een klepje van twee euro te plaatsen is de loterij spelen met catastrofe als hoofdprijs.
 
Ik ga er maar vanuit dat je jezelf verkeerd verwoordt, Edwin, want dit is volkomen onzin. Als je pomp onder de waterspiegel staat is het gewoon wijs een terugslagventiel te plaatsen. Door capillaire werking kan onder bepaalde omstandigheden het water makkelijk door zo'n nauw slangetje tegen de zwaartekracht omhoog komen. Eenmaal over de rand van de bak gaat de rest vanzelf.

Ja, maar wie wil er nou zo'n lelijk ding in het zicht hebben? Overigens kan ook bij deze opzet soms rare dingen gebeuren.

Aan heer Topic Starter: Ik heb op beide blaaspunten een terugslagklep, en van daaruit vertakt de boel naar meerdere luchtstenen. Moet bij jou ook geen problemen opleveren.
Al rem je het debiet van je luchtpomp zo nog meer af, voor eentje met 2 uitgangen mag je het wel volledig benutten.
Maar dat zet je niet met je volle verstand onder de bak cappilair watever zoiets doe je niet met water en electriciteit onder in zo een kastje klooien met die kombinatie dan vind ik ronduit dom.
Of dacht je soms dat zoeen constructie niet fout kan omdat er zich niemand mee op het internep wil etaleren vanwege foute aannames en zonder daadwerkelijke bevinding.
 
Wat doen jullie raar met water en electra.
Dat valt wel mee denk ik. Peristaltische pompjes, dat zijn die dingen die je aan een Doseerapparaat ziet, beveilig je ook altijd met een terugslag ventiel. Een doseerapparaat zet je altijd onder de waterspiegel want het is een te lelijk ding om in het zicht te houden. Bovendien staan die dingen niet constant aan wat maakt dat het water gemakkelijker terugkomt richting de doseermachine. Iets wat bij een luchtpomp wel weer anders is. Doordat zo'n pomp constant draait zorgt het op zich al voor tegendruk. Dus ik ben, bij gebruik van een terugslagventiel, niet zo bang voor water in de pomp. Daar komt nog bij dat de gebruikte motortjes ook redelijk beveiligd zijn voor water.
 
Ja wat erniet uitziet stop je maar waterproof achter een deurtje.
Superverantwoord vooral voor nieuwe aquarianen weer een must, saluut.
 
Ik stel luchtpompen ook ook altijd boven de waterlijn op met niks ertussen .
Enkel op de co2 slangen zit terugloop beveiliging (2 stuks per set)
Doseerpomp trouwens ook boven de waterlijn .
 
Bedankt iedereen voor alle reacties. De pomp hangt hier met een rubberbandje aan een schroefhaakje in het plafond. Minimaal 1 meter boven de bakken. Dat zou goed moeten gaan zonder terugloop van water in de pomp denk ik? Toevallig moest vandaag de stroom er even een half uurtje af, ik heb bij geen enkele slang ook maar iets van opklimmend water gezien.
 
Minimaal een meter is een aardig eind. Dan klinkt een terugslagventiel wel een beetje als overkill. 😬 En het geeft extra luchtweerstand, bovenop die van de slanglengte...
 
Bedankt iedereen voor alle reacties. De pomp hangt hier met een rubberbandje aan een schroefhaakje in het plafond. Minimaal 1 meter boven de bakken. Dat zou goed moeten gaan zonder terugloop van water in de pomp denk ik? Toevallig moest vandaag de stroom er even een half uurtje af, ik heb bij geen enkele slang ook maar iets van opklimmend water gezien.
Met een meter verschil zijn terugslagkleppen inderdaad totaal overbodig.
 

Terug
Bovenaan