Test 30l nano DSM van pkchs


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
258
Leeftijd
36
Hoi iedereen,

Na wat lezen over de dry start methode en de voordelen/nadelen heb ik besloten om het eens te proberen met een nano "iwagumi" scape.
Kheb zelf nog niet echt veel ervaring qua aquascapen en besef dat ik niet echt de gemakkelijkste scape-stijl uitprobeer...
Om al de algen/opstart problemen met de iwagumi te proberen wat te vermijden gebruik ik dus de dry start methode :)

de hardscape ziet er zo uit:

20191107_104004.jpg


Na het planten zag het er zo uit:

20191108_212603.jpg


bovenaanzicht:

20191108_212239.jpg

Had invitro xl potjes gekocht, veel te veel planten besteld dus er ligt al behoorlijk wat materiaal in het bakje :D

morgen nog wat mos mixen en met de yoghurt methode de stenen voorzien van wat mosjes :)


Graag opmerkingen, suggesties, tips etc :)


Ik probeer dit regelmatig up te daten



grtz!
 
Een update...

Na enkele dagen te zijn begonnen met deze DSM ben ik nog aan het zoeken naar de temperatuur/vochtigheidsgraad
De plantjes die ik gebruik zijn: Monte carlo & dwergnaaldgras

Nu begint men montecarlo op sommige plaatsen wat bruiner te worden. zie pic;:

20191112_203545.jpg


@Cornelius of iemand met DSM-ervaringen

Staat de boel te vochtig ?

Teveel licht ? Ik gebruik zo een Chihiros-LED-System-Series-A-plus, maar niet op zen max. stand..

grtjs
 
Op het 1e gezicht ziet het er goed uit. Te vochtig is lastig beoordelen aan deze kant van het glas...
Maar worden de bruin of worden ze grijs? Grijs blad in een drystart is meestal 'melting'. Kan je niet zoveel aan doen. Plantjes die dood gaan vervangen en verder een kwestie van geduld,
en de natuur haar werk laten doen. komt het vanzelf meestal wel goed :thumbs:
 
Thx voor de feedback :)

Er worden dus wat blaadjes bruin, niet grijs

Ik heb nu op alle 4 de hoeken, ipv daarvoor op 2 hoeken, de folie wat opengelaten voor betere circulatie.
Morgen zien of er nog damp aan de ruiten hangt
 
dat ziet er goed uit! Meteen volle bak qua planten haha ;-)
Verkleuring zou melting kunnen zijn wat vanzelf bijtrekt. No worries.

Het is en blijft een geweldige stijl dat Iwagumi.

Ben erg benieuwd hoe het gaat worden!
 
Het was de eerste maal datk invitro XL pottekes had besteld bij aquasabi, wat een porties :D

Gisteren nog een hygrometertje besteld,vanochtend in huis, momenteel 20°C en 90% vochtigheid...
Ik ga dus denkik best even wachten met sprayen want ik wil geen schimmel.


Jaa Iwagumi is zo mooi, maar als je alles leest, niet de simpelste...
alleen al die stenen goed plaatsen, ik heb geen idee meer hoeveel combinaties ik heb geprobeerd :D

Ook had ik graag met de DSM yoghurt-methode wat mos gegroeid maar na wat lezen ga ik het toch niet doen omdat mos veel hogere vochtigheid zou nodig hebben dan men andere plantjes.
 
nee hoor, dat is niet correct. Mosjes zijn zelfs gemakkelijker als reguliere plantjes omdat ze veel sterker zijn :thumbs:
Ah ? moeten ze niet natter worden gehouden dan bv een monte carlo ?

Er zijn veel artikels te lezen op het inet over die DSM methode, met veel verschillende meningen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
ja da filmke heb ik ook gezien :) daardoor wilde ik het ook eens proberen :p

Ik denk niet datk het nu op men iwagumi ga proberen die yogurtmethode, ben bang dat het een boeltje gaat worden...
Heb wel een invtro bakje mos liggen waar ik eerst mee wil experimenteren in een appart bakje :)

kleine kleine update:

ik denk de eerste nieuwe kleine blaadjes te zien van de MC...
En ik heb ook wat grijze plekjes geespot

20191113_173339.jpg
 
Kleine update:

De mc maakt veel kleine blaadjes aan, langs de zijwanden kan je op enkele plekken de worteltjes zien die groeien :)

Er zijn wat plantjes gesmolten, maar dit is nu denk ik gestopt :) Gelukkig nog geen schimmel te bespeuren...

20191126_103336.jpg
 
toch even ter check...

Je hebt in Vitro planten gekocht en de bak oogt best vol al..

Waarom dan alsnog de drystart? ik zou dan nu juist (omdat je de mossen niet gaat toevoegen begrijp ik) de bak vullen laten indraaien ;-)
 
toch even ter check...

Je hebt in Vitro planten gekocht en de bak oogt best vol al..

Waarom dan alsnog de drystart? ik zou dan nu juist (omdat je de mossen niet gaat toevoegen begrijp ik) de bak vullen laten indraaien ;-)
De voornaamste reden dat ik de dry start methode doe is: Om men MC & naaldgras goed te laten wortelen zodat ze 'sterker' staan tegen algen wanneer het wordt gevuld.
Ook wordt de bacteriecultuur gestart tijdens de dry start, misschien hierdoor een stabielere bak wanneer hij gevuld is ?

ik experimenteer ook graag met alternatieve technieken...

En ja hij staat idd al redelijk gevuld maar ik had wat teveel invitro besteld...
 
Na iets meer dan een maand in de Dry start ziet het er zo uit:

20191211_104706.jpg


Wordt weldra onder water gezet :)
 
Enkel in de rechtse bovenhoek, men slope daar is niet zo mooi dik, maar de rest is :foto:
er zijn worteltjes te zien die +3cm diep gaan...
Ik hoop maar dat er niet teveel verslijmd als ik het onder water :D
 
Iets uitval krijgen kan nog steeds natuurlijk.
Maar nu hoeft de plant zich alleen maar te richting op de ontwikkeling van emersed naar de submersde vorm.
In ander gevallen moet ie ook nog veel energie stoppen in de wortelvorming. Maar die zijn nu gezond en sterk, dus: veel betere overlevingskansen in de opstart :thumbs:
 
Ik vind het ook een fijne methode eerlijk gezegd, voor mijn eerste poging lukt het voorlopig vrij aardig :)
In de toekomst zal er nog zo een DSM projectje volgen.
Momenteel niet thuis maar zaterdag wel, dan volgt een update :cool:
 
updateje:

20200105_155334.jpg


volgende week pas tijd om onder water te zetten maar het experiment is schitterend gelukt :D
 
Volgende poging wordt hc cuba denkik :)

Enzo zien de andere bakjes eruit:

20200105_135512.jpg

20200105_142153.jpg
 
Heb spijtig genoeg te weinig tijd momenteel om alles perfect te krijgen :(
 
Danku John & JelleG :)

binnenkort enkele visjes, mss wat garnaaltjes, we zien wel :)
 
Een heel verschil met de foto van begin deze maand zeg :thumbs:
 
Danku, ja ik sta er van versteld hoe mooi het geworden is :)
Ik hoop dat het de volgende keer ook zo simpel werkt :)

Momenteel 4u licht op halve kracht
Co2 staat 24/24 zwaar te blazen :)

Volgende week langer licht
Dan ook nog wat co2 minderen

Om de paar dagen 80% waterwissels

Hopelijk niet teveel plantjes die afsterven...
 
Ik ben geen scaper maar waarom moet je nu nog zoveel verversen dan? Heeft dat met de bodem te maken?
 
Ik doe het om de rest vd amoniak der uit te flushen, door de dsm zouden er al veel bacterien zijn in de bodem...
Ik ben ook nog maar een scapenoob hoor maar heb al veel erover gelezen ;)
 
Zo zeg jij hebt geduld :thumbs:
Weet niet of ik dat zou kunnen opbrengen:D
Bakje is wel mooi geworden is alleen jammer van die verwarming.
Dat ze daar nog niet eens een goed werkende blijvende oplossing voor hebben gevonden.
 

Terug
Bovenaan