Wat is er nieuw

Teststrip vs Druppeltest

Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Leeftijd
34
Goedenavond allemaal,

Dit weekend heb ik mijn visbestand uitgebreid met twee ramirezi.
Echter kwam ik er achter dat ik een vis gekocht heb die zwak / ziek was en ben ik er mee terug gegaan naar de des betreffende winkel.

Nu heb ik direct ook mijn water mee genomen en daar laten testen. Dit deden ze even snel met een teststrip wat ik niet verwacht had. Echter zeiden ze direct dat mijn waterwaardes niet goed zijn en ik per direct water moet gaan verversen ivm mijn nitraat gehalte. Nu snap ik hier niks van want ik meet iedere week mijn waardes met druppel tests en daar is alles prima?
Volgens hun strip gaat mijn nitraat naar 100mg/l ?
Terwijl mijn druppel test nog niet eens 20mg/l aangeeft?
Normaal zou ik deze avond (tegenwoordig twee keer per week ipv 1 keer)weer voeding toevoegen maar nu ga ik dus twijfelen aan mijn meet kunsten en of ik nu niet een waterwissel moet doen....

Moraal van het verhaal, kan ik iets fout doen aan het meten? Of kan er echt zo veel verschil zijn tussen teststrip / druppeltest?

Die strips wijken zoveel af, ik heb beide in huis en eens bij een opstartende bioloog beide testmethodes gebruikt, de strip gaf 0 nitriet terwijl de druppeltest een nitriet van 2 gaf

Of het verschil zo groot kan zijn weet ik niet, maar heb meer vertrouwen in de uitkomst van de druppeltest. Tenminste als de druppeltest niet te oud is.

Strips zijn erg onbetrouwbaar en altijd zonde van het geld voor diegene die ze hebben gekocht.

Jullie snelle reacties worden zeer gewaardeerd! Ik heb een colombo testbox die houdbaar is tot 2023 dus dat zit wel goed.
Dan kan ik met een gerust hart mijn plantenvoeding / verversing schema vervolgen. Zonder dat ik mij zorgen hoef te maken over mijn vissen en planten.

Bedankt

Jullie snelle reacties worden zeer gewaardeerd! Ik heb een colombo testbox die houdbaar is tot 2023 dus dat zit wel goed.
Dan kan ik met een gerust hart mijn plantenvoeding / verversing schema vervolgen. Zonder dat ik mij zorgen hoef te maken over mijn vissen en planten.

Bedankt
Die houdbaarheidsdatum is bij ongeopende verpakking, besef dat wel, want zodra die chemische vloeistoffen met zuurstof in aanraking komen gaat de kwaliteit snel achteruit, maar dan zou je juist hogere waardes moeten meten en niet zo laag als de druppeltest niet goed zou zijn

Veel testen zijn best lang bruikbaar maar uit mn hoofd gedaan is een geopende kh en gh minder lang te gebruiken.

Naar mijn mening kun je beter als je toch al besloten hebt/had gewoon het visje terug brengen, zonder je water mee te brengen danwel te laten testen
Want stel dat de waardes zoals ook nu verkeerd zijn, kan dat een reden zijn voor de winkelier om de vis niet terug te nemen..

Niet dat ik nou zo oneerlijk ben, maar sommige winkeliers piepen en kraken als een dooie molen als er een euro verlies moet worden afgeboekt

Als je twijfelt aan je druppeltest kan je altijd nog een andere kopen, desnoods van een ander merk. Ik gebruik zelf altijd jbl, maar ik heb ook die van wesdijk en die wijken niet heel veel van elkaar af. Jbl nitraat vind ik wel lastig aflezen, 10 of 20 is nagenoeg gelijk, maar een verschil tussen 20 en 100 is voor de meesten geen probleem..... Ik zou zelf naar een andere LFS gaan.....

Als een winkelier al met stripjes meet en daar conclusies uit trekt heeft die mij de laatste keer gezien

Bedankt
Blijf je toch maar zorgen maken om je vissen en planten.... 😉👍

Dit is mij dus ook overkomen. Volgens de dierenwinkel was het water slecht. Ik paniekerig naar huis En meteen gaan verversen. Mijn man in de tussen tijd naar een aquarium speciaalzaak gereden om het daar nog eens te testen met druppel test. Eind van het verhaal, alle paniek voor niks en een flinke preek van de winkelier en mijn man.
Oh en als een winkel met strips test, ben ik al weg.

Nou ik ben blij dat iedereen het zelfde denkt, zal volgende keer iig naar een andere lfs gaan. En mij geen paniek meer aan laten praten door iemand die met strips test 👍

Ga van het weekend mijn water voor de zekerheid wel even ergens anders laten testen om te kijken of het overeen komt met de waardes die ik meet.

Ga van het weekend mijn water voor de zekerheid wel even ergens anders laten testen om te kijken of het overeen komt met de waardes die ik meet.
Als je water laat testen, neem dan een schoon en gespoeld flesje welke je geheel onder het aquariumwater houdt en daar ook de dop op doet, dan heb je tussen huis en de LFS het minste verlies in waarde door gasuitwisseling.

Zojuist even mijn co2 fles bij laten vullen. En meteen een nieuwe druppeltest voor nitraat meegenomen om toch even te kijken of mijn tests niet over datum zijn. Dit keer de NO3 test van jbl. Na het testen lijkt het erop dat er +\- 30 a 40 mg/l in zit. Ipv de 10 a 20 mg/l die ik met mijn colombo testlab meet. Het lijkt er dus sterk op dat mijn test koffertje verouderd is. Maar ben al lang blij dat het niet die 100mg/l is die volgens de strips in mijn water aanwezig zou zijn. En dat mijn vissen geen gevaar lopen.

Toch de plantjes maar iets minder voeren. En nieuwe tests gaan kopen.

Mijn sterrenkruid (heterantha zosterifolia)heeft het zwaar dus had de bemesting iets opgeschroefd.De bladeren worden vlekkerig en doorzichtig alsof hij aan het vergaan is. Nu lees ik dat het ook kan komen doordat de voeding te hoog is, wat zijn jullie ervaringen daar mee? Voorheen was het namelijk net onkruid namelijk.

Zojuist even mijn co2 fles bij laten vullen. En meteen een nieuwe druppeltest voor nitraat meegenomen om toch even te kijken of mijn tests niet over datum zijn. Dit keer de NO3 test van jbl. Na het testen lijkt het erop dat er +\- 30 a 40 mg/l in zit. Ipv de 10 a 20 mg/l die ik met mijn colombo testlab meet. Het lijkt er dus sterk op dat mijn test koffertje verouderd is. Maar ben al lang blij dat het niet die 100mg/l is die volgens de strips in mijn water aanwezig zou zijn. En dat mijn vissen geen gevaar lopen.

Toch de plantjes maar iets minder voeren. En nieuwe tests gaan kopen.

Mijn sterrenkruid (heterantha zosterifolia)heeft het zwaar dus had de bemesting iets opgeschroefd.De bladeren worden vlekkerig en doorzichtig alsof hij aan het vergaan is. Nu lees ik dat het ook kan komen doordat de voeding te hoog is, wat zijn jullie ervaringen daar mee? Voorheen was het namelijk net onkruid namelijk.
Als je bladeren "verglazen" is dit eerder een teken van voedsel tekort.

Als je bladeren "verglazen" is dit eerder een teken van voedsel tekort.

Dat was dus ook mijn eerste gedachte, en daarom had ik het dus iets verhoogd. Maar toen liet ik mij angst aan praten door die test strips met 100 mg/l nitraat en durf ik dus niet nog meer te bemesten.

Ik voeg nu zo’n 80ml “Complete” (All in one) bemesting van aquariumvemesting.nl toe per week, verdeeld over een aantal dagen. Wat volgens de verpakking echt al fors is. Maar op deze manier bleef ik normaal (met mijn oude druppeltests) rond die 20 mg/l nitraat en 1 a 2 mg/l fosfaat heel de week.
Dus dan zou er toch genoeg voedsel moeten zijn voor de plantjes.

Vandaag toch niets te doen en water getest met een jbl easy test strip en met de Colombo druppeltest. In m.n de nitraat en kh zit verschil. De nitriet niet getest, want mij bak draait al jaren.
Het belangrijkste is volgens mij om planten en vissen goed te observeren en daar je plantenvoeding en visbestand op aan te passen

Druppel strip

No3 <10 25
PH 7 7
KH 7 3 à 4
GH 6/6.5 tussen >4 en >7
PO4 1.5 ----

20200908_144524.jpg
20200908_143905.jpg
20200908_144919.jpg

Vandaag toch niets te doen en water getest met een jbl easy test strip en met de Colombo druppeltest. In m.n de nitraat en kh zit verschil. De nitriet niet getest, want mij bak draait al jaren.
Het belangrijkste is volgens mij om planten en vissen goed te observeren en daar je plantenvoeding en visbestand op aan te passen

Druppel strip

No3 <10 25
PH 7 7
KH 7 3 à 4
GH 6/6.5 tussen >4 en >7
PO4 1.5 ----

Bekijk bijlage 307130 Bekijk bijlage 307131 Bekijk bijlage 307132
Teststrips zijn niet echt precies. Hou het maar bij een druppeltest, zou ik zeggen.

Tja op de ph na toch wel aardige verschillen en net als Ben al aangeeft zou ik het bij druppels houden. Vooral bij de kh zie ik ook een behoorlijk verschil en als je geen checker zou gebruiken krijg je bij het gebruik van de co2 tabel dan al aanzienlijke verschillen.

De ph heb ik gemeten om te kijken of er verschil is tussen de strip en de druppeltest.
In mijn filter zit een beetje turf en mijn co2 zit erop aangesloten, daarnaast heb ik een dropchecker.
Ik lees hier altijd dat dan de co2 tabel niet meer functioneel is

Ja dat klopt en de tabel is enkel bruikbaar als de toevoeging co2 gerelateerd is. Dus niet met turf of eikenextract.

Druppel strip

No3 <10 25
PH 7 7
KH 7 3 à 4
GH 6/6.5 tussen >4 en >7
PO4 1.5 ----

Bekijk bijlage 307130 Bekijk bijlage 307131 Bekijk bijlage 307132

Wat tof dat je het ook even getest hebt 👍
Ook een vrij groot verschil zo te zien.
Bevestigd maar weer dat ik me echt voor niks angst heb aan laten praten.
En we idd gewoon maar met de druppeltests moeten blijven meten. Bedankt voor het visueel maken!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan