Wat is er nieuw

Teststripjes direct in aquarium steken?

Schollevaar

Well-known member
Lid geworden
25 maart 2022
Leeftijd
43
Weet iemand misschien, of het kwaad kan om de (standaard) teststrips (NO3, NO2, GH, KH, pH, CL2) direct in je aquarium te steken om het water te testen?
't Veiligst is natuurlijk om een glas aquariumwater uit te nemen en de strip daarin te doen. Maar is het af te raden om ze meteen in je aquarium te steken? (Ofwel: vergiftig ik dan mijn garnalen of vissen?)

Ik steek ze gewoon in mn aquarium 2 seconden. Nog nooit problemen mee gehad. Het enige probleem is dat je enkel een indicatie krijgt en geen hele nauwgezette uitslag. Dat vind ik niet erg, want ik monitor groei en welzijn van mn planten en vissen. Maar als je iets serieus hebt wat je wilt monitoren, heb je er echt minder aan.

Ze zijn niet echt betrouwbaar maar als je ze al hebt kan het geen kwaad.

Goh, wat zijn jullie snel op deze zonnige pinksterdag 😎

Ik gebruik ook druppeltests, maar om regelmatig even snel een indicatie te krijgen (vooral voor de nitraat) vind ik ze wel handig.
Mijn garnalen gaan langzaam allemaal dood (elke week een paar) en ik kan maar niet bedenken wat de reden is. Vandaar dat ik begin te denken aan die strips...

Dat is denk ik wat hij bedoeld en ik dus ook. Druppeltesten zijn veel betrouwbaarder en een koffer heb je al voor rond de 35 euro.

Om geld uit te sparen kun je de strips door de midden knippen.

Zo had ik het dus nog nooit bekeken.

Die stripjes zijn prima als indicatie.
Of een waarde een beetje in de buurt zit van wat het moet zijn.
Wijkt het teveel af naar je zin? Dan komt de druppeltest om de hoek kijken.
Iets wat je bij de aquariumboer ook kunt laten doen.
(Dit even ter info aan meelezers )

Om nog meer dode garnalen te voorkomen, dan kun je misschien stukje bij beetje de bodem verwisselen.

Een teststrip absorbeert alleen, geeft verder geen stoffen af aan het water.

Om nog meer dode garnalen te voorkomen, dan kun je misschien stukje bij beetje de bodem verwisselen.
Schollevaars wederhelft (meneer Schollevaar...) zegt dat ik niet nog meer moet gaan zitten prutsen in mijn aquarium. Heb vorige week planten verplaatst/bijgeplaatst - werd een drama met rondvliegend vuil, megagrote wortelstelsels die de halve bodem omhoog trokken... rampzalig. Maar de waterwaarden (ja, druppeltestjes!) zijn nog steeds OK wonderwel.

Om geld uit te sparen kun je de strips door de midden knippen.
Heb je dit zelf ook uitgeprobeerd? Ik vraag me af of de blokjes er niet af vallen?

Je hebt een punt!

Mr heeft gelijk, zo,n doorwortelde bodem kun je bv per 10% doen😀

Mijn teststrips lekken gewoon stoffen tijdens het nat worden

Sterker nog, de verschillende stofjes in de strip kunnen de waardes van andere beinvloeden. Ook zijn bepaalde waardes correct leesbaar binnen een bepaalde periode. Sommige waardes gaan afwijken als je langer wacht met meten. Als je nitriet meet is de nitraat meting niet meer correct. (Ook bij druppeltesten)

Ik vind zelf druppeltesten ook heel onbetrouwbaar. Je hoeft maar iets langer te schudden, iets meer van een stofje gebruiken. Of de juiste tijd niet aan te houden en de waarde wijkt af. Er is gewoon veel waar je rekening mee moet houden en als 1 ding niet klopt kan het een aanzienlijk verschil maken.

Bij nitraat mag je bijvoorbeeld tijdens het wachten absoluut niet schudden. Je schud de aangegeven tijd en daarna moet het water tot stilstand komen en blijven tot de aangegeven tijd voorbij is (bij mij 15 minuten)
De ene keer schud je harder, je andere keer blijft het water langer turbulent. Dit heeft allemaal invloed op de uitslag.

Als ik teststrips gebruik dan pak ik het spuitje van mn druppeltest, met dat spuitje druppel ik water op de vakjes van te test. Overvloedig water verwijder ik nog wel eens met een keukenpapiertje. Dan kan ik ook gelijk controleren of de reactie werkt of niet

Laatst bewerkt:
Mijn teststrips lekken gewoon stoffen tijdens het nat worden

... ...

Als ik teststrips gebruik dan pak ik het spuitje van mn druppeltest, met dat spuitje druppel ik water op de vakjes van te test. Overvloedig water verwijder ik nog wel eens met een keukenpapiertje. Dan kan ik ook gelijk controleren of de reactie werkt of niet

Lekkende teststrips: dat is wel waar, als het een minuutje ligt zie je vaak een beetje 'gekleurd water' vloeien (vandaar ook die geribbelde vierkantjes tussen de verschillende meetvakjes). Zou dat op heel kleine schaal óók al plaatsvinden in die ene seconde in je aquarium? En is dat dan onschuldig of zijn het schadelijke stoffen (zoals in sommige van de flesjes van de druppeltests)?
Ik denk dat jouw methode met een spuitje helemaal zo gek nog niet is...

Verder geven de strips en de druppeltesten voor "de hobby" denk ik gewoon een indicatie, tegelijk kijk je ook naar je planten en het gedrag van je aquariumbewoners. Voor mij is de nauwkeurigheid genoeg.

Als je nitriet meet is de nitraat meting niet meer correct
Waarom niet dan? Die nitriet gaat ook worden omgezet in nitraat maar de hoeveelheid nitraat op het moment van de meting klopt dan toch wel?

Goh, wat zijn jullie snel op deze zonnige pinksterdag 😎

Ik gebruik ook druppeltests, maar om regelmatig even snel een indicatie te krijgen (vooral voor de nitraat) vind ik ze wel handig.
Mijn garnalen gaan langzaam allemaal dood (elke week een paar) en ik kan maar niet bedenken wat de reden is. Vandaar dat ik begin te denken aan die strips...
Dat is wel iets wat je moet achterhalen waarom je garnalen dood gaan.
Zelf heb ik vuurgarnalen, die zijn behoorlijk sterk. Maar toch werd de populatie steeds kleiner.

Dat kwam denk ik omdat mijn aquarium te netjes was. Garnalen en zeker de jongen, hebben veel beplanting nodig in de vorm van mosssen.
Dit mag ook lekker verwilderd op de bodem liggen.

Hierin kunnen zij zich verstoppen, maar ook vinden zij hierin veel voedsel.

Daarnaast had ik het idee dat de garnalen wat mineralen tekort kwamen. Veel volwassen garnalen lagen zomaar dood. Ik heb toen een mineralen voer gekocht.
Mineral junkie van glasgarten.

Dat geef ik 1x in de week. En sindsdien gaat het stukken beter. Ik zie nu geen dode garnalen meer. En de populatie wordt steeds groter.

Waarom niet dan? Die nitriet gaat ook worden omgezet in nitraat maar de hoeveelheid nitraat op het moment van de meting klopt dan toch wel?
Als je nitraat meet word een deel van de nitraat omgezet in nitriet, daarna word alle nitriet gekleurd. Dus dan meet je de omgezette nitraat + nitriet. Maarja als je 5 mg nitriet meet boven je nitraat van 40 zou ik me toch meer zorgen om het eerste maken 😂 ik denk dat de echte nitraat meting dan op 35 zou uit moeten komen. Maar of dat precies zo werkt weet ik niet echt. Het klinkt mij wel logisch want de stof die de kleuring geeft bij nitraat en nitriet is het zelfde.

Lekkende teststrips: dat is wel waar, als het een minuutje ligt zie je vaak een beetje 'gekleurd water' vloeien (vandaar ook die geribbelde vierkantjes tussen de verschillende meetvakjes). Zou dat op heel kleine schaal óók al plaatsvinden in die ene seconde in je aquarium? En is dat dan onschuldig of zijn het schadelijke stoffen (zoals in sommige van de flesjes van de druppeltests)?
Ik denk dat jouw methode met een spuitje helemaal zo gek nog niet is...

Verder geven de strips en de druppeltesten voor "de hobby" denk ik gewoon een indicatie, tegelijk kijk je ook naar je planten en het gedrag van je aquariumbewoners. Voor mij is de nauwkeurigheid genoeg.
Ik zag bij mij al vrij snel stoffen er af komen, de randen van verschillende testen mengden ook met elkaar. En ingeval van het zekere voor het onzekere vond ik dat spuitje inderdaad een goed iedee 😁 nou moeten ze nog bij de colombo druppeltesten bruikbare spuitjes ontwerpen 😜

Als je nitraat meet word een deel van de nitraat omgezet in nitriet, daarna word alle nitriet gekleurd. Dus dan meet je de omgezette nitraat + nitriet. Maarja als je 5 mg nitriet meet boven je nitraat van 40 zou ik me toch meer zorgen om het eerste maken 😂 ik denk dat de echte nitraat meting dan op 35 zou uit moeten komen. Maar of dat precies zo werkt weet ik niet echt. Het klinkt mij wel logisch want de stof die de kleuring geeft bij nitraat en nitriet is het zelfde.
Nitraat wordt toch niet in nitriet omgezet? Ik volg altijd de EI met veel nitraat maar dan meet je geen nitriet hoor.
Je doelt denk ik op denitrificatie maar bij onze bakken zie je dat amper volgens mij.

https://aquainfo.nl/denitrificatie/

Nitraat wordt toch niet in nitriet omgezet? Ik volg altijd de EI met veel nitraat maar dan meet je geen nitriet hoor.
Je doelt denk ik op denitrificatie maar bij onze bakken zie je dat amper volgens mij.

https://aquainfo.nl/denitrificatie/
De druppeltest werkt zo, nitraat word omgezet naar nitriet, vervolgens meet je de aanwezige nitriet waarde en daar is je nitraat waarde zichtbaar. Maar meet je eerste instantie al nitriet, dan lijkt mij dat je dus nitraat + je al bestaande nitriet meet.

Maar ik zeg al. Tussentijds schudden zorgt er voor dat je dus meer nitraat naar nitriet omzet. Als je je poeder toevoegd is het belangrijk de aangegeven tijd te schudden, niet meer en niet minder. Als je daar niet aan houd dan is niet het juiste percentage aan nitraat omgezet naar nitriet. Waardoor de meting dus niet meer klopt. Als je namelijk maar lang genoeg schud en wacht word de test donkerder en donkerder.

Ja ik weet niet hoe zo n test werkt Don.

Redenatie van don klopt.
Heb ik ook al eens uitgelegd samen met Jan in het topic starten met salmiak.
Gedurende de nitriet piek is de nitraat meting waardeloos (groter dan 250ppm terwijl nitraat op dat moment nog niet kan bestaan) en precies om de reden die don hier zegt.

Ik wist niet dat het eerst door de test weer werd omgezet al herinner ik me nu wel vaag iets. Gelukkig geeft de test dan uiteindelijk de nitraat aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan