Wat is er nieuw

Tetra’s gaan dood na aanvulling tetrabestand

Patricia

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2025
Leeftijd
54
Wat is wijsheid? Behandelen ja/nee en waarmee?

Sinds ik recent een aantal tetra’s heb toegevoegd bij een andere lfs zijn ze alle 10 gaan hemelen samen met een tweetal barbelen die ik al een tijd in mijn aquarium heb. En heb nog een aantal tetra’s die ik al had en nu nog wel vrolijk rondzwemmen..en vandaag weer 2 dood uit het aquarium heb gevist😔.

Als ik de vissen bekijk zie ik niets vreemds en geen zichtbare tekenen van ziekte.

Wat ik wél weet is dat ik geen tetra’s meer toevoeg en alleen nog vissen haal bij mijn vertrouwde winkel..

Nu maak ik me behoorlijk zorgen om mijn andere vissen die mogelijk? ook ziek worden…

Mijn waterwaardes waren prima behalve mijn No3 waarop ik een flinke waterwissel heb gedaan.

Ik weet het niet zeker, maar ik heb ook ooit eens vissen gekocht die al maanden bij de LFS waren en ik ze daar wekelijks geobserveerd heb alvorens ze te kopen. Eenmaal in mijn aquarium waren ze binnen enkele dagen dood. Volgens de LFS zou de oorzaak kunnen liggen in het aquariumwater dat misschien toch op een of andere manier vervuild is. De vissen die er al waren hebben er langzaam aan kunnen wennen, de nieuwe vissen niet. Zomaar een theorie.

Ik weet het niet zeker, maar ik heb ook ooit eens vissen gekocht die al maanden bij de LFS waren en ik ze daar wekelijks geobserveerd heb alvorens ze te kopen. Eenmaal in mijn aquarium waren ze binnen enkele dagen dood. Volgens de LFS zou de oorzaak kunnen liggen in het aquariumwater dat misschien toch op een of andere manier vervuild is. De vissen die er al waren hebben er langzaam aan kunnen wennen, de nieuwe vissen niet. Zomaar een theorie.
Ik heb dit al vaker gehoord. Daarom doe ik altijd een grote waterverversing voordat ik vissen aan een bestaande bak toevoeg. Je schrijft al dat je Nitraat te hoog was, dus ik zou het in de waterkwaliteit zoeken. Zoals Stijn al zegt, je eigen vissen wennen langzaam aan verslechterende waarden, maar kunnen ook het loodje leggen door de stress van het toevoegen van nieuwe vissen. Net het kantelpunt van wat ze kunnen hebben. Dan zou een hele flinke waterwissel het antwoord moeten zijn.

Ik heb een grote waterwissel gedaan voordat ik ze toegevoegd had en daarna de No3 nog eens getest. Vandaag in de lfs winkel nog een keer getest op nitraat en nitriet. Waarde van No3 was ook dit keer goed. Nu geen enkele tetra meer en begin er ook niet meer aan.

Wat ik ook nooit doe is het water van de transportzak in mijn aquarium. Dit keer misschien te onzorgvuldig geweest. Wat me opviel is dat alle bakken hetzelfde watersysteem had en het water alle bakken met elkaar verbonden waren.

Ik heb eSHa2000 toegevoegd en hoop dat dit de boel redt🙏🏻🙏🏻. Ik heb nog maar 2 van de Corydora’s van de 11 over🫣.
Ik heb ook al het hout eruitgehaald om alles goed in de gaten te houden..

Foto's van de vissen?
Kijk eens goed of ze wormen hebben, bij de dode vissen de kieuwdeksel even optillen om te kijken.
Levende vissen zie je ze soms uitsteken.
Die corydora's zijn die ook doodgegaan sinds je de nieuwe vissen hebt toegevoegd?
Wat is de termijn van toevoegen tot de eerste uitval van je bestaande bestand?

Hoge nitraat moet boven onmeetbare niveaus zijn voordat tetra's gaan hemelen, lijkt me niet het probleem.

Hoi catfishfreak,

Ik heb er helaas geen foto’s van en nu geen enkele tetra meer. De laatste heb ik er vandaag nog uitgehaald en stierf waar ik bij stond. Heb hem meegenomen naar de LFS en zij zagen ook niks aan de vis. Mocht er nog een vis doodgaan dan kijk ik daar expliciet naar.

Ja mijn Corydora’s zijn ook gestorven na toevoeging van de tetra’s waar ik enorm van baal. Ik had 11 trillineatus corydora’s.
Ik bemerkte de eerste dode vis na een week. Mijn nitriet en nitraatwaarden zijn onder controle.

Hoi catfishfreak,

Ik heb er helaas geen foto’s van en nu geen enkele tetra meer. De laatste heb ik er vandaag nog uitgehaald en stierf waar ik bij stond. Heb hem meegenomen naar de LFS en zij zagen ook niks aan de vis. Mocht er nog een vis doodgaan dan kijk ik daar expliciet naar.

Ja mijn Corydora’s zijn ook gestorven na toevoeging van de tetra’s waar ik enorm van baal. Ik had 11 trillineatus corydora’s.
Ik bemerkte de eerste dode vis na een week. Mijn nitriet en nitraatwaarden zijn onder controle.
Ik zal morgen foto’s maken van mijn vissen. Weet niet of je vanaf foto iets kunt zien?

Wat foto’s van mijn huidige vissen

Bijlagen

• IMG_0239.jpeg
    IMG_0239.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 32
  • IMG_0238.jpeg
    IMG_0238.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 32
  • IMG_0237.jpeg
    IMG_0237.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 30
  • IMG_0236.jpeg
    IMG_0236.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 33
Hoezo is jouw nitraat zo afwijkend? Nitraat is plantenvoeding en heb je niet snel te veel, behalve als je weinig snelgroeiers hebt, (te) veel voert en weinig ww doet.

Denk toch aan iets van wormen.
Is namelijk een beetje een sluipmoordenaar omdat de diagnose niet altijd even makkelijk te stellen is.

Ligt wel een beetje aan de tijdlijn van alles. Hoe lang voordat de eerste vis van je bestaande bestand dood ging nadat je die nieuwe tetra's hebt toegevoegd?

Test je met druppels of strips?
Je zegt dat de waterwaardes goed zijn, wat zijn de waardes exact?

Barbeel heeft wel rode kieuwen? Of lijkt dat zo
Ja klopt. Dat zag ik ook maar niet in de gaten dat dit niet hoort. Heb nog geen ervaring met dit soort situaties😬.

Denk toch aan iets van wormen.
Is namelijk een beetje een sluipmoordenaar omdat de diagnose niet altijd even makkelijk te stellen is.

Ligt wel een beetje aan de tijdlijn van alles. Hoe lang voordat de eerste vis van je bestaande bestand dood ging nadat je die nieuwe tetra's hebt toegevoegd?

Test je met druppels of strips?
Je zegt dat de waterwaardes goed zijn, wat zijn de waardes exact?

Heb EshA2000 op advies van de LFS gegeven. Ik heb de druppeltestkit van Tetra en van Colombo.
De eerste vis ging dood een week na toevoeging van de tetra’s.

Mijn waardes die ik het laatste heb gemeten zijn

Ph 7,5
Gh 6
Nitriet <0,03 bij de LFS ook getest. LFS nogmaals getest en ok bevonden.
Fe 0,05
No3 was 50. Heb 3x een waterwissel gedaan om deze naar beneden te krijgen.

Hoezo is jouw nitraat zo afwijkend? Nitraat is plantenvoeding en heb je niet snel te veel, behalve als je weinig snelgroeiers hebt, (te) veel voert en weinig ww doet.
Ik vraag me dat ook af. Nitraat was 50. Ik geef vloeibare plantenvoeding. De planten groeien snel in de hoogte en bijvoorbeeld cabomba wil niet groeien.

Tips?

Nitraat van 50 is niet absurd hoog, kunnen vissen prima tegen.

Ammoniak en fosfaat niet getest?

Inmiddels weer een visje opgevist en gekeken of ik iets van wormen zag. Deze zag ik niet zitten.
Ik voeg wat foto’s bij.

Ammoniaktest blijft geel gekleurd. Fosfaat denk ik op 1,5 mg/l.
2EBE2EE9-59B1-4E61-8C65-F6372D327606.jpeg

Bijlagen

• IMG_0263.jpeg
    IMG_0263.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 7
  • IMG_0264.jpeg
    IMG_0264.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 7
  • IMG_0265.jpeg
    IMG_0265.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 12
  • D9F2A08F-B864-4DBA-8C73-5410E0D90088.jpeg
    D9F2A08F-B864-4DBA-8C73-5410E0D90088.jpeg
    305.6 KB · Weergaven: 11
Zou persoonlijk breed gaan behandelen.
Esha2000 doet niet zo veel meer, hoop is resistent geworden door verkeerd gebruik.
Te veel uitval zonder zichtbare aandoening zou dit mijn volgorde zijn.

Esha Gdex (in combinatie met esha 2000).
Esha Ndx.
Esha Exit.

Vooral de Ndx op de juiste manier herhalen, eventueel nog een keer extra.

Je moet de colombo tests van boven af op het kaartje bekijken, vanaf de zijkant krijg je de verkeerde waardes.
Echter niet verontrustend.

Zou persoonlijk breed gaan behandelen.
Esha2000 doet niet zo veel meer, hoop is resistent geworden door verkeerd gebruik.
Te veel uitval zonder zichtbare aandoening zou dit mijn volgorde zijn.

Esha Gdex (in combinatie met esha 2000).
Esha Ndx.
Esha Exit.

Vooral de Ndx op de juiste manier herhalen, eventueel nog een keer extra.

Je moet de colombo tests van boven af op het kaartje bekijken, vanaf de zijkant krijg je de verkeerde waardes.
Echter niet verontrustend.
Dank je👍. Ik ga gelijk de spullen bestellen en hopelijk op tijd binnen met dit weer🫣

Was het water qua waarden van de winkel enigszins gelijk aan die van jouw? Als dat te excessief is t.o.v. jouw waarden dan kan dit uiteraard ook gebeuren dat ze omvallen. Vergeet niet dat als je bij een andere winkel ze koopt dat ze best nog van dezelfde groothandel af kunnen komen. Dat zegt dus niet van zelf dat ze beter zijn als waar je ze eerst haalde. Maar als de vissen in een andere waterhuishouding terechtkomen voor langere tijd, dan kan het best zo zijn dat ze het niet meer goed doen elders. En vergeet niet dat tetra's zoals elke zalmachtige nogal gevoelig zijn als de waterwaarden t.o.v. hun oude water teveel verschillen.

Was het water qua waarden van de winkel enigszins gelijk aan die van jouw? Als dat te excessief is t.o.v. jouw waarden dan kan dit uiteraard ook gebeuren dat ze omvallen. Vergeet niet dat als je bij een andere winkel ze koopt dat ze best nog van dezelfde groothandel af kunnen komen. Dat zegt dus niet van zelf dat ze beter zijn als waar je ze eerst haalde. Maar als de vissen in een andere waterhuishouding terechtkomen voor langere tijd, dan kan het best zo zijn dat ze het niet meer goed doen elders. En vergeet niet dat tetra's zoals elke zalmachtige nogal gevoelig zijn als de waterwaarden t.o.v. hun oude water teveel verschillen.
Ook oudere vissen die al in haar bak zat?

Het kan haast niet anders dan dat het water andere waarden heeft gehad dan het water in mijn bakl en zou je in principe geen enkele vis meer kunnen toevoegen. Hoe doe jij dat als je nieuwe vissen toevoegt? Helaas gingen een aantal van mijn vissen die ik al langere tijd heb ook hemelen die verder gezond rond zwommen voordat ik de tetra’s heb gekocht.

Wat zou kunnen -nu denk ik hardop- is dat je filter op het randje van 'overwerkt' zijn, zat en dat door het toevoegen van de nieuwe visjes de balans de verkeerde kant opgeslagen is. Eventueel in combinatie met old tank syndrome (een nitraat van 50 is daar wel een aanwijzing voor.) Ik zou in jouw geval veelvuldig grote waterwissels doen (let op de temperatuur!) en eens goed kijken naar je filterregime. (hoe maak je schoon, hoe vaak maak je schoon, wat is de capaciteit etc etc, maar ook hoe vaak wissel je je water en hoeveel?).

Wat zou kunnen -nu denk ik hardop- is dat je filter op het randje van 'overwerkt' zijn, zat en dat door het toevoegen van de nieuwe visjes de balans de verkeerde kant opgeslagen is. Eventueel in combinatie met old tank syndrome (een nitraat van 50 is daar wel een aanwijzing voor.) Ik zou in jouw geval veelvuldig grote waterwissels doen (let op de temperatuur!) en eens goed kijken naar je filterregime. (hoe maak je schoon, hoe vaak maak je schoon, wat is de capaciteit etc etc, maar ook hoe vaak wissel je je water en hoeveel?).
Dank je voor het meedenken👍.
Het aquarium draait zo’n 4 maanden sinds augustus 2025.

Ik heb de afgelopen 1,5 week een 3-tal waterwissels gedaan ( 1 van 50% en 2 van 30%) en het filter schoongemaakt (in aquariumwater en behoud van bacteriën) voordat ik de esha 2000 heb toegepast.
Waterwissels doe ik 1x normaliter 1x in de maand.

Waarden op dit moment:
Mijn Ph is 7,5 ( ook kraanwater getest en is 7,5).
Gh 2
No2 0
Fe 0,25 ( was 0,05)
Kh 6
Po4 5 mg/l
No3 20 mg/l
Nh 3&4 0
Ik maak het filter ( Christal Profi 1502 greenline) eens in de 3 maanden schoon. Iedere week de ruiten.

Gh is te laag denk ik en Po4 te hoog. Níet gevaarlijk voor mijn vissen maar wel aandacht nodig.

Ik zie 2 citaten van mij bij Patricia. Doch enkel de eerste is van mij. Bij de tweede staat ook mijn naam doch die is absoluut niet van mij.
excuus! het ligt denk ik aan de reclame die steeds oppopt en ik antwoord vanaf mijn mobiel. Dan gaat het weleens mis🙈

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan