Wat is er nieuw

Tetra AquaArt 60 van Vissengek12

vissengek12

Well-known member
Lid geworden
26 februari 2010
Na 5 jaar alleen een goudvissenbak te hebben, heb ik besloten toch weer m'n oude 54L bakje op te zetten.

Sinds gisteren zit het zand, draait het filter en staat de thermostaat aan.
De transformator van de tl-lamp is kapot, dus daar moest ik wat anders voor bedenken. Dit aquarium is nu dus ook een beetje een experiment geworden.
Ik heb twee spotjes erboven hangen met daarin LED. een 1,2W en 3,4W. Denk dat ik iets ertussen wil dus dat ga ik morgen bekijken. Ook is de led in de linker spot iets te groot, dus dat is sowieso niks.

Hier een foto van hoe het er nu bij staat:
2XEuscJPxuBzruSQdiXudi34ryv5lGXv.jpeg_DSC0416 by Jo�l van der Laan, on Flickr

Tussen het glas en de bovenste rand op het aquarium ga ik iets van foam of een tochtstrip plaatsen, zodat de warmte er wat beter in blijft denk ik. En misschien nog een piepschuimplaat erachter, gezien daar een koude luchtstroom kan als de wind op m'n luchtrooster staat.

Qua planten kan ik niet veeleisende plantjes hebben. Zelf dacht ik aan vallisneria, Cabomba, Anubias, javamos en een drijfplant (Limnobium laevigatum ?). Misschien een braziliaanse klimop maar ik denk niet dat die goed zou groeien met de drijfplanten.

Over het vissenbestand ben ik nog niet 100% uit. Zelf zat ik te denken aan sowieso een Betta Splendens man met daar nog wat bij. Ben niet zo van alleen kleine visjes, ik vind een eye-catcher altijd wel leuk.

Misschien nog mensen met idee�n qua visbestand? Ik moet toch tot december wachten.

Nieuwe verlichting zit erin. 2x 5Watt LED. Per stuk 470 lumen.
Ook zit er een tochtstrip tussen het aquarium en de glasplaat.

_TQkOPAHbqo_r9RbKglGCOae9FOF59fw.jpeg_DSC0423 by Jo�l van der Laan, on Flickr

Qua bestand denk ik aan een groepje kleinblijvende Corydoras, Betta man en een groep garnalen (Japonica of vuurgarnalen).

ibqQeUD5q5kMm1m6dvS9aPfiU7PIMyi5.jpeg_DSC0474 by Jo�l van der Laan, on Flickr

Zo staat het er nu bij. Javamos moet ik nog even op het hout binden.
Ik mis alleen nog wat laags aan de rechterkant, misschien nog een laag plantje wat niet veel licht nodig heeft, of een klein stukje hout waar ik mos op kan doen voor de garnalen. Rechts is nog te kaal.

Mooi bakje hoor! 🙂
Je kan een kleine Anubia of crypto soort rechtsvoor zetten. Die hebben niet zo veel licht nodig

thnx!
Ik heb nu wat plantenbakjes neergelegd op die plek en heb daar wat Javamos op gedaan. Ook zit het javamos op het hout. Ben benieuwd hoe dat gaat groeien.
Ik zag vanmiddag dat de vallisneria al uitlopers heeft, net als de drijfplantjes. Ook de cabomba is al aan t wortelen. Verbaast me dat het zo snel gaat :O

Mooie bak, en ik denk inderdaad dat een crypto wel mooi zou staan.

Leuk bakje hoor.
Simpel maar gezellig ingericht.

Bedankt!
Ik denk zelf nu ook aan een een vrij laag plantje wat de voorkant kan opvullen. Wat erin gaat weet ik nog niet helemaal zeker. In ieder geval geen Corydoras meer want daar vind ik hem te klein voor.
Ik wil een beetje een rustige maar opvallende vis of koppel erin. Met interessant gedrag. Net nog wat gelezen over een chocolade gouramie (Sphaerichthys osphromenoides), maar die schijnt nog wel moeilijk te zijn en heeft wat specifiekere waterwaardes nodig.
Hier nog een recent fotootje, alles groeit rustig door. Drijfplanten zijn ook mooi aangeslagen.

w6dEm5y_N4FmjjFLTgZjfdIoSpe4C6_s.jpeg_DSC0558 by Jo�l van der Laan, on Flickr

vissengek12 zei:
Bedankt!
Ik denk zelf nu ook aan een een vrij laag plantje wat de voorkant kan opvullen. Wat erin gaat weet ik nog niet helemaal zeker. In ieder geval geen Corydoras meer want daar vind ik hem te klein voor.
Ik wil een beetje een rustige maar opvallende vis of koppel erin. Met interessant gedrag. Net nog wat gelezen over een chocolade gouramie (Sphaerichthys osphromenoides), maar die schijnt nog wel moeilijk te zijn en heeft wat specifiekere waterwaardes nodig.
Hier nog een recent fotootje, alles groeit rustig door. Drijfplanten zijn ook mooi aangeslagen.

Dfrzhq83XpHGvzhR6o6QxPKgmWAJqvbS.jpeg_DSC0558 by Jo�l van der Laan, on Flickr
Mooi en rustig bakje !

Ik zou:

- de potjes weghalen en de rechterkant leeg laten; ik vind dat 'strandje' gaaf zoals het op je eerste foto's staat. Als je Corydoras zou nemen scharrelen die de hele dag mooi in het zicht op zo'n strandje !

- v��r het hout een paar Anubias nana (mini ?) planten, en ��n Cryptocoryne '(wendtii ?) aan de linkerkant van het hout.

Chocolade goerami's zijn zeer moeilijke vissen; ze willen heel constant en heel zuur/zacht water. Ze zijn snel dood als dat niet klopt ! Maar ze zijn inderdaad prachtig !

Bedankt voor de tips!
Ik heb het nu nog even zo gelaten, want kon hier geen cryptocoryne vinden en had er geen tijd voor ivm werk.
Van t weekend wel een vis gehaald! �n een appelslak haha.
Hier wat foto's

rilZMp-Q_C6yvjjm9kraRmEQh18kv1SW.jpeg_DSC0585 by Jo�l van der Laan, on Flickr
rilZMp-Q_C6yvjjm9kraRmEQh18kv1SW.jpeg_DSC0574 by Jo�l van der Laan, on Flickr
rilZMp-Q_C6yvjjm9kraRmEQh18kv1SW.jpeg_DSC0562 by Jo�l van der Laan, on Flickr
rilZMp-Q_C6yvjjm9kraRmEQh18kv1SW.jpeg_DSC0592 by Jo�l van der Laan, on Flickr

Super grappig beest, heel interessant gedrag. Had in de winkel ook een blauwoogje gezien, maar dan de aziatische variant. Maar niet meegenomen want weet amper wat af van die vis.
Nu zit ik dus te kijken naar een leuke bijvis. Leukste zou zijn met minstens zulk gedrag als de Betta, maar dat gaat hem denk ik niet worden.
Ik wil iets met kleur, het moet opvallend zijn. Kegelvlekbarbeeltjes had ik gezien maar die vond ik toch wel een beetje saai..
Iemand een idee voor een bijvis? Hoeft niet eens perse een groepsvis te zijn.

Kan het zijn dat je met Aziatische blauwoogje de Trichopsis pumila bedoelt? Want het zijn labyrinthvissen en matchen misschien niet zo goed met een betta.

Nee die was het niet.
Ik heb die winkel hun voorraadlijst al bekeken, maar heb hem nog niet gevonden. Leek echt op de blauwoogjes alleen dan zouden ze volgens de verkoper uit Azie komen 🙄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan