Wat is er nieuw

Tetra EX1200 Plus adapter loopt niet door

• Onderwerp starter Onderwerp starter Octafish
  • Startdatum Startdatum
O

Octafish

Guest
Ik heb onlangs een nieuwe Tetra EX 1200 Plus aangeschaft, ter vervanging van de vorige waarvan de sluiting was gebroken. Dit nieuwe filter laat echter nauwelijks water door, en ik kwam er heel lang niet achter waar dat aan lag. Vandaag heb ik ontdekt dat de reden is dat er nauwelijks water door de adapter unit stroomt. Door de slang + de koppeling loopt het prima als ik het kraantje open draai, maar zet ik de slang op de adapter, dan komt er niks uit.
Als ik dezelfde slang aansluit op de adapter van de vorige pomp, dan is er niks aan de hand: het water stroomt er prima doorheen. Jammer genoeg past deze adapter niet op de nieuwe pomp, omdat de vorm van het filter is veranderd. Ik kan dus niet testen of het filter weer goed zou lopen. Wat kan de oorzaak hiervan zijn, en wat kan ik er aan doen?

Even voor de duidelijkheid:

je bedoeld dus het uitstroom gedeelte wat normaal gezien in de bak hangt?

Wat je net uitlegt heb ik met een eheim filter gehad.
Het bleek toen dat ik de filtermaterialen te hard had aangedrukt en te veel watten erin had gedaan .
Misschien iets om te overwegen om even te checken .

na de tekst nogmaals gelezen te hebben, je bedoeld dus de slangkoppeling op de pompkop?

openen & sluiten de kogeltjes goed?

Anders een etsten zonder het filtersubstraat want zoals Dirk al zegt kun je ook teveel erin hebben zitten.

Ik bedoel (uiteindelijk draait het daar om) inderdaad het uitstroom stuk van het filter. Ik ben er inmiddels wel achter dat het zwarte adapter stuk ( met het draaislotje) nu dicht staat (zodat er nauwelijks water uit komt) als de adapter in de ‘Open’ stand staat. Die heb je uiteraard nodig als je de adapter loskoppelt. Zet ik de kraan, nadat de adapter opnieuw in de Lock stand is gezet, weer open, dan loopt het water dus wel goed door. Dat zou betekenen, dat alles, mits correct aangesloten, normaal is aangesloten, het filter dus voldoende water binnen krijgt.
Maar daar begint dus dan toch het probleem: de toevoer is krachtig genoeg, maar wat er aan de andere kant uitkomt, is een miezelstraaltje. Ik heb het filter al talloze keren aan- en uitgezet, handmatig gepompt tot hij ogenschijnlijk geen lucht meer in de leiding had, maar toch komt er dus heel weinig water uit.
Bij mijn vorige filter, dat dus kapot is, had ik nooit problemen. Aansluiten, even pompen en de stekker er in. Jammer genoeg is van dat model de handpomp kapot (bekende klacht) en is dus de ring gebroken, waardoor hij niet meer afsluit.

Het filter is conform de voorschriften opgebouwd, dus niet met teveel filtersubstraat. Maar misschien kan ik dat eens testen door het er helemaal uit te halen, dus de pomp even gebruiken zonder filterspul er in.

• Leuk
Waarderingen: JDS
Zou ik doen zodat je dat kan uitsluiten.

• Leuk
Waarderingen: JDS
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan