Wat is er nieuw

Tetra filter verbindingsstuk schoonmaken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daydream85
  • Startdatum Startdatum
D

Daydream85

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik heb al +/- 6 jaar met heel veel plezier een roodwang. Alleen bij het schoonmaken van het externe filter, vind ik het altijd lastig om die verbindingsstukken tussen het filter en de in- en uitlaat schoon te maken. Dat zijn van die vaste U-vormige verbindingsstukken die over de rand van het aquarium hangen.

Voor de slangen zelf gebruik ik zo'n speciaal borsteltje, dat gaat prima.

Maar voor het schoonmaken van die U-vormige verbindingdsstukken heb ik tot dusver nog geen oplossing gevonden.

1. Weet ��n van jullie misschien een oplossing hiervoor?
2. Zijn er wellicht andere filters die niet zo'n vast U-vormig verbindingsstuk hebben?

Groetjes,
Kees

Welkom op het forum!

Een oplossing daarvoor heb ik niet, ik heb hetzelfde probleem dus lees even mee 😉 Al zijn de slangen doorgaans het smerigst bij mij.

Het U-vormig stuk met een van de open zijde aan een kraan houden en die op volle kracht met wat warm water erdoorheen laten blazen...
Nadat je bent voorbereid op een klein waterballet...
En als je er vrede mee hebt dat het geen perfecte oplossing is.

Beter dan bovenstaand is het hier ook nog niet gelukt.

~ Ivo

In ieder geval al vriendelijk dank voor de reacties. Bovenstaande oplossing heb ik al wel paar keer geprobeerd, maar heeft helaas nog niet helemaal gewerkt.

Misschien dat iemand anders nog een andere oplossing weet?!

Ik had ook nog een vraagje over het leeghalen van het aquarium. Ik doe dat tot dusver met een soort pompje, waarmee ik het water in emmers laat lopen, om dat vervolgens door het toilet te gooien. Maar het zou mooi zijn als je een soort pomp met een lange slang waarmee je al het water in 1x uit het aquarium zou kunnen halen. Maar ook dat product ben ik nog niet tegengekomen. Weet ��n van jullie hier een product voor?

Met welk product/pomp halen jullie je aquarium leeg?

Als je een extra U stuk hebt zou je de smerige een nacht in de week kunnen leggen.
Wellicht dat dat nog wat kan helpen.Ik gebruik vaak soda hiervoor.

das toch niet zo moeilijk lijkt me of bedoel je iets anders als deze

423547flipper34_0_82_sam_0485.jpg

873856flipper34_0_82_sam_0486.jpg

(pompje om het water uit je bak te halen)
neem aan dat je bak op een kast staat zo ja
slang er in bv tuinslang en even aanzuigen en zo het afvoerputje
of de tuin in

groet

jaap

Bedankt voor alle reacties!

Jaa, flipper 34! Dat is exact het soort slang wat ik graag zou willen, maar ik heb een Tetra pomp en daar is de U vorm echt met 90 graden hoeken.. Daardoor kom je daar met zo'n borsteltje niet doorheen.

Hebben alleen Eheim pompen zo'n soort slang als hierboven?
Welke Eheim pomp heb jij als ik vragen mag?

Daydream85 zei:
Bedankt voor alle reacties!

Jaa, flipper 34! Dat is exact het soort slang wat ik graag zou willen, maar ik heb een Tetra pomp en daar is de U vorm echt met 90 graden hoeken.. Daardoor kom je daar met zo'n borsteltje niet doorheen.

Hebben alleen Eheim pompen zo'n soort slang als hierboven?
Welke Eheim pomp heb jij als ik vragen mag?
ok� vermoede al zo iets ken de tetra filters voor de rest niet
dus vandaar mijn opmerking
de eheim Eheim Professionel 3e. 2078
wat de buizen betreft zowel jbl als eheim hebben deze los in het assortiment
waar bij mijn voorkeur uitgaat naar die van jbl
zijn dan wel zwart van kleur maar worden minder snel vuil vanwege geen lichtcontact (algen)
tevens heeft de jbl bocht schroefsluiting zodat je de slang vast kan zetten
de van eheim zijn groen en laten licht door en zit de slang er op gedrukt
als je gaat kijken voor 1 van beiden wel even op je slangmaat
letten

groet
jaap
ps filter staat niet op de bakken in mijn fotoalbums
maar op een andere bak

Daydream85 zei:
In ieder geval al vriendelijk dank voor de reacties. Bovenstaande oplossing heb ik al wel paar keer geprobeerd, maar heeft helaas nog niet helemaal gewerkt.

Misschien dat iemand anders nog een andere oplossing weet?!

Ik had ook nog een vraagje over het leeghalen van het aquarium. Ik doe dat tot dusver met een soort pompje, waarmee ik het water in emmers laat lopen, om dat vervolgens door het toilet te gooien. Maar het zou mooi zijn als je een soort pomp met een lange slang waarmee je al het water in 1x uit het aquarium zou kunnen halen. Maar ook dat product ben ik nog niet tegengekomen. Weet ��n van jullie hier een product voor?

Met welk product/pomp halen jullie je aquarium leeg?

Met geen. Ehem bocht, met roostertje op lange steel. slang eraan hangen, naar de douche,of wc.
Aanzuigen,neer leggen,ONDER de bril!!!

rol slang kost geen fluit(kringloop 10 m. 5 euro.)

Tuinslang met koppelstuk op badkamerkraan.....vollaten lopen....naar aquarium lopen...slang met slangklem in aquarium hangen..tuinslang losmaken van badkamerkraan en in doucheputje leggen...hevelwerking.
Genoeg water uit je bak geheveld, dan slang terug aan de badkamerkraan koppelen en lauw water erin laten stromen.
Kosten: tuinslang (zie Bertus) en koppelstukje.
Geen gesjouw met emmers en tijd om nog wat te rommelen in je bak.

Super bedankt voor alle antwoorden!! Ik heb wel zo'n filter slang met zo'n handpompje, dus aanzuigen hoeft gelukkig niet. Maar ik ga er verder mee aan de slag!

Nogmaals dank voor de hulp! Top!

Even zorgen dat je er een touwtje doorheen krijgt, en daar maak je filterwatten aan vast. Zorg dat het touwtje lang genoeg is, zodat je die er door heen kan trekken. Zo maak ik die stukjes ook altijd schoon. Is wel even een prutswerkje, maar bij mij lukt het wel.

Oooh ja, dat is natuurlijk ook nog een mooie oplossing!! Die ga ik zeker onthouden!

Ik ben wel heel erg tevreden over de Tetra EX700, alleen die verbindingsstukken zijn wat lastig. Nu vroeg ik me af of het niet mogelijk zou zijn om een andere slang of verbindingsstuk te gebruiken.
De binnendiameter van de slang is 11,3 mm.

Weet iemand misschien of er slangen/verbindingsstukken van andere merken zijn die hier op zouden passen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan