Tetra met bult


K

kevinjansen

Guest
Beste,

Sommige van mijn Kardinaal Tetra's krijgen een witte bult, waarbij het eigenlijk begint als iets klein maar langzaam groter wordt. Het is geen witte stip denk ik want ze zitten er niet helemaal mee onder. Het is 1 tot 2 van deze witte bolletjes.
Ik heb al een Esha2000 kuur gebruikt, daar dat heeft geen effect gehad.

Ik heb de kardinaaltjes waarvan ik zie dat deze iets van een witte bobbel krijgen eruit gehaald en even in een tijdelijke bak gedaan om indien mogelijke besmetting verder te voorkomen.

Is deze witte bult de Kardinaal Tetra ziekte? Want alleen mijn kardinaals lijken er last van te hebben. Of is het iets anders wat ik kan behandelen.
En wat moet ik er verder mee, zijn de rest van mijn vissen veilig, kunnen deze vissen van hun tijdelijke verblijf terug of niet?
Op fora's lees ik dat je moet uitkijken dat het balletje niet openknapt anders zou de gehele bak geïnfecteerd zijn.

En is er iets dat ik er aan kan doen om het te voorkomen.
Waterwaardes waren opzich goed alleen de No3 was lichtelijk te hoog, dus al gestopt met 1x per dag voeren naar 1x per 2 dagen en een aantal water wissels gedaan.
De vissen betreft:

Aquarium Juwel Rio450
Bestand:
Koppel kersenbuik
Koppel Dwarf Honey Gourami
School kardinaals (stuk of 15)
Zwaardragers 1 mannetje 2 vrouwtjes en 4 jongere vrouwtjes van een nestje dat ze gehad hebben
4 platjes
4 guppen
2 albino algeneters

Volgens mij is dat niet teveel voor deze grote bak? Eten geef ik ze droogvoer van Discus. En af en toe van die levende Brineshrimps. Indien ik een nestje heb van de gourami/kersenbuik/zwaarddrager dan voer ik deze in het begin zelf opgekweekte brineshrimps.
Ik heb geprobeert deze brineshrimps op te laten groeien tot groter zodat ik die niet meer hoef te kopen maar als ik er dan 1 tot 2 over hou is het veel. Dus vandaar dat ik soms z'n zakje levend voor koop.

Verder doe ik 1x per 1.5 week een 25-30% water wissel. En houd ik het water in de gaten met test strips. En als ik in de dierenwinkel kom laat ik hem de druppel test doen. Deze komen eigenlijk altijd het zelfde uit als mijn test strips behalve de NO3, want die kan ik er niet mee testen.

Groet,

Kevin
 

Bijlagen

  • Tetra1.png
    Tetra1.png
    370.6 KB · Weergaven: 92
hoe is het intussen met je vissen? Ik denk niet dat het de beruchte ziekte is hoor! Dan zouden de kleuren flets worden, ingevallen buikjes en stevig vermageren. Het lijkt wel op witte stip, maar de andere vissen hebben er nog steeds geen last van?
Groetjes
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn kardinalen. Ze worden ook wel wat dikker, dan ontstaat de wittige bobbel. Ze blijven wel goed op kleur, eten goed en gedragen zich verder wel normaal. Na een paar weken tot maanden gaan ze dood..Inmiddels in een jaar zo al minstens 12 vissen verloren. Voogle toegediend, maar dat lijkt niet te helpen.
 
Ik heb destijds bactopur gebruikt, en daarvan zijn ze wel opgeknapt. In mijn aquarium is het wel altijd de kardinaal die als 1ste iets mankeert.
Ik had er denk ik 35 nu nog 20.
 

Terug
Bovenaan