Wat is er nieuw

Tetra Torumin vs Sera blackwater aquatan

• Onderwerp starter Onderwerp starter DonSuomi
  • Startdatum Startdatum
Weet ik niet. Daarom vraag ik het 🙂

Ik gebruik ToruMin, maar een webwinkel in Duitsland verkoopt alleen Sera blackwater aquatan. Weet niet zeker of dit hetzelfde is.
Iemand ervaring?

Zover ik lees zijn ze beiden om het water wat te kleuren. Ook zijn het beiden " waterverbeteraars" dus ik denk niet zo heel veel verschil.
Wat is de reden dat je dit gebruikt?

er is nogtans een héél belangrijk verschil te lezen:
Sera: "Geen verandering van de pHwaarde"
Tetra: "water that is identical to naturally occurring tropical water (known as black water),"
en de waterwaarden van blackwater "maken" is duidelijk iets anders dan niks met de pH doen.

Dus de vraag: zeer terecht.

Wat is de reden dat je dit gebruikt?

Voor biotope. Maar heb momenteel ook problemen met bacteriebalans. Het water in mijn aquarium is constant troebel. Het licht gaat uit voor een paar dagen en morgen safestart toevoegen.

zijn ook mensen die hun water kleuren met rooibos(?) thee, lijkt mij goedkoper + je hebt dan niet al die toevoegingen die er er misschien helemaal niet in wilt hebben.

Ik merk nu ook dat mijn ph-waarde een heel stuk stabieler is dan zonder!

Zou rooibos thee dat ook als effect hebben?

Turf? Nee, dat gebruik ik niet. Tenzij het in de ToruMin zit verwerkt! 😀

nou ik neem aan dat je bij een blackwater biotoop een zo laag mogelijke ph/gh/kh wilt hebben.

dit kan je bereiken met oa turf, tevens geeft dit je water al een lekkere kleuring.

nou ik neem aan dat je bij een blackwater biotoop een zo laag mogelijke ph/gh/kh wilt hebben.

Ik houd mijn ph-waarde al kunstmatig laag. Met het toevoegen van ToruMin bleef het binnen de voorgeprogrammeerde waardes. Maar ben zeer blij om te zien hoe enorm stabiel het is!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan