Tetra vreemd aanhangsel kaak/kop


Miek

Member
Lid geworden
22 november 2023
Berichten
7
Leeftijd
43
Deze kardinaal tetra had plots een raar aanhangsel aan z'n kop/kin. Het lijkt een verwonding, in elk geval van de vis zelf, maar het is moeilijk te zien of het niet toch een parasiet is.

Een week of wat terug zijn twee Tetras vast komen te zitten achter een filter, vanwege te harde stroming van het andere filter. Eén heeft dat niet overleefd, de ander leek wat schuurplekken te hebben. Die heb ik een tijdje apart gehouden, maar deze gedroeg zich normaal en de plekken leken goed te helen.
Gisteren zag ik dus een vis met dit aanhangsel, weet niet zeker of dat om die vis gaat.

geplakte-afbeelding.png
geplakte-afbeelding.png
geplakte-afbeelding.png
geplakte-afbeelding.png
geplakte-afbeelding.png
 
Mijn gok zou zijn dat het een flapje huid is dat los is gekomen door het filterincident. Een parasiet op die plek, op deze manier (ook in de kleur van de huid, lijkt wel) is denk ik niet zo waarschijnlijk. Hopelijk groeit het weer mooi dicht. :)

Goede foto's trouwens, dat helpt een hoop!
 
Je ziet ook een 'rauwe' plek op de onderkant van het kieuwdeksel. Mogelijk is dat de oorsprong van de huidflap.
Als het inderdaad een wond is: water schoon houden door eventueel een keer een extra waterwissel, tot het goed is dichtgegroeid en dat het niet infecteert. Dat zou genoeg moeten zijn.
 
Bedankt @Gino88 en @Lysia , het was idd een verwonding en het is zo goed als geheeld.
De foto’s zijn een trucje, ik maak een film en daarna screenshots van de momenten die een scherpe focus hebben. Anders is het niet te doen!
 

Terug
Bovenaan