Beetje erop doorgezocht. Ik zie op het internet meer neons met precies de witte/grijze vlakken op het lijf. Er is dan vaak discussie rondom die plaatjes, over of het dan neon-tetraziekte is, of "valse NT", columnaris, of nog iets anders.
Gezien het verhaal in deze thread, denk ik bij nader inzien dat neon-tetraziekte uitgesloten is. Of in ieder geval: uitgesloten als directe oorzaak van de snelle sterfte, en van de verschijnselen die ook de andere vissen hadden die doodgingen. NT is een ziekte met een langdurig verloop, vaak met een zichtbare aftakeling van het lichaam, en is niet acuut dodelijk.
Zekerheid krijg je op basis van wat info op een forum niet. Maar ik denk dat de kans heel groot is dat het hier om een (agressieve) vorm van columnaris gaat. Een van de meest voorkomende maar ook slechtst gediagnosticeerde ziektes.
Wat kun je nu het beste doen: vissen die afwijkend ogen (witte plekken hebben bijv) of afwijkend gedrag vertonen (apathie, slechte eetlust, afzondering) onmiddellijk afzonderen. Dat zijn besmettingshaarden. Hou het aquarium scherp in de gaten. Extra verversen, evt de filtratie uitbreiden (= permanent preventieve werking) en verlaag zo mogelijk de temperatuur.... ---> Wat dit betreft de vragen: hoe hoog is de temp nu en welke vissen zwemmen er allemaal in de bak?
Ik zou verder aanraden om zo snel mogelijk naar medicatie te zoeken. Het enige wat ik me zo snel kan bedenken wat een betrouwbare werking heeft, is sera (koi) bakto tabs. Dat is eetbare medicatie. Helaas niet overal goed verkrijgbaar, maar een vijverzaak zal het wellicht wel hebben. Online sowieso wel te verkrijgen, al duurt dat natuurlijk langer. Even je opties nagaan. (Ik heb anders ook nog wel liggen.)
Je hebt ook een oplosbare versie: sera baktopur direct. Dat heeft hetzelfde bestanddeel als de eetbare medicatie, maar is een tweederangs optie omdat eetbare medicatie veel effectiever is. In water oplosbaar spul werkt alleen extern. En columnaris kan heel goed ook intern aanwezig zijn. Bovendien: baktopur direct tast de filterbacteriën aan. Is daarom alleen in aparte bakjes aan te raden.
Van de bekende merken zijn er ook andere medicatielijnen in de dierenwinkels te vinden, waarvan beweerd wordt dat ze columnaris behandelen. Vrijwel altijd zijn die wateroplosbaar, en dan geldt dus opnieuw: leuk om een externe infectie mee te behandelen in een aparte bak. Buiten die toepassing om niet nuttig.