Tetra zuurstoftest


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Beste mensen,

Ik gebruik soms de O2 test van Tetra, niet omdat ik naar lucht happende vissen zie, of andere aanwijzingen heb dat er rampen ontstaan, maar ik meet van alles, ik vind het gewoon leuk om te zien of bepaalde waarden van stofjes allemaal een beetje in orde zijn.
Nu staat in de beschrijving dat het testbuisje met 15 ml gevuld moet zijn, dat is bijna tot bovenaan, de druppels die erbij moeten uit 3 flesjes reagens laten de boel zowat overstromen.
In al mijn drie bakken, sinds allle tijden, komt de verkleuring echter nooit boven het lichtroze (2mg/l). Ik vind dat raar, nul variantie, zeker in één van de bakken met een oppervlakte flow van jewelste met de luchtkraan vol open.

Valt mij vandaag ineens op, dat op de kleurkaart zelf, het grafische voorbeeld dat daar is afgebeeld, het testbuisje maar tot 5 ml gevuld is. Raar. Ik doe de test nogmaals, en wat denk je, gewoon diep roze, 8 mg/l.

Iemand van hier al eens eerder dit akkefietje meegemaakt? Zou de beschrijving idd niet kloppen of is het gewoon toch een feit dat al mijn bakken over alle tijden aan de hele lage kant van de zuurstofmeting zitten?

gr

Mark
 
Gek. Die 8 mg/l is in ieder geval veel meer in lijn met wat je zou mogen verwachten bij water van 25c. Volgens de beschrijving zou je echt 15 ml moeten gebruiken en ik vind 2 mg/l echt veel te laag en lijkt mij niet reeel. Iets zegt mij dus inderdaad dat er ergens iets niet goed gemeten wordt.
 
Ik lees ook overal 15 ml.
Is er verschil tussen zoet/zout water?

In de film zie je ook 5ml op de testkaart staan.

Deze gast gebruikt een Sera beker die wat groter is:
 
De bijsluiter van Jessica Pilon is idd dezelfde die ik voor m'n neus heb. Ik blijf het toch en raar verhaal vinden. Rjoemman laat zien dat een een grotere maatbeker wordt gebruikt, maar waarom levert Tetra dan een buisje waarvan de rand al tot die 15 ml gaat?
Daniel Hoogland zegt , terecht denk ik, dat die waarde van 8 echt wel een waarde is die ik mag verwachten. En daar komt bij dat statistiek zo'n beetje mijn hobby is :eek:.... het is bijna onmogelijk dat alle bakken, groot,klein, zoet,brak, nu en in het verleden, nog nooit uit de wit-roze eerste labeling van de kleurschaal zijn gekomen.

Het blijft voor mij een raadsel. De vissen doen het allemaal meer dan uitstekend, geen alg of vervuilingsprobleem, alle echt vervelende stofjes zitten op het niveau waar ik ze wil hebben.
Misschien gewoon een kapotte test, niet over de datum, maar gewoon een slechte batch. Ik ga em weg gooien, en ga er ééntje van een ander merk kopen.

Bedankt iedereen voor jullie reactie

gr

mark
 
Stuur anders even een berichtje naar Tetra: "het past niet, klopt dat wel?"
 
Stuur anders even een berichtje naar Tetra: "het past niet, klopt dat wel?"
Hmmmmm..... geen idee of zo'n groot bedrijf dan serieus antwoord gaat geven. Máár, goeie tip, is het proberen waard, en stel je voor dat ik antwoord krijg van iemand van Tetra en niet van een frontoffice die gewoon de bijsluiter nogmaals naar mij toestuurt... dan hebben andere mensen op dit forum er misschien ook nog wat aan.
Ga ik doen.

gr

Mark
 
Jammer dat je in Nederland woont. In Finland mag je namelijk wel 5ml water gebruiken. Dat is overigens de enige taal waar ik dat kan ontdekken.
Ik zet nu ook in op een foutje in de gebruiksaanwijzing.

Screenshot_1.png
 
Jammer dat je in Nederland woont. In Finland mag je namelijk wel 5ml water gebruiken. Dat is overigens de enige taal waar ik dat kan ontdekken.
Ik zet nu ook in op een foutje in de gebruiksaanwijzing.

Bekijk bijlage 310344

WAHAHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

mooi man...... ik vind dit werkelijk geweldig gaaf om te lezen.
 
Soms ga ik te lang en te diep door op dingen en zo ook nu weer.. Maar goed in 2012 was er ook al iemand die dit heeft opgemerkt:


Op de eerste foto zie je in de tekening dat ze ook tot 5 ml gearceerd hebben maar ook daar spreken de instructies van 15ml. Kan mij moeilijk voorstellen dat het al zo lang fout in de handleiding staan maar daar lijkt het toch op.
 
Soms ga ik te lang en te diep door op dingen en zo ook nu weer

Niks daarvan Daniel, als er niemand is die dit soort dingen een beetje serieus neemt, dan is zo'n heel forum nutteloos. Gezellig over de hobby praten is altijd leuk, maar hier is iets mis. Die arme engelse vent met z'n vijver. Je zou bijna gaan denken dat Tetra ook zuurstofpompjes verkoopt...... hahahahhaha.

bedankt mensen, mijn vraag is wel beantwoord dacht ik zo.

gr

mark
 

Terug
Bovenaan