Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Heb nu een tetratec ex600 op mijn rio180.
Volgens dat ze zeggen te licht voor 180L.
Opzich kan het wel maar nu ik een dubbele uitstroom heb gemaakt om mijn stroming te optimaliseren is hij duidelijk te licht.
Ik wou nu kijken voor een ex700 of ex 1200.
Zijn de filtermanden in deze hetzelfde als in de ex600?
Kan ik dus mijn filtermanden/ materiaal overzetten om zo mijn bacterien te behouden ?
... 1000 liter. - De nieuwe moderne Tetratec EX-buitenfilters laten niets te wensen
over. ... Tetratec EX 400, Tetratec EX 600, Tetratec EX 700, Tetratec EX 1200. www.zooplus.nl/shop/vissen/pompen_aquar ... tra/228413 -
De 700 heeft een grotere diameter en de manden passen daar niet in.
Filtermateriaal zou je kunnen over zetten maar niet de gehele mand.
Persoonlijk zou ik voor de Eheim 2215 gaan want die bevalt mij beter dan de ex700 die ik had.
Maar ja dat was niet je vraag en is persoonlijk.
Persoonlijk zou ik voor de tetra gaan. Ik heb hem zelf ook. Zeer stil en krachtig genoeg. Ook vind ik de aantal beloofde liters per uur aardig kloppen met filter materiaal erin. De mandjes kan je gewoon vullen met materialen die je los koopt. Hoef niet van tetra merk te zijn. Sponzen knip je zelf in model
Ja de 2215 is rond de 650 liter ergens. Maar ja die heeft geen mandjes en dat vind ik prettiger. Smaken verschillen he. Het losse materiaal kun je van de ex600 ook voor de 700 gebruiken maar de filtermatten zijn te klein voor de 700.
Zoals al is gezegd kun je die ook in platen kopen en zelf knippen.
Het ergste van de Tetratec vond ik die zwarte aanzuigknop. Ik pompte mn hand bijna stuk maar ja ik hoor ook andere geluiden. Het is maar net waar de voorkeur naar uitgaat hoor.
Ja de 2215 is rond de 650 liter ergens. Maar ja die heeft geen mandjes en dat vind ik prettiger. Smaken verschillen he. Het losse materiaal kun je van de ex600 ook voor de 700 gebruiken maar de filtermatten zijn te klein voor de 700.
Zoals al is gezegd kun je die ook in platen kopen en zelf knippen.
Het ergste van de Tetratec vond ik die zwarte aanzuigknop. Ik pompte mn hand bijna stuk maar ja ik hoor ook andere geluiden. Het is maar net waar de voorkeur naar uitgaat hoor.
ja over de aanzuigknop heb je wel gelijk. Het is niet 2 x drukken zoals bescreven maar eerder 20 x. Mijn pomp staat net onder de aanzuiging dus pakt het water vrijwel meteen zonder die zwarte knop in te drukken. Dus hij is niet perfect, maar wel doodstil en redelijk krachtig
Ik heb totaal geen slechte ervaringen gehad met de aanzuigknop.
Ik ga waarschijnlijk voor de tetratec ex700 omdat ik hier grootste deel van mijn filtermateriaal in kan behouden.
Ook vanwege de +- 80L/h meer die de tea levert.
ik vul mijn pomp altijd voordat ik hem aansluit. in het begin had ik mijn pomp verkeerd staan. toen zoog hij niet uit zich zelf aan. Er staat in de beschrijving tussen welke hoogtes je de pomp moet neer zetten. mijne mag niet hoger staan dan 1.50 en dat stond hij wel ongeveer. nu staat hij gewoon op de grond en zuigt hij idd aan zonder ook maar iets te doen. ook me slangen zijn een stuk korter geworden
Ik heb hem nu ook gewoon op de grond staan (in het juwel kastje)
Gister mijn Ex700 binnen gekregen maar ben helaas niet thuis dus heb ze nog niet kunnen verwisselen.
Maar als ik hem iets hoger zou plaatsen wat maakt dit dan voor verschil?
Voor zover ik kan bedenken worden sowieso de slangen korter.
Ja dat klopt en als ik het goed heb begrepen zal dat de kracht ten goede komen.
Nu moet ik zeggen dat ik hem ook in dat kastje heb en geen verschil echt heb gemerkt met de week dat hij in de vensterbank stond tijdelijk.
Maar dat ik het niet heb kunnen vaststellen wil niet zeggen dat het niet een beetje heeft verschild hoor.
Ik heb niet echt een test met aantal liters ofzo.
Maar in de regel moet het beter zijn dat de filter hoog staat en er zo min mogelijk slanglengte is.
Oh ok Bertus, ik heb altijd begrepen dat de filter zoveel mogelijk op dezelfde hoogte als de bak moest staan.
Dus bij een groot verschil zou er dan krachtverlies optreden zeg maar net als bij teveel meters slang.
Edit:
Zoals ik al zei merkte ik ook weinig of geen verschil hoor 😉