teveel verlichting?

mini-fred

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Berichten
1,843
Leeftijd
36
Locatie
almere-stad
.Allen

Aangezien ik voor een maatje aan het kijken ben voor verlichting.
En k totaaal geen verstand heb van zoetwater .licht

Kan je ook teveel tl buizen ophangen?

Het idee is:
Bak van 140/65/60 met een bioloog van ongeveer 110/50/50.
Als opvoer zal er een becheiden 4000lph pompje op komen met dubbele 32 afvoeren.

Dit word geplant als plantenbak.
Uiteraard zal hier automatisch dmv een doseer computer voedingstoffen toegevoegd worden (easylife nitro/phosfo en een no3 oplossing waar nodig). Alsook een jbl co2 controller

Kan ik zonder probleem 6 of 8 t5 van 54w hierop zetten?
Of is dit echt overbodig? Het moet namelijk een hang armatuur worden (giesemann matrix2 dimtec)
 
Een overkill bakje maken?

Voor die maat is 4x T5 al heel veel.
3 is voor de meeste situaties al ruim.
Als je met hangarmaturen gaat werken zou ik voor led kijken. Die hebben een betere stralingshoek.

Voor aan bioloogfilter rekent men meestal 5-10% van de grootte van de bak.
Zeker voor een plantenbak heb je geen zware filtering nodig.
Wat de pomp betreft, als je effectief 1-1.5x de bak per uur over houdt is dit genoeg.
Maar je zal de tabellen moeten bekijken van de pomp in kwestie om die te bepalen.
Ruwweg gok ik op een pomp van 2000-2500l/u om zowat de helft effectief over te houden.
 
als je graag algen wilt is dit een prima manier.
dat je bioloog gigantisch is maakt opzich niet zo uit, je hebt de hoeveelheid filter oppervlakte niet nodig maar het vergroot wel je totale systeem en je stabiliteit.

hoe wil je CO2 gaan oplossen in je water?
voor een hangend armatuur zou ik ook led aanraden.
 
Overkill valt toch best wel mee?
De dimtecorrecte kan dimmen. Dus eventueel 6buizen op 65% kan.

Bioloog kan groot dus waarom niet?

Ik ben vooral dat gehannes met losse filters enzo meer dan zat. Mijn laatste zoekbak was een 80/45/65 met de een na grootste eheim pro3e erop (2078 kan dat?)

Ik denk omdat ik vooral zeewater ben, ik snel grijp naar iets wat daarvoor normaal is? Mijn 130/60/60 draait bijvoorbeeld met 8x54w op 100% .. vandaar dat ik eigenlijk vanuit die gewenning er vanuit ga dat flink licht goed is

En een Bioloog hoeft niet altijd vol' ziezo zal er flink mechanisch gefilterd worden. Waarna 1 bak siporax, 1 bak jbl keramische ballen, en eventueel een vak voor een wervelbed met kool met plaats voor een zeoliet filter.

Ik weet nog niet hoe de co2 opgelost gaat worden.. het idee is om gewoon zo een losse atomizer in de Bioloog te hangen. Of eventueel een aftakking van de opvoeren pomp te maken met in-line reactor.

Het is voor alsnog een planning en nog niet veel is zeker. Maar aangezien ik diverse onderdelen kan regelen voor weinig.. leek mij de optie: bioloog/hang t5/ 4000lph opvoer mij een idee..

Het zou dan om dezelfde pomp gaan als mijn zee aquarium (atk eco 4000)
 
Dan horen we je binnen enkele maanden wel terug met algen perikelen.
Tot binnenkort zou ik zeggen. :)
 
Ik zag in duitsland (zoozajac) een prachtige scape, met 8 t5 buizen erboven in zo'n hangend armatuur, de bak was wel een stuk groter maar niet perse hoger. Ik heb die co2 controller van mn eigen bak gehaald omdat die wat mij betreft niet constant toevoegde, veel schommelingen in co2 waarde, incorrecte metingen door luie electrodes, had het gevoel dat ie altijd te weinig toevoegde, ik werd dat ding zat. Gewoon op t oog ( gedrag van de vissen) toevoegen met lange termijn dropchecker werkt voor mij een stuk beter.

op mn 130x60x60 had ik 4 x 54w t5 was voor mijn planten meer dan genoeg. Nu met led erboven gaat t ook prima.

Ik zeg, gewoon proberen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
 
Een plantenbak met bioloog en co2? Kan op zich wel maar reken wel op een hoop verlies van CO2 door de bioloog.

Ik gebruik op mijn bak 3 pro3 filters. Ik heb bewust gekozen om geen bioloog te nemen juist vanwege het gebruik van CO2.
 
Idd een niet onbelangrijk punt Fien. :)
 
co2 verlies valt reuze mee, heb meerdere verhalen gelezen dat zolang je niet teveel vallend water hebt het CO2 verlies niet veel meer dan normaal met overvlakte beweging

Maar je kan er veel licht boven hangen, je zal het dan moeten dimmen of hoger moeten hangen
 
Teveel verlichting kan heel snel voor problemen zorgen. Zelf vindt ik rond de 0,4/L voldoende voor een gemiddelde bak. Ik ga dan ook mee in de eerdere opmerking van Jurgen. Zo vraag je om algen.
 
met een hangend armatuur kun je met de hoogte spelen van de lampen, en ze kunnen gedimd worden, lijkt mij dat dat niet perse problemen hoeft op te leveren qua algen.
 
tuinkabouter zei:
co2 verlies valt reuze mee, heb meerdere verhalen gelezen dat zolang je niet teveel vallend water hebt het CO2 verlies niet veel meer dan normaal met overvlakte beweging

Maar je kan er veel licht boven hangen, je zal het dan moeten dimmen of hoger moeten hangen

In de plantenbakken die ik ken verschilt het juist de helft. :)
 
Is het ook niet van invloed hoeveel beweging er is? Bij meer beweging zal er denk ik meer co2 verloren gaan. Het zal dan denk ik per bak behoorlijk kunnen verschillen.
 
pietert zei:
met een hangend armatuur kun je met de hoogte spelen van de lampen, en ze kunnen gedimd worden, lijkt mij dat dat niet perse problemen hoeft op te leveren qua algen.

Dat klopt maar als je zo werkt dan is er ook niet echt meer sprake van teveel verlichting. Dan pas je eigenlijk het licht aan. Dat kun je bij gewone buizen in de meeste bakken ook doen met bv stukjes pvc buis. Maar bij echt (te)veel licht kun je wachten op de algen.
 
oke oke,
dan geen bak licht erboven, 0.5w per liter is best te realiseren, eventueel wat lampen uit.

doordat de bak 2 afvoer buizen heeft, zal er 1 geknepen worden, en constant vol staan met water, en dus GEEN lucht bij komen.
de 2e buis zal enkel en alleen voor noodgevallen zijn, en afstel correctie.
bij 4000lph opvoer, houdt je mischien 2500 over?
van die 2500 zal ongeveer 2250 door de main overloop gaan, deze is zo dicht geknepen dat hierbij geen lucht mee komt,
de overige spetters zullen door de nood overloop lopen.
ik heb dit exact nu op mijn zoutbak, en heb echt 0 bellen in mijn eerste vak zitten, dus verwacht dat de co2 verbruik wel meevalt.

en anders iets meer tanken, dat is ook niet echt een probleem.

ik zal jullie adviezen doorgeven, maar hoop dat hij er toch voor kiest om voor zoutwater te gaan :)
 
6 buizen is 324w op +/-550 liter.
Ik kan niet zeggen dat er dan gegarandeerd problemen gaan ontstaan. Wanneer je goed omgaat met voedingsstoffen (ei methode en veel co2) moet dat wel te doen zijn denk ik.

Zelf heb ik een 50cm bakje van +/-50 liter waar ik een oude kap op heb zitten van een ander aquarium. Daar zit 36watt aan tl buizen in. Dus in verhouding nog meer licht per liter. Beste bak die ik ooit gehouden heb. Nul algen, zelfs niet op de ruiten. Ik denk alleen wel dat het lastiger goed te houden is.
 
Zolang er voldoende voeding in je bak aanwezig is hoef je geen algen te krijgen.
 
heb 400W aan led boven me bak hangen (130Lm/w) draait momenteel op 15-20% omdat ik het anders niet bij kan benen met voedingstoffen en CO2 xD
overkill kan zeker, maar wees bereid het te dimmen.
het is makkelijker om je licht te dimmen dan om je CO2 of micro/macro op te schroeven
 
Zolang je het kan bijhouden met Co2 en voeding zou je geen algen trubbels mogen verwachten.

Er zijn echter meer puntjes om te overwegen. de kosten veel meer licht kost meer energie en natuurlijk zijn er dan ook meer kosten voor Co2 en voeding.

Maar, vergeet ook niet dat met meer licht er veel meer groei is dat levert weer , veel, meer onderhoud op. Dat is weer 1 van de nadelen van een turbobak. Zeker als het een keurig bijgeknipte bak ala NBAT moet word zijn haal je jezelf onnodig veel extra werk op je hals.

0,25-0,5 Watt/Ltr. is echt voldoende.
 
hangt er ook vanaf watvoor licht je hebt.. ik pers nu 130Lm/W uit me leds, maar als je T8 heb waar je 80Lm/w hebt word het een heel ander verhaal
 
Uitgaande van TL verlichting is in mijn ervaring meer dan 0,5 Watt/Ltr. Echt niet nodig. Bij gebruik van de gebruikelijke kleuren iig.

Natuurlijk zijn dat vuistregels. Misschien is er ergens een plantje wat het daar mee niet haalt maar dat moet ik tot op heden nog meemaken.
 
De meeste bakken/planten hebben denk ik meer dan genoeg aan de gemiddelde verlichting van de moderne T5 bakken. Vaak ligt dat ergens rond de 0,4W/Liter.
 
Aquamuis zei:
Uitgaande van TL verlichting is in mijn ervaring meer dan 0,5 Watt/Ltr. Echt niet nodig. Bij gebruik van de gebruikelijke kleuren iig.

Natuurlijk zijn dat vuistregels. Misschien is er ergens een plantje wat het daar mee niet haalt maar dat moet ik tot op heden nog meemaken.

Hier ga ik in mee.
0.5watt / liter is doorgaans al v��l licht.
Ik heb 0.4 watt per liter en beschouw mijn aquarium als fel verlicht.
 
Voor sommige plantjes meer precies javamos is het al TE veel ook.

Wat ik dusver in 1 bakje heb ervaren is dat bij 0,5 Watt/Ltr genoemd mos in de bovenste 10-12 CM domweg afsterft in dit bakje had ik te maken met een duidelijk merkbare grens 2 CM dieper geen probleem daarboven trok het het niet.

Natuurlijk is 1 ervaring in 1 bakje van 1 liefhebber verre van een harde zaak.

Nu moet ik ook erkennen dat ik nooit een plantenbak dieper dan 55 heb gehad.
 
Terug
Bovenaan